Akut fång !!!

Sv: Akut fång !!!

Egentligen ska man ju sluta ge Fenylbutazon om hästen får biverkningar som nedsatt aptit. Det är ju det allra bästa om man misstänker magsår. Nu fungerar väl inte det i detta fall om hästen fortfarande har fångsymptom och ont. Försök ge minsta möjliga dos för att hålla hästen smärtfri. Jag vet inte om Proviva har någon effekt som magsårsprofylax. Det borde i så fall vara bättre att köpa Pronutrin, ett tillskott som sägs förebygga magsår. Brukar säljas på veterinärkliniker.
Symptom på magsår kan vara flera. Upphörd aptit, kolik, diarré, avmagring mm.
 
Sv: Akut fång !!!

Ska prata med vet imorgon....
Hon är helt ok i avföringen och inte haft kolik och tyvärr:crazy: inte magrat. Vetrinären trodde inte det var magsår eftersom hon äter lite iallafall och tar gärna en morotsbit ellet två det gjorde tydligen inte hästar som har magsår. Har läst att medicinen kan ge minskad aptit.
Hon får en påse om dagen och verkar klara sig bra på det. Tyckte faktiskt idag att hon gick precis som vanligt hon är också så mycket piggare och verkligen vill röra på sig så jag får hejda henne.
Hur länge ger man medicin efter de är symptomfria?
Stort tack för alla svar !!!!
Mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Det låter toppen att hon har blivit bättre så snabbt! Får hon dessutom bara en påse Butta och ändå är så mycket bättre är det ju jättebra!
Jag brukar trappa ut medicinen med början då de rör sig bra i skritt och då pulsen minskat eller försvunnit. Har börjat med att ge 1 påse/dag som du gör nu i några dagar och sedan 1/2 påse /dag innan jag slutar helt. Det behöver inte vara rätt men så har jag gjort.
Det kan hända du måste sluta snabbbare om hon fortsätter äta dåligt.
Är de ohalta efter utsatt medicinering har jag fortsatt boxvila någon vecka och sedan liten sjukhage, (Lite större än en box) Fortsatt konvalescens beror ju på om hon har roterat eller ej. Det kan vara bra att åka och röntga då hästen är bättre för att kunna bestämma konvalescensens längd och för att ha bilder som kan hjälpa hovslagaren vid framtida verkning/skoning. En bra hovslagare är guld värd och inte lätt att få tag på till fånghästar har jag fått erfara.

Lycka till och skriv gärna hur det går i fortsättningen!
 
Sv: Akut fång !!!

Nu har jag pratat med vetrinären och eftersom hon har repat sig otroligt de här dagarna ska jag fortsätta och ge 1 påse om dagen men dela up det på 2 gånger. Jag ska dit nästa onsdag och röntga, hu vad nervös jag är. Jag tror att det är något i höger fram iallafall.
Imorgon kan jag släppa henne i uteboxen 4*4 men det är ca 40-50 m dit och så långt har hon inte gått de här dagarna. Vetrinären trodde det var ok iallafall, jag är så rädd att det ska fresta och göra mer skada. Jag vill dock ha ut henne så hon får se någon annan vy och inte bara boningshuset....Man märker att hon börjar tröttna lite idag på att stå inne för hon vill mer än gärna spatsera ut. Bara skönt att man ser lite liv i henne.
Mvh Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Min häst på 168 cm o vägde 632 kg skulle bantas iom fången

Han fick 6 kg bra hö uppdelat i små tussar under dygnet o 1 dl linfrö, Steel-joint, Chevinal o Hagtorn- för cirkulationen.

Blev synbart smalare på 5 v. Trodde att hade gått ner en 40 kg sisådär.
Dröm om vår förvåning, när viknedgången bara varpå 6 kg :confused:
Fick vara i sjukhage i 1 h om dagen efter 3 v..
 
Sv: Akut fång !!!

Mon Ami får 4,5-5 kg hö om dagen och hon äter med väldigt god aptit. Hon sätter i sig mycket halm ovanpå det hela men samtidigt tror jag att det är hennes sätt att fördriva tiden....hon tycker det är trist att ha boxvila.
Jag som var så glad för någon dag sedan att hon kändes så mycket bättre tycker dock att pulsen fram har blivit lite starkare igen så på vet. inrådan är buttan ökad till 2 påsar per dag igen, nu märker jag hitentills ingen aptit minskning än så länge.
Hur länge har fång hästar puls ?
Någon mer som råkat ut för att de har mindre puls någon dag som sedan blir starkare nästa dag ?
Jag har inte ändrat något och hon rör sig hyfsat fortfarande.
Hon är lite varm i hovarna också men det har hon ju varit hela tiden , inte anmärkningsvärt varm utan hon är som de andra hästarna i stallet. eh lite virrigt:crazy:
Är det mycket socker i proviva ?
Köpt hem det och hon gillar det men ej vågat ge någon större mängd om det ger utslag pga sockret.
 
Sv: Akut fång !!!

Pulsen kan vara kvar länge.

Det är bra om den får hö i nät så att den inte står med huvudet i backen.
Oj!
Läste att den står på halm. Kanske inte så bra om den dessutom skulle behöva banta.

Probimin heter medlet för magen. Funkar verkligen.
Köpte av Vet.
 
Sv: Akut fång !!!

Mga fånghästar är "svajjiga" i början och resultatet kan gå lite fram och tillbaka. Just därför behöver man hitta ett preparat som får magen stabil igen.
Be vet. skriva ut ngt preparat till dig och anv det nu den första perioden, skippa provivan under tiden. Vissa hästar blir inte hjälpta alls av proviva och vissa kanske tom reagerar på sockret. Om de blir hjälpta av provivan så märks resultatet redan på ngt dygn. Gör det inte det så är det ingen idé att fortsätta tyvärr.

Mitt sto tålde inte sockret i betforen men reagerade inte öht på sockret i morötter, äpplen eller proviva. På henne blev det märkbar skillnad på ett par dygn. Likaså när valacken fick efter en period med mkt svår diarré. Då vände det på 2-3 dagar. Så det är välidgt individuellt. Proviva ska man dock mer ta till som ett sista alt. om inte ngt av de riktiga preparaten ger resultat. Under medicineringsperioden är det ju extra viktigt att man hittar ett bra beprövat magpreparat, speciellt om de visat tendenser till att reagera på medicineringen, så hör med vet. igen om hon inte kan rekommendera ngt.

Håll ut, det blir bättre snart! Det är första perioden som är värst.
 
Sv: Akut fång !!!

Idag har hon svagare puls igen...
Jag måste koncentrera mig och hammna rätt på ådran för att känna den, det måste väl vara bra. Har tänkt på det här med puls, man måste väl alltid kunna känna den åtminstonde svagt på alla hästar ?
Det är väl först när det räcker att man håller med hela handen runt kotan och känner den som det är fara på taket eller ?
Nu även när jag tyckte att hon fick starkare puls (bara en aning absolut inte som de första dagarna) och ökade medicinen så gick hon bra iallafall så det har ju bara gått på bättringsvägen.
Hur har ni märkt att hästen är rubbad i magen ?
Mer än att de har fått fång då...
Mon Ami är helt ok i magen inte varit lös eller något sådant, hon äter bra (haft en svacka på 1½ dag då hon petade bara i maten). Kanske luktar lite sött har jag inbillat mig (tänk på att jag är hypokondriker:angel: ingen annan känt det)
Usch det här ger mig magsår iallafall.
Hon måste få göra något....Har spån ca 15 cm i botten och strör lite halm ovanpå så hon kan pilla i det. Tror att hade hon bara fått äta knappt 4 timmar om dygnet så hade det verkligen rubbat magen (hon får hö morgon, middag, em, kväll och det tar väl igentligen inte 1 timme per gång att äta up) Jag gav henne 5-6 gånger några dagar i förra veckan men märkte hur frustrerad hon blev när det blev så liten giva, hon är van vid 4 g per dag.
Det som hon går up nu för halmen får vi ta itu med sedan när man kan aktivera mer, resonerar jag fel tycker ni ?

Mvh Från en frågvis Rosenlund
 
Sv: Akut fång !!!

Vad bra att det går framåt! När mina hästar varit som sämst har jag kunnat se pulsen slå på insidan benet. När de är friska känner man den mycket svagt, nästan svår att hitta som du beskriver.
Det är klart att hästen måste få äta halm, speciellt om den får en liten högiva. Jag kan inte tänka mig att hon blir mer än lite bukigare av halmen. Du kanske inte ska ha helt fri tillgång om hon vräker i sig av halmen men ge henne något kg några ggr/dag Det är viktigt med stråfoder både för magen och för hästens välbefinnande vid boxvila.

Har du varit och röntgat eller var det nästa vecka?
 
Sv: Akut fång !!!

Det är på onsdag som jag ska röntga, hu vad nervös jag är.
Pratade precis med en tjej vars häst också haft fång och hennes stackars häst hade både roterat och sänkts. Hujeda mig !!!:(
Någon som varit med om att hästen med fång inte är öm i sulorna ?
Mon Ami var inte det varken på kliniken eller dagen hon var som värst, det lilla vi lyckades trycka med visitertången då vill säga, eller dagen efter när vi drog skorna och hovis klämde igenom sulan.
Jag har idag kratsat framhovarna för första gången dessa veckor, har ej tagit bak ännu, vill ju inte att hon ska belasta mer än nödvändigt. Jag "knackade" med kratsen frame i tån och tryckte ordentligt med tummarna men ingen reaktion.
Jag inbillar mig att det bådar gott iallafall.
Läng leve hoppet :bump:
Idag har hon knappt kännbar puls och ser ut att må bra.
Var kanske vid det första lilla steget ut i stallgången i morse liiite knackig, jag tittar verkligen på henne med förstoringsglas, ha överseende :smirk:
Hon är fortfarande smått strutig i steget fram men jag kan inte bestämma om det har med att hon är barfota eller ej, hon är relativt plattfotad så hon skulle nog vara ömfotad i vanliga fall också.
Oj vad man funderar kring allt det här.

Många tack och kramar för allas engemang
 
Sv: Akut fång !!!

Nu har vi varit och röntgat.
Hon hade en aningens liiiiiite hovbenssänkning fram om nu matte promt ville tycka det, det var så lite att det inte var med på någon skala ens sa vetrinären. Skillde ca 1 mm från gamla plåten. Tack och lov !!!
Hon var ohalt i skritt o trav. Klinikens hovis verkade henne och tog av skorna bak så nu får hon gå helt barfota.
Hon ska fortsätta få butta 1 påse om dagen i tre veckor och får bara gå i 4*4 sandhage i 3 veckor till sedan ska vi minska ner buttan till ½ påse och utöka hennes hage i 3 veckor till. Sedan blir det röntgen en gång till tror jag för att se så det är helt stabilt. Inget gräs denna sommar.....
Vetrinären tyckte gott att jag kunde betäcka i år eftersom hon repat sig snabbt och det inte hänt något i hovarna som var nämnvärt.
Vad tycker ni ?
Fy då får jag väl stora fölnojan ovanpå allt.
Nu är det dax för mig att gå ut och kräla i spånet igen för att leta puls
 
Sv: Akut fång !!!

Vad skönt för dig att det såg så bra ut på röntgen, toppen!

Jag kan tänka mig att det var nervöst innan du fick se röntgenbilderna. Fantastiskt att hon blivit bra så snabbt!

Betäck henne du. Nu behöver du ju inte oroa dig så mycket för den ökade belastningen för hovarna vid dräktighet då det knappt var märkbara röntgenförändringar. Det du ev. får oroa dig för är väl återfall under dräktigheten men den risken är ju liten om du inte låter henne beta och har en bra foderstat för övrigt. Under digivningen brukar de flesta fånghästar må jättebra och de brukar även kunna beta lite.
 
Sv: Akut fång !!!

Tack för att du gett så många kloka och bra råd !!!:)
Jag tror jag ska betäcka, hon hade verkligen blivit en sådan bra mamma och jag tror att jag verkligen hade ångrat mig OM hon nu hade fått tillbaka fång och det hade börjat röra på sig mer.
Då hade jag aldrig haft mage att betäcka så hon blir tyngre och belastar mer.
Tusentack !!!
Mvh Madeleine
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Twihard
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 278
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp