Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*

Och jag ska banne mig skicka en blomma till den DV som vägrade åka ut igår kväll och istället ringde Ultuna och sa att de måste ta emot, hon vägrar. Det kan ha räddat hans liv.

Gör det, vi behöver fler sådana! Som tar tag i saker vi hästägare själv inte kan göra! Underbara DV!! :bow:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Min hjärta blöder verkligen för dej och din häst och jag hoppas verkligen att de hittar vad som felas honom och att han kan komma hem frisk och kry och att ni får många många lyckliga år tillsammans.

Att vissa raser skulle vara tåligare än andra tror jag inte längre, vissa kanske minns min helvets resa med min fjording som slutade allt annat än bra:cry:
Och visst hade jag kunnat strunta i hennes problem ett bra tag om jag inte hade velat se.
Hon hade säkert kunnat piskas fram som en av veterinärerna gjorde när de gjorde ridprov på min stackars häst trots att jag hade sagt att de absolut inte fick sätta sig på henne eftersom hon så ofta shakade tills hon gick omkull.
Hon hade kanske klarat några kolikanfall utan hjälp och kanske även överlevt ett tag när hon magrade så att man såg skillnaden från vecka till vecka.
Att våga se och behandla kräver mod, jag kommer aldrig glömma den ångest jag kände när jag hämtade min nya häst i hagen och hon var halt, det kändes som om någon försökte krama sönder mitt hjärta:cry: eller när hon helt plötsligt inte rörde sig som hon brukade, det ger sådan ångest för någon som har förlorat ett älskat djur att de som aldrig varit där inte kan förstå.

Massor av tröstkramar till dej Alexandra, jag hoppas verkligen att utgången blir bra.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har du hört något om vad planen är framåt? Vilket är det mest primära de riktar in sig på? Få ned febern eller få upp blodvärden eller båda eller något helt annat?

Hoppas som så många andra att det går vägen. Och som du skrev, så länge telefonen är tyst...

/Sushmeister, som vet mer än väl hur kul det är att ha häst på sjukhus
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*

Inte hunnit läsa sen sist, men vill bara ge en snabbrapport, de har gett dagens rapport från kliniken.

HAN HAR TAGIT SIG UR DET KRITISKA AKUT LIVSHOTANDE LÄGET!! :bump: :bump: (och en hel del glädjetårar..)

Det är inte faran över, och det kan vända och han kan krascha, men det är inte touch and go om han ska klara närmsta timmarna längre. Jag hörde redan när veterinären sa 'hej det är veterinär XX' att det var goda nyheter, han lät enormt lättad jmf med igår. Och idag vågade de erkänna att igår var de inte säkra på att han skulle överleva.

Men stålpojken kämpade på, och hematokriten har gått upp, han är fortfarande anemisk, men det går åt rätt håll, han är feberfri och fortsatt stabil. Han står fortfarande på dropp och kortison och magsårsmedicin, men de ska prova ta bort droppet inatt, och de har senaste dygnet haft honom på 20 liter dropp och det har han klarat bra. Och han är piggare och äter glatt.

Så nu är de i princip säkra på att det är penicillinets fel, dvs en immunmedierad hemolytisk anemi orsakad av penicillinet.

Jag är SÅ lättad att tårarna började rinna när värsta oron släppte. Det är ju fortfarande allvarligt och kan gå åt helvete, men som sagt det är inte det akut kritiska längre. och fan, har han kämpat sig genom den värsta fasen så..

Skriver mer senare när jag är hemma, nu ska jag försöka göra mig förtjänt av min lön lite, men ville snabbrapportera då jag vet att många undrar och hoppas. Tummarna hjälper helt klart =)
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Håller tummarna att det har vänt nu och att D snart är hemma igen.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Åååh vad skönt att höra. Nu håller vi fortsatt tummarna! :bump:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Vad härligt att han mår bättre ;) Har följt din tråd och det är så fruktansvärt att vänta på telefonen från sjukhuset :crazy:

Fortsätter att hålla tummarna och skickar en styrkekram både till dig och pålle så han friskar på sig fort ..

Önskar dock när du orkar eller någon annan förklara vad detta innebär ??



Alexandra skrev _
Så nu är de i princip säkra på att det är penicillinets fel, dvs en immunmedierad hemolytisk anemi orsakad av penicillinet. _??

Många Kramar Mia
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

fast förlåt att jag skrattar nu men det skulle alltså innebära enligt din teori att vi som har friska hästar egentligen inte har det utan det är bara vår ren och skära okunskap som gör att vi tror de är friska?

Även om det inte är riktat till någon i tråden, så nog ligger det en hel del sanning i det du skriver. Så otroligt många hästar det finns som mår dåligt och är sjuka fast ägaren anser att hästen är fullt frisk.

Behöver aldrig gå längre än till nån stallgranne för att hitta sånt, har funnits X antal i varje stall jag stått i genom åren.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Vad glad jag blir för din skull:D jag hoppas verkligen att det fortsätter att gå åt rätt håll nu!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Även om det inte är riktat till någon i tråden, så nog ligger det en hel del sanning i det du skriver. Så otroligt många hästar det finns som mår dåligt och är sjuka fast ägaren anser att hästen är fullt frisk.

Behöver aldrig gå längre än till nån stallgranne för att hitta sånt, har funnits X antal i varje stall jag stått i genom åren.

Så tragiskt men tyvärr så sant:(
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Yihoo!! :bump: Måtte han fortsätta kämpa! :bump:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Även om det inte är riktat till någon i tråden, så nog ligger det en hel del sanning i det du skriver. Så otroligt många hästar det finns som mår dåligt och är sjuka fast ägaren anser att hästen är fullt frisk.

Behöver aldrig gå längre än till nån stallgranne för att hitta sånt, har funnits X antal i varje stall jag stått i genom åren.


Det är väl självklart att det finns såna precis som du säger - många!
Men det finns ännu fler som faktiskt är friska, och det är inte för att de har okunniga ägare som inte fattar bättre. Jag måste då säga att om haft MÅNGA såna i ALLA stall du stått i, då undrar jag vad de är för stall, för jag kan långtifrån säga att jag sett MÅNGA i ALLA stall jag stått i, och de är flertalet genom åren.

Tycker det är ett dåligt argument att säga att "hästen är inte frisk för jag har kunskap som gör att jag kan se små defekter ingen annan kan". Det tycker jag är att helt förringa de som faktiskt både är kunniga och har friska hästar - för det är det väldigt många som har. Ett väldigt arrogant påstående att det är bara för att dessa inte fattar bättre.

KL
absolut att det finns raser som är mer tåliga än andra raser, och tvärtom. Det är bara att titta på f-bolagens skadestatistik för olika raser. Araber har en mycket låg skade frekvens, medans engelska fullblod och framför allt svenska halvblod, har större. Sen kan man ju självklart inte stirra sig blind på en siffra - sv halvblod är ju den mest använda rasen i sverige som används till belastande arbete och finns bland kreti och pleti, så självklart väger såna faktorer in. men som sagt, vissa raser är skörare än andra och engelskt fullblod är väl en av dessa, sen tror jag mycket av det har att göra med hantering och att folk inte fattar bättre när de hyser dem, ang. vad en sån häst om den tex kommer direkt från banan, behöver osv. Men nog är de högre maintainance än en nordsvensk eller en fjording, det vågar jag garantera.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Håller tummar o tår här för fortsatt tillfrisknande utan bakslag!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Alexandra skrev _
Så nu är de i princip säkra på att det är penicillinets fel, dvs en immunmedierad hemolytisk anemi orsakad av penicillinet. _??

Hemolys = bryter ner röda blodkroppar

Skulle tro att kroppen reagerat på penicillinet autoimmunt och brytit ner de röda blodkropparna.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Så nu är de i princip säkra på att det är penicillinets fel, dvs en immunmedierad hemolytisk anemi orsakad av penicillinet.

immunmedierad- kroppens immunförsvar reagerar, här med att bryta ner kroppens egna celler
hemolytisk- nedbrytning av röda blodkroppar
anemi- blodbrist
Totalt= blodbrist orsakad av att kroppen bryter ner sina egna röda blodkroppar, i det här fallet troligen startad av reaktion på penicillinet :)

>Alexanda. Håller tummarna, härligt att det går åt rätt håll! Vet själv efter många friska år hur det är med en sjuk häst, min har stått på butta tot 4 månader (!!!) det här året och än ser jag inte slutet... :cry:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jisses Amalia!!! Underbart att han fixat det kritiska dock kommer mina tummar hållas tills han är hemma igen. Kram!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 559
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp