Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stackars dig vad otursdrabbad du är
Jag tycker symptomen verkar stämma bra med en akut immunmedierad hemolytisk anemi. Har aldrig sett det på häst men många fall på hundar. Enkelt förklarat så börjar Immunförsvaret av någon anledning att bryta ner de röda blodkropparna. Det är oftast svårt att hitta orsaken. Man behandlar i första hand med höga doser kortison och de allvarligaste fallen måste man ge blodtransfusion.
Jag läste i en annan tråd att din häst nyss sprutats med Penicillin och fått överkänslighetsreaktion av det. Kanske kan det vara en Penicillinorsakad hemolytisk anemi? Finns beskrivet på människa och även något fall på häst.
Hoppas att hästen mår bättre i dag!
Hur vanligt är det att man gör blodtransfusion på häst? Har funderat på det tidigare då jag själv är blodgivare, men har aldrig hört om det på häst, men på hund.
Men blodbrist? Kan det ha något sammanhang? Varför fick du penicillin till din häst?
Tänker på dig och håller alla tummar jag har att det går bra för din häst.
Kan inte låta bli att tänka när jag ser allt som händer din häst att ingen har så här mycket otur, hänger allt ihop tror du?
Fången, magsår, och nu detta.
*KL*
De som det tror är anledningen till det hela är en immunmedierad reaktion där immunförsvaret börjat angripa och bryta ner blodkropparna, och att detta är utlöst av en allergisk reaktion på penicillinet. Tydligen inte unikt men inte vanligt. Jag viskade fram en fråga om prognosen och de vill/kan inte ge prognos just nu (förståeligt) utan tar det en dag i sänder. Vet nöjde sig med att 'alla klarar sig tyvärr inte..'. Men de flesta som dog gjorde det av den kraftiga anemin, och iom att älskade röda svarade på transfusionen så borde den risken vara över iom att han klarade natten. Dock var det inte alla som blev bra ändå, men 'många blir det'. Så kraschar det inte igen så.. dock som jag begrep det finns risken för att det plötsligt blir för mycket och kraschar igen, att det är skört?
De VET dock inte om det är penicillinet, men det är vad de misstänker nu. De har därför satt in kortison idag. Han får fortfarande dubbel magsårsbehandling, han står på underhållsdropp och så har de satt in kortison för att dämpa immunförsvaret. De hoppas det ska ta ner febern med.
Och tack gode gud för försäkringar övht i sådana här lägen!
Till TS önskar jag lycka till och håller alla tummar och tår att detta går vägen.
Har du hört något idag om hur han mår?