Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men herre gud :eek: Vad sjutton... :crazy:
Nu håller vi alla tummar o tår för att det ändå är ngt "enkelt" som man kan åtgärda!! :
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Tänker på dig och håller alla tummar jag har att det går bra för din häst. :cry:

Kan inte låta bli att tänka när jag ser allt som händer din häst att ingen har så här mycket otur, hänger allt ihop tror du?
Fången, magsår, och nu detta. :confused:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*

Har inte läst igenom svaren än, ska göra snart.

Men en uppdatering sålänge.

De gav ju blodtransfusion vid midnatt, sen hörde jag inget. Tack och lov. Flummat runt på jbbet i nån halvdvala och tackar för var timme som gått utan samtal.

Fick 'dagsrapporten' på eftermiddagen och fick chock nr 2. Jag hade - uppenbarligen - intalat mig själv rätt bra att de skulle ringa och säga det var infektion. Det är det inte...

De har uteslutit infektion, så 'bästa' (minst sämsta) alt är uteslutet. Han äter och är stabil men det är fortfarande allvarligt. Hematokriten har sen blodtransfusionen gått upp till 18% vilket ju är på tok för lågt men startar man på 10 så är det ett steg i rätt riktining och ett tecken transfusionen hjälpte. Han har ju fortfarande en kraftig anemi dock, som än så länge inte är regenerativ, dvs han bildar inte nya blodkroppar. Det kan bero på den kraftiga chock kroppen utsatts för vid anemin, men det kan tyvärr också bero på att han fått sådana skador att han inte kan bilda nya blodkroppar. Är det så är det ju slut. Men som sagt, än så länge kan det mycket väl bero på chocken.

Gränsen för 'systemskador' går enligt vet vid 11%, jag minns dock inte om det var när det var stor risk för skador, eller när de fick skador. Men Disse hade ju 10% i hematokrit, de körde om ännu en gång efter jag åkt och fick då 10 resp 12 i hematokrit. Så risken finns han fått skador.

Tempen är fortsatt hög men har sjunkit något och var 39.2 nu på eftermiddagen. De sa inget om magen så jag antar/hoppas den är igång. Han äter vilket är ett BRA tecken, och han är fortfarande under omständigheterna fascinerande pigg, även om han ju helt klart inte mår bra.

De punkterade buken i förmiddags och tog prov på bukvätskan och det var blod i punktatet. Dock visade ultraljud inga synliga blödningar däremot en förstorad mjälte. Så nålen hamnade i mjälten och därav blodet. Mjälten är förstorad pga chocken den kraftiga anemin innebär. Det var tydligen inte så himla säkert att han skulle överleva igår även om de inte sa det till mig då.

De som det tror är anledningen till det hela är en immunmedierad reaktion där immunförsvaret börjat angripa och bryta ner blodkropparna, och att detta är utlöst av en allergisk reaktion på penicillinet. Tydligen inte unikt men inte vanligt. Jag viskade fram en fråga om prognosen och de vill/kan inte ge prognos just nu (förståeligt) utan tar det en dag i sänder. Vet nöjde sig med att 'alla klarar sig tyvärr inte..'. Men de flesta som dog gjorde det av den kraftiga anemin, och iom att älskade röda svarade på transfusionen så borde den risken vara över iom att han klarade natten. Dock var det inte alla som blev bra ändå, men 'många blir det'. Så kraschar det inte igen så.. dock som jag begrep det finns risken för att det plötsligt blir för mycket och kraschar igen, att det är skört?

De VET dock inte om det är penicillinet, men det är vad de misstänker nu. De har därför satt in kortison idag. Han får fortfarande dubbel magsårsbehandling, han står på underhållsdropp och så har de satt in kortison för att dämpa immunförsvaret. De hoppas det ska ta ner febern med.

De har inte gjort någon gastroskopi då de inte vågar ge honom lugnande då det kan förvärra hela situationen, däremot har de tagit träckprov för att se om det finns blod i avföringen, det svaret hade dock inte kommit när jag pratade med dem.

Så, just nu är det dag för dag. Och som vet sa 'stabilt men allvarligt, din häst kom in mycket allvarligt sjuk och är fortfarande allvarligt sjuk'. Men de har tagit bort 'mycket' iaf.

Jag är fortfarande livrädd. Men med tanke på att han inte bara överlevde anemin, utan också lyckades vara oförskämt pigg, så fan, måtte lilla stålpojken klara det här med!

Och jag ska banne mig skicka en blomma till den DV som vägrade åka ut igår kväll och istället ringde Ultuna och sa att de måste ta emot, hon vägrar. Det kan ha räddat hans liv.

Tillägg: Jag blev så chockad av dagens samtal att jag glömde fråga hur mycket det här kalaset eg kostar. Jag ringde försäkringsbolaget idag och kollade hur mycket jag hade kvar på försäkringen och har 60 000 kr kvar, så det är ju skönt. Men pengarna kan ju ticka på i en fruktansvärd fart..
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Svarar många..

ALLA: Tack för kramar och tummar, de behövs och de värmer! :love:

Stackars dig vad otursdrabbad du är:cry:

Jag tycker symptomen verkar stämma bra med en akut immunmedierad hemolytisk anemi. Har aldrig sett det på häst men många fall på hundar. Enkelt förklarat så börjar Immunförsvaret av någon anledning att bryta ner de röda blodkropparna. Det är oftast svårt att hitta orsaken. Man behandlar i första hand med höga doser kortison och de allvarligaste fallen måste man ge blodtransfusion.

Jag läste i en annan tråd att din häst nyss sprutats med Penicillin och fått överkänslighetsreaktion av det. Kanske kan det vara en Penicillinorsakad hemolytisk anemi? Finns beskrivet på människa och även något fall på häst.

Hoppas att hästen mår bättre i dag!

Är ju exakt det de misstänker, utlöst av penicillinet. Och därför har de satt in kortison idag. Tydligen var det inte vanligt men inte unikt av just penicillin, och något mer som vet sa namnet på men jag aldrig hört talat om och tyvärr inte minns vad det hette.

Hur vanligt är det att man gör blodtransfusion på häst? Har funderat på det tidigare då jag själv är blodgivare, men har aldrig hört om det på häst, men på hund.

Vet ej hur vanligt. Men vet att (redan innan det här) Ultuna har egna donatorhästar/blodgivarhästar just för ändamålet. Minst ett annat stort djursjukhus har privathästar som donerar. (Som för hundar, hundblodgivningar har jag mer koll på då jag haft/har blodgivarhund)

Men blodbrist? Kan det ha något sammanhang? Varför fick du penicillin till din häst?

Det tror ju just på ett sammanhang. Dock är det ju OVANLIGT. Men jag är idag VÄLDIGT glad att jag aldrig fick i den där sista sprutan jag skulle ha gett. Dock, läser du i min tråd om halssvullnaden ser du ju häst efter häst som har blivit helt bra, inga problem mer än svullnaden som gått ner. Så lär ju vara extremt ovanligt det går/blir såhär. Men du ska nog inte fråga just mig just nu om hur jag skulle gjort med resterande sprutor.

Det är ju en anledning de får PC med, som ju kan ge nog så hemska problem om det inte får behandling. Min fick PC pga en rejäl infektion i tand/munhåla pga tandfraktur.

Tänker på dig och håller alla tummar jag har att det går bra för din häst. :cry:

Kan inte låta bli att tänka när jag ser allt som händer din häst att ingen har så här mycket otur, hänger allt ihop tror du?
Fången, magsår, och nu detta. :confused:

Jag tänkte tanken ungefär tusen ggr igår och kände att det måste hänga ihop. Idag vet jag inte vad jag ska tro faktiskt, inte frågat veterinärerna om det, varit för chockad. Men det är en av de frågor jag i sinom tid kommer ställa.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*


De som det tror är anledningen till det hela är en immunmedierad reaktion där immunförsvaret börjat angripa och bryta ner blodkropparna, och att detta är utlöst av en allergisk reaktion på penicillinet. Tydligen inte unikt men inte vanligt. Jag viskade fram en fråga om prognosen och de vill/kan inte ge prognos just nu (förståeligt) utan tar det en dag i sänder. Vet nöjde sig med att 'alla klarar sig tyvärr inte..'. Men de flesta som dog gjorde det av den kraftiga anemin, och iom att älskade röda svarade på transfusionen så borde den risken vara över iom att han klarade natten. Dock var det inte alla som blev bra ändå, men 'många blir det'. Så kraschar det inte igen så.. dock som jag begrep det finns risken för att det plötsligt blir för mycket och kraschar igen, att det är skört?

De VET dock inte om det är penicillinet, men det är vad de misstänker nu. De har därför satt in kortison idag. Han får fortfarande dubbel magsårsbehandling, han står på underhållsdropp och så har de satt in kortison för att dämpa immunförsvaret. De hoppas det ska ta ner febern med.


Oj oj, jag håller alla tummarna för er! Förstår precis hur förtvivlad du är...

Undrar om jag vågar ge min häst penicillinet ikväll.... Hon har ju reagerat precis på samma sätt som din. Hur ska man veta? Tänk om man alltid hade facit ihand!

Många styrkekramar till er!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men..

Ska din otur aldrig ge med sej???

Har inga tips eller så, vill bara peppa lite och säja att jag hoppas pålle tar sej igenom detta!

Tänker på er!

/ Lavinia,
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Gud vilken tur att du fick in honom på Klinik !!
Jag förstår att du har det jobbigt ( Din häst med ) och jag håller alla fingrar och tår + att jag sagt till mina hästar att hålla hovarna för er skull

Hambo
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Du är tuff som har orken och modet uppe, fortsätt så! Jag håller tummarna för att allt går vägen.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Tänker på er och håller tummarna.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

håller alla fingrar och tår fortfarande och hoppas hästen blir bättre snart!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Usch och fy vad hemskt! :cry:
Hoppas verkligen allt löser sig för er!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Ringde och hörde om kostnaden nu på morgonen, och hitills är det uppe i 25 000 kr + en del medicin som inte var inlagda än och som receptionisten inte visste hur länge han fått eller inte och inte kunde säga kostnaden för. Det jag vet han fått är ju dropp, gastrogard, andapsin och kortison, men kan ju hänt saker sen igår em när jag talade med dem, men det BORDE inte vara någon skyhög summa - får man hoppas iaf.

De har lagt in i journalen att de ska kontakta mig när/om det börjar närma sig 60 000 kr, för då går vi ju över taket på försäkringen, han hade igår ungefär 63 000 kr kvar av den, men det finns ju en hitills okänd räkning från distriktsveterinären från igår morse med.

Måtte kostnadsutvecklingen sakta av, annars går det ju tyvärr FORT att göra av med lika mycket till, och då blir det problem. Sen även om det saktar av så lär det ju hamna på en ganska hög dygnskostnad (en vän som jobbar i branschen men inte på Ultuna uppskattade 6 - 8000 kr/dygn + ev extra undersökningar/behandlingar, men inkl 'det vanliga' som en inte orimlig summa) ändå, det är ju hur man än vänder på det allvarligt och intensiv vård och övervakning.

Så bara hoppas att pengarna räcker. Gör de inte det så får man ju ta en diskussion, det handlar ju mycket om hur mycket över det tänker gå, och hur prognosen är.

GISSA dock om jag är glad att jag har årsförfallo på försäkringen 1 december, så hankar vi oss bara dit så kan jag andas lite mer igen sen. Och tack gode gud för försäkringar övht i sådana här lägen!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Åhhh, hoppas han kryar på sig snabbt.
Verkligen tur att man har försäkring i såna här lägen, hoppas de inte drar över gränsen.
Tröst och styrke Kram.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Till TS önskar jag lycka till och håller alla tummar och tår att detta går vägen.
Har du hört något idag om hur han mår?

Nix, ingenting. Och no news är ju good news, sålänge läget inte försämras eller någon komplikation tillstöter så ringer de ju 'bara' på eftermiddag/kväll och rapporterar. Så även om jag hela tiden såklart undrar hur det går, vad proverna visar osv, så gläds jag för varje timme som går och telefonen är tyst.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Bara genom kompis häst- magsår och det blev bra!
Håller alla tummarna för att din fina röda blir bra ch att ni får en kul vinter med snö och bus!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 556
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp