Akut övergående blindhet

astrolindgren

Trådstartare
Har precis börjat lugna ned mig efter den hittills sjukaste upplevelsen med pudeltanten. I måndags på kvällen, vid 19-tiden, blev hon plötsligt fullständigt blind. Alltså HELT blind, tittade åt fel håll när jag höll godis framför näsan, visste inte när golvet började när jag lyfte och satte ned henne, gick in i saker. Jag var helt säker på att nu dör hon. Det blev självklart illa kvickt en tur till Albano där hon lades in och prover togs. Trycket i ögonen var fint, blodtrycket var bra(jättefint för hennes ålder sade djurvårdaren), blodprover visade absolut inget förutom något höga blodplättar. De ringde mig vid 14-tiden och meddelade att hon då kunde se och var pigg och glad, så jag kunde hämta henne. 16 000 kronor innan direktreglering gick det hela på, och vi har fortfarande ingen förklaring.

Veterinärerna var nog lika förvirrade som jag, och sade att det enda de kunde komma på var att hon kunde ha fått i sig avmaskningmedel för häst. Hon har dock inte varit i närheten av ett stall eller hästbajs, det enda rimliga skulle vara om hon skulle ha slickat på ridskor, men de står i hallen bakom en barngrind så det hade behövt vara en riktigt snabb smakbit på vägen ut i så fall.

Är det någon som har varit med om något liknande?
 
Vad läskigt!

Mitt marsvin fick spot on med ivermectin (används i avmaskningsmedel för häst) och dagen efter var hon också helt blind. Jag minns inte hur länge men några timmar som jag var medveten om iallafall. Inga problem med synen vare sig före eller efter (om man bortser från att hon är ljuskänslig pga ljusa ögon)
 
Dotterns hund råkade ut för det,hade bara ett öga ,det andra borttaget p.g.a glaukom .Hon lastade in hunden i bilen och han hoppar glatt in i bilturen som vanligt och hon kör en sträcka på ca 2 mil och när han ska ut ur bilen så var han totalt blind,kunde inte orientera sig ute och gick in i ägnar och föremål inne.Blev inläggning för honom också och de hittade inget och dagen efter var synen tillbaka.Tyvärr fick han en kort tid senare en snabbt eskalerande aggressiv cancer och fick som in.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 399
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp