Bukefalos 28 år!

Akut ormbiten katt

E

_ellinor

Katten har blivit ormbiten eller getingstucken. Kan man ge honom Clarityn?
Hittar ingenting om det på internet, veterinären svarar inte i telefon men hjälp är på väg.

Vad gör jag sålänge? Försökte med en kylklamp men då blev han så ledsen.
Har tvättat av med klorhexidin.

Hjälp!!
 
Sv: Akut ormbiten katt

Troligen inte farligt men hjälper heller inte mot risken att katten blir allvarligt sjuk av ormbettet.
PL
 
Sv: Akut ormbiten katt

Katten har blivit ormbiten eller getingstucken. Kan man ge honom Clarityn?
Hittar ingenting om det på internet, veterinären svarar inte i telefon men hjälp är på väg.

Vad gör jag sålänge? Försökte med en kylklamp men då blev han så ledsen.
Har tvättat av med klorhexidin.

Hjälp!!

Getingstick är sällan farliga om dom inte sitter runt luftvägarna. Man bör såklart hålla koll på allmäntillståndet, men svullnaden brukar gå ner inom ett dygn.
Clarityn fattar jag dock inte varför du vill ge? Uppvisar han en allergis reaktion är det nog veterinären som gäller och låta dom medicinera.

Snor en bild på en kisse som blivit humlebränd. Tassen blev normal efter ett dygn utan insatser.
batly20090428c.jpg
 
Sv: Akut ormbiten katt

har ett vagt minne att man kan prova med nåt utvärtes. Omslag av krossad acetyls-salicylsyra tablett, tror jag. Bra mot getingstick iaf. (alltså typ aspirin, treo mfl).
Se dock till att katten inte slickar på "gröten".
 
Sv: Akut ormbiten katt

Allt har gått bra!

Tack för alla tips :)
En dam på telefonen tipsade mig om clarityn.

Det blev en Valborg med ögonen klistrade på kattstackarn. Han fick inte göra någonting.

Nu är han pigg och glad och precis som vanligt.

Tack allihop!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
671
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp