Aktivitetsarmband (sist på bollen...)

Blueberry

Trådstartare
Vad säger bukefalisterna om aktivitetsarmband?
Det var ju stora hypen förra året - funkar det fortfarande? Är det något att ha?

Jag har sneglat lite på Garmins varianter. Har någon här erfarenhet av dem?

Jag lockas lite av "sömnmätningen" och att ha en påminnelse om att röra på fläsket. Plus att jag och maken tänkte tävla lite mot varandra när det gäller vardagsmotion. :)
 
Jag fick en garmin vivoactive i julklapp, lite kort tid för en hel utvärdering... Men har önskat mig en länge, köpte en budget variant på netonnet i våras för typ 500:-, den var kass... Denna är jag hittills väldigt nöjd med, väldigt enkel att använda :) Stort plus att den dessutom kan användas när man simmar, har tidigare använt runkeeper i telefonen för att mäta aktivitet men är svårt vid simning..
 
Jag har en Polar Loop som jag fick i julklapp förra året. Använde den flitigt de första tre månaderna, sedan mer sporadiskt samt på min utlandsresa (för att kunna logga längre gångsträckor utan att använda telefonens gps, skrev då ner stegantalet istället). Därefter har den legat i en låda.
Man får en varning av den varje gång man suttit still för länge, och eftersom de tillfällena inträffar på föreläsningar där jag inte har någon möjlighet att göra något åt stillasittandet blev jag sur :angel: Dessutom har jag fått varningar när jag varit ute på långtur med cykeln, då den anser att jag suttit still för länge när jag i själva verket är sjöblöt av ansträngning. Likaså tycker den att om jag står upp med stilla armar en stund så sitter jag säkert ner = drar ner min rörelsestatistik rejält och vips så måste den berätta för mig att jag behöver röra på mig mer för att må bra.

Men utöver de problemen jag nämnt ovan är den faktiskt bra. Skulle dock hellre ha en variant som antingen bara visar steg eller är lite mer avancerad och kan förstå att cykling också är motion ;) En med pulsmätning vore heller inte helt fel (finns att köpa till den här, men det kändes onödigt när jag redan har gps-klocka med pulsband).
Fördelarna med den är att man har en mätare som man ska sträva efter att fylla dagligen = jag blir mer motiverad att gå lite extra för att nå målet och få fyrverkerier i displayen. Stegräknaren funkar som det är tänkt, och det är väldigt enkelt att förstå sig på den. Sömnmätningen är för övrigt toppen!
Borde nog ladda den och börja använda igen, det är trots allt bra att ha ett hum om hur mycket vardagsmotion det blir. Måste bara jobba med att jag är så dålig förlorare att jag inte ens kan se armbandet blinka om rörelse under en föreläsning utan att bli arg över att den försöker styra mitt liv på ett orimligt sätt ;)
 
Jag fick en garmin vivoactive i julklapp, lite kort tid för en hel utvärdering... Men har önskat mig en länge, köpte en budget variant på netonnet i våras för typ 500:-, den var kass... Denna är jag hittills väldigt nöjd med, väldigt enkel att använda :) Stort plus att den dessutom kan användas när man simmar, har tidigare använt runkeeper i telefonen för att mäta aktivitet men är svårt vid simning..

Kul!
Men det räknas väl typ som puls-/träningsklocka?
 
Kul!
Men det räknas väl typ som puls-/träningsklocka?
Det kanske den gör? :o
Fast den mäter sömn, steg och sånt som aktivitetsbandet gjorde med? Nu var ju mitt aktivitetsband ren budget, men var ordentligt missnöjd med det, denna är betydligt bättre :D Är sån statistik-människa, älskar att ha koll på steg, kalorier och annat och tävla mot mig själv med att hela tiden öka.. så dessa armband är ju rena drömmen för mig..
 
Vad säger bukefalisterna om aktivitetsarmband?
Det var ju stora hypen förra året - funkar det fortfarande? Är det något att ha?

Jag har sneglat lite på Garmins varianter. Har någon här erfarenhet av dem?

Jag lockas lite av "sömnmätningen" och att ha en påminnelse om att röra på fläsket. Plus att jag och maken tänkte tävla lite mot varandra när det gäller vardagsmotion. :)
Jag har använt mitt i ett halvår, och jag tycker att jag fått hjälp att öka vardagsmotionen. Ett annat plus är att jag inte bara ser det som negativt att jag numera inte kan gå av på vanliga tågstoppet pga gränskontrollerna utan måste gå betydligt längre. Jag gillar också sömnmätningen, och det är lite skönt att ha ett dagligt mål som går ut på att slappa :-D. Jag har sonys, eftersom jag har en sony-telefon, och funderar på att på sikt byta upp mig till ett med pulsmätare. Ridning loggar den dessutom rätt bra tycker jag, stämmer rätt väl med de schabloner som används på andra håll.
Jag har dessutom börjat logga vad jag äter, för att ha koll på att kalorier ut och in förhåller sig på rätt sätt till varandra.
 
Jag har en från garmin, kanske vivo smart? minns inte riktigt... Använder inte heller alla funktioner den har, mamma köpte fel till sig själv och ville inte ha den så jag fick den... :D

Den är ibland lite kass på att synka med appen på telefonen men annars är den skitbra! Har glömt använda den hela hösten (låg nedpackad i en väska) men i våras och under sommaren var den skitbra! På kontoret är det faktiskt jättebra att den påminner om att röra på sig, det räcker att bara gå ett varv i byggnaden så får hjärnan en break och kroppen mår bra av att komma ifrån det stillasittande. På sommarjobbet på djurparken var den jättekul och barnen som var med på lägrena jag hade äääälskade att jag hade den, så de kunde jämföra sina steg med mina under lägerdagarna. :D

Supersmidig!
 
Jag har varit nyfiken på något dylikt en tid, men eftersom jag är så fåfäng så är ingen snygg nog för mig.

Kan man inte finna en fin sådan där manick?
 
Intressant! Har kikat lite på dessa men vill ha en kopplad till telefonens app. Jag har en Samsung S5 och hälsoprogrammet är S Health, medföljer. Dock verkar Samsung bara ha svindyra aktivitetsarmband så även jag tar gärna emot tips om lämpliga sorter. Det mest ultimata hade väl varit ett som gått att koppla ihop med Endomondo som jag har som registrerar ridning...men det tror jag inte finns, eller?
 
Eller en som man fäster någonstans där den inte syns?
Ja, jag har funderat på om man kan ha den som "fotboja", men associationen blir inte så där tilltalande, om jag skall vara ärlig.

Sedan så skulle jag vilja ha något fint arband också. Det kanske är där skon klämmer? Jag vill egentligen ha ett smycke som också ger en annan dimension?
 
Ja, jag har funderat på om man kan ha den som "fotboja", men associationen blir inte så där tilltalande, om jag skall vara ärlig.

Sedan så skulle jag vilja ha något fint arband också. Det kanske är där skon klämmer? Jag vill egentligen ha ett smycke som också ger en annan dimension?

Den som jag kikar på (och har bestämt mig för) har utbytbara armband. Bland annat i guld och silver, ett i läder och annat tjusigt.

Bildgoogla på "Glam Bangle the style garmin" :)
 
Mina föräldrar har använt ganska länge och de verkar väldigt nöjda. De håller koll på steg, sömn och puls. Pappa som numera måste ta hjärtmedicin har också alarm i den för att inte glömma mediciner. Inte hört att den protesterar om de är för stilla..

Vet att pappa stör sig på att hans måste laddas regelbundet, och mammas har batteritid i ett år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 136
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 189
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp