Akut sjuk?

honung

Trådstartare
Kom hem efter jobbet idag och gick till hagen som vanligt för att fylla på hösilage på foderbordet. Fyra pållar som snart infinner sig, men en av dem står bara vid foderbordet och tittar på mig med bakåtstrukna öron. En annan häst i denna flocken kom som ny medlem till flocken för två dagar sedan, och jag trodde först att det var till denna de bakåtsrukna öronen var. Men efter en stund såg jag att det inte alls var så. Jag blir orolig och går in i hagen och han följer med mig och jag får stå och klappa och kela en stund. Men det är nåt som inte är rätt. Han åt ju inte vid foderbordet? Jag står en stund i hagen och tittar på honom, och ser då att han står och slår med svansen, och skrapar med framhoven i marken, lägger sig ned och rullar och reser sig upprepade gånger. Han går fram till vattentunnan och dricker, och en stund senare ser jag att han bajsar. Det är KOLSVASRT i hagen så jag ser inte "statusen" på vad som kom ut, men jag hör att det är blandad kompott, både hårda bollar och något rinnigt. Jag hör även ljud från hans mage när jag står bredvid honom. Till saken hör att detta är en väldigt känslig pålle, som inte alls är hanterad speciellt mycket. Jag kan sätta på honom grimma om jag "tjatar" på honom och har något äpple eller dyl i handen. Men nu är han inte det minsta intresserad av att äta något, vad jag än lockar och pockar med. Så länge jag har grimman med mig, så har han inga som helst planer på att komma i närheten av mig. Hagen är på fyra hektar, han går på lösdrift och är islandshäst. Alltså, jag har gått runt i hagen med honom för att han inte ska lägga sig ned, jag vill ha honom på fötter och i rörelse, men har BIG problem med att fånga in honom, så dålig på det sättet är han inte.

Det verkar ju inte vara stopp i magen eftersom han både dricker, bajsar och har "normala" magljud, så jag tror inte på någon akut kolik.
Vad kan det då vara? Det enda som har förändrats i hans liv är en ny äldre kompis i hagen, men det har varit lugnt och fint och inga bråk. Han har fri tillgång till hösilage + lite "hanteringsmat" (två dl havre, lite stråhack lucern och äppleklyftor) ur hink en gång om dagen och är han är tre år.
 
Något är ju uppenbarligen inte OK med hästen - jag tycker du ska göra ditt bästa för att fånga in hästen och ta temp och puls.

För inte så länge sedan visade även min häst "koliksymptom", d v s åt inget, såg hängig ut, skrapade med hovarna i marken, spänd buk - men . . . han både kissade och bajsade(lite, men inte farligt, löst). Däremot hade han feber och höjd puls. Det visade sig att han hade en kraftig tarmflorerubbning, som efter veterinär insats snabbt kunde lösas. Han måste ha fått i sig något olämpligt att äta i hagen, vilket enl. vet. är vanligt den här årstiden. Det kan vara gammalt, dåligt gräs, ekollon eller något annat.

Kissar din häst? Det kan ju vara "vattenkolik"?

Har den feber? Höjd puls? Spänd buk?

Ha åtminstone uppsikt över hästen. Om den är fortsatt hängig och matvägrar, alternativt inte kissar (den hade ju bajsat), tycker jag att du snart ska kontakta veterinär.
 
Efter din beskrivning så är det gaskolik som jag kommer att tänka på eftersom han bajsar.
 
Tänkte oxå på det. Min häst både kissade och bajsade, hade normal puls och temp osv osv, o det var gaskolik. Hon hade inga eg koliksymtom först, hon låg bara ner i hagen. Sen när hon kom in i boxen la hon sig och rullade, men först låg hon bara. Sparkade inte mot magen osv, men ville inte äta. Det verkar vara hennes symptom vid kolik, det har varit så förut.

/ Maris
 
Under kvällen igår började hästen plötsligt äta, och må bra! Jag fick ett tips om att det ev kunde vara foderstrupsförstoppning, och jag stod länge och väl, och masserade hans hals, bog och rygg samt buk, och efter en stund gick han bara ifrån mig och rakt fram till hösilaget och började äta! Han visar idag inga som helst symptom för att något skulle vara fel idag. Han både äter, kissar, bajsar fiser och dricker och ser hur pigg ut som helst!

Kan ha varit vad som helst, gaskolik eller vattenkolik eller - foderstrupsförstoppning. Just nu är jag bara glad att han mår bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 327
Senast: cf234k
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 814
Senast: regina11
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 976
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 636
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp