Bukefalos 28 år!

Aktivister vill inte se djur jobba

Det framgick inte eftersom du citerade hela mitt inlägg där huvudpoängen var att veganer inte generellt är varesig rabiata akrivister eller arbetslösa.

Men ja - Djurens rätt beter sig extremistiskt och därför avskriver man dem som Tomtar och slutar ta dem på allvar utifrån hur de uttrycker sig och propagerar. Och ja - de vill inte att några djur behöver arbeta i människors tjänst .
Jag vet inte hur länge du är insatt ang dem men nu verkar de ha tagit bort sin hästgrupp på sociala media sen ngt år . Där framgick det tydligt även enligt deras stadgar att inga hästar/djur ska behöva arbeta i människans tjänst.
De var så pass på sociala media ang det tänket och posterna och kampanjerna att som sagt, de blev stämplade som Tomtar och folk slutade läsa.
Hästgruppen har vart en fristående grupp som blev avpolleterade av djurens rätt då de inte följde regelverket osv. Är insatt sedan början av 90-talet då jag har nära vänner som varit aktiva länge, även i andra djurrättskonstillationer.
 
Väljer hon också att stå inomhus stora delar av året, att stå kvar i en flock hon kanske blir mobbad i och som hindrar henne att komma åt vissa ytor i t.ex lösdriftsstall och att kalvarna tas ifrån henne mycket tidigare än vad hon enligt naturen är programmerad för?

Du drar alltså paralleller mellan tänkande kännande varelser och bönor? Wow ...

Mvh/Hon som äter ost men iaf ser bristerna som finns i djurens välmående.

Vem påstår att bönor och andra plantor inte kan tänka och känna, när vetenskapen gång på gång de senaste åren visar hur plantor kommunicerar med varandra, även över "artgränsorna".
 
Hästgruppen har vart en fristående grupp som blev avpolleterade av djurens rätt då de inte följde regelverket osv. Är insatt sedan början av 90-talet då jag har nära vänner som varit aktiva länge, även i andra djurrättskonstillationer.
Ja det förklarar ju till stor del saken för hur den gruppen löpte amok i alla kanaler och överallt medialt så skapade de helt klart en rätt destruktiv permanent bild av Djurens Rätt som satt sig hos folk väldigt gravt .

För övrigt så ok : då har DR ändrat sin ideologi stadgar också senaste året?
För tidigare framgick det även i stadgarna om man tog sig tid att förkovra sig , att inga djur ska behöva tjäna i arbete i människans tjänst ?
 
Senast ändrad:
Finns många andra intressanta sajter där. O andra sidan är det väldigt underhållande att läsa trådar på veganforumet o DRforumet när LBB går loss.

Vet inte vad du refererar till ang LBB osv men forumet verkar inte särskilt produktivt ang ren objektivitet/fakta osv. Om du tycker det är underhållande så helt ok 👍 jag blir mest förundrad över att du refererar till detta forum så ofta 👍
 
Det är ingen hemlighet alls, att det är jag som står bakom det debattinlägget.
Och den står jag upp för, varje bokstav i den.
Den handlar om extremveganism och inget annat.
Jag har intervjuat och umgåtts med både vanliga veganer och vegetarianer under många år, och även de är djupt förtvivlade över det dessa extrema djurrättsaktevister ställer till med. För precis som inom alla andra områden, så är det skitstövlarna som förstör för de seriösa och bra.
Jag har även följt många av dessa extremaktevister under lika många år.
Jag har mött och blivit god vän med väldigt många djurägare(även hästhållare) som drabbats av dessa, som fått djur stulna, som haft intrång i sina stallar och lador, som haft aktevister på sina tomter, som fått sina barn påhoppade med falska anklagelser om föräldrars yrken, saboterande vid jakt, de har fått saboterade bilar, hus , stängsel mm. Jag har själv stått öga mot öga med dom och fått otrevliga och falska ord kastade emot mig.
Och jag har bra koll på vilka sätt de flesta av dessa "försörjer" sig.
Och för att förtydliga innebörden i artikeln , det handlar inte "bara" om värphöns, mjölkkor eller ridhästar, det handlar om polishundar och vårdhundar också. det handlar inte om hur vi tar hand om våra djur, det handlar om att de vill få bort allt ägande och nyttjande av djur - alla djur. vill man läsa mer om det, kan man tex gå in på djurens rätts hemsida och läsa deras framtidsmål.
Vill man diskutera detta med mig, så föreslår jag att man pmar mig på min relativt öppna Facebook, alternativt här inne(där jag dock inte är inne dagligen).
Handlar det enbart om de i Djurens Rätt eller även om Djurrättsaktivisterna? De senare är väl mer radikala i sina metoder?
 
Vem påstår att bönor och andra plantor inte kan tänka och känna, när vetenskapen gång på gång de senaste åren visar hur plantor kommunicerar med varandra, även över "artgränsorna".

De saknar ett centralt nervsystem så de är vitt skilda från t.ex. däggdjur. Det finns ingen evolutionär fördel för dem att känna smärta, däremot att ha automatiska försvarssystem.

Du kan inte bemöta det andra jag skrev?
 
Hur många minkar tror du hamnar hos privatpersoner? En burmink är knappast lyckat att försöka hålla som husdjur och de får ju inte sitta i bur eller hållas instängda, så vad gör de med djuren som hamnar hos alla dessa privatpersoner?
Det är skillnad på stulna djur och utsläppta djur. Utsläppta djur springer lösa, de flesta stulna, dvs grisar, höns mm hamnar hos privatpersoner. Det är tomma burar, ALF, DBF mfl som stjäl djur
 
De stulna djuren brukar hamna hos privatpersoner.
Alltså mindre djur?

Förstår inte riktigt vad du menar?
Behöver inte leda till vad?
Jag pekade på den principiella skillnaden mellan lidande/dö för människans skull och frihet/rättighetsperspektivet som grundvalar för åsikt/argumentation.

Ja, veganism kan tillämpas så att man väljer att inte ha någon djurhållning alls. Men jag har inte uppfattat det som att man på rent principiella grunder är emot djurhållning som sådan. Mycket handlar väl om vad man anser är tillräckligt bra djurhållning, hur man tolkar vad djuren lider av och i vilken grad det är praktiskt genomförbart. Men det är ju tillämpning, inte princip.
Om vi i morgon skulle sluta äta djur osv så skulle Jorden bli ett gigantiskt Skansen där man förr eller senare måste planera för att låta beståndet minska på naturlig väg.

En kossa i frihet väljer själv att bli betäckt och föda en/två kalvar varje år med en jädra överproduktion av mjölk som resultat. Fattar inte varför du anser att vi inte skulle använda denna resurs, fast å andra sidan använder du väl heller inte Ärtor, Bönor, Morötter mm eftersom de är tillverkade av naturen, och naturen behöver ju sina resurser själv för att överleva...
Nja, det är nog att applicera mänsklig standard på djur. Gör man det konsekvent får man snabbt allvarliga filosofiska problem. Vad är t.ex. en myrstack? Vad har den för statsskick?
 
Det är skillnad på stulna djur och utsläppta djur. Utsläppta djur springer lösa, de flesta stulna, dvs grisar, höns mm hamnar hos privatpersoner. Det är tomma burar, ALF, DBF mfl som stjäl djur
Alltså släpps väldigt många djur ut i det fria där de dör stressade, förvirrade, svälter ihjäl och/eller skadar flora och fauna eftersom de inte hör hemma i vår natur. Bevarandearbetet av gamla lantraser förstörs och stressade djur försvinner för alltid, biter ihjäl sina egna ungar av stress, dör av stress, raser dör ut, familjemedlemmar stulna och ungarnas kaniner borta eller döda.

Bra jobbat, eller inte. :meh:
 
Om vi i morgon skulle sluta äta djur osv så skulle Jorden bli ett gigantiskt Skansen där man förr eller senare måste planera för att låta beståndet minska på naturlig väg.
Är väl inte ett troligt scenario att vi kommer sluta med det över en dag? Mer sannolikt att mängden köttdjur skulle anpassa sig naturligt som resultat av minskad efterfrågan.
Fattar fortfarande inte relevansen i förhållande till mitt inlägg som du svarade på från början?
 
Är väl inte ett troligt scenario att vi kommer sluta med det över en dag? Mer sannolikt att mängden köttdjur skulle anpassa sig naturligt som resultat av minskad efterfrågan.
Fattar fortfarande inte relevansen i förhållande till mitt inlägg som du svarade på från början?
Köttdjur lever för att generera vinst. Om fodret etc är dyrare än det man får för köttet har man gjort fel. Det skulle förmodligen inte alls bli en naturlig anpassning av beståndet. Minsta lilla kris och man skulle slakta av djuren.

Antag att man förra året hade genomdrivit att Sverige skall vara ett stort Skansen, utan att göra några övriga anpassningar. Det hade säkert gått ekonomiskt. Så kommer årets stora torka.

Jag skulle säga att allt det kommer av att man med lite praktisk erfarenhet av natur och lantliv romantiserar naturen och lantlivet. Rekordet tordes innehas av John Zerzan som mest är en skrivbordstänkare.

En tolkning av de T-formade skulpturerna i Göbekli Tepe är att människan då såg sig som något annat än resten av naturen. Och det var ingen jordbrukskultur som byggde det.

Ett annat intressant exempel är indianerna i New England på 1600-t. Man har kommit fram till att de med jämna mellanrum anlade skogsbränder i lövskogarna för att bränna bort slyet för att förbättra framkomligheten. De hade även ett intressant system för att förhindra överjakt. Om man hade fällt ett byte så hängde man upp skallen i senor på en stolpe. När senan gav med sig och skallen föll ned var det ett tecken på att nu kunde man jaga det djuret igen. Det var alltså människor som hade en rationell och instrumentell syn på naturen.
 
Dessa extrema människor med extrema åsikter verkar överlag väldigt okunniga när det gäller djur. Känns lite som folk som vill ställa till det och bara har råkat välja djur som inriktning. Hade dom någon kunskap om djur så bör dom även se att djur som hästar och hundar och många andra varelser mår bra av att jobba. Det finns ingen i denna världen som är fri egentligen, alla har plikter att göra i samhället och det gäller även vilda djur då dom måste överleva också. Konstig skev bild att djur i det fria är "fria" att göra vad dom vill. Det är dom inte om dom vill överleva, dom jobbar bara på ett annat sätt då.
 
Ja, veganism kan tillämpas så att man väljer att inte ha någon djurhållning alls. Men jag har inte uppfattat det som att man på rent principiella grunder är emot djurhållning som sådan. Mycket handlar väl om vad man anser är tillräckligt bra djurhållning, hur man tolkar vad djuren lider av och i vilken grad det är praktiskt genomförbart. Men det är ju tillämpning, inte princip.
Det artikeln handlar om är extremveganerna, som just anser att all djurhållning är av ondo. Typ.
 
Dessa extrema människor med extrema åsikter verkar överlag väldigt okunniga när det gäller djur. Känns lite som folk som vill ställa till det och bara har råkat välja djur som inriktning. Hade dom någon kunskap om djur så bör dom även se att djur som hästar och hundar och många andra varelser mår bra av att jobba.

Jag håller med om detta. Alla djur mår bra fysisk rörelse och mental stimulans, vi är generellt bra på att ge det till djur som t.ex. hundar och hästar.

Det finns ingen i denna världen som är fri egentligen, alla har plikter att göra i samhället och det gäller även vilda djur då dom måste överleva också. Konstig skev bild att djur i det fria är "fria" att göra vad dom vill. Det är dom inte om dom vill överleva, dom jobbar bara på ett annat sätt då.

Men anser du att minkar, kor, värphöns etc ska "jobba" åt oss? Att de har en plikt i samhället att dö för oss, och i många fall leva dåligt under tiden? Att kalla hur vi håller flera av dessa djur för jobb anser jag är helt fel benämning. Slaveri ligger nog närmare till hands. Om de hölls på stora ytor och fick ordentlig mental stimulans och utlopp för sina naturliga behov hela året, samt fick ha ungarna i samma tid som de skulle ha innan de stötte bort dem naturligt skulle allt kännas mer okej. Men det ekonomiska intresset kommer före djurens välfärd, näringsidkare får sällan tillräckligt betalt för att kunna erbjuda det, då folk anser att det är en rättighet att alla har råd att äta kött dagligen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Loviza Fjellborg i luciakommittén berättar att när ingen människa ville vara lucia så har de tagit nästa steg och ”frågat” djur i stället.
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 595
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Hästnyheter I lantlig idyll mellan Västerås och Surahammar finns Stall Klockartorp som vill skapa fina och meningsfulla möten utan att exploatera...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp