Akvarie-experter se hit!

krambanan

Trådstartare
Min mamma har skaffat ett akvarium och var idag i zooaffären och köpte några fiskar. 5 st som jag tror är scalarer och 2 st guppyhanar (dom hade inga honor för tillfället men tanken är att det ska skaffas ett gäng honor med).

Nu till problemet. Scalarerna är väldigt elaka mot guppisarna. :( I affären hade dom sagt att dom skulle gå bra ihop men med tanke på att hon sa massa andra saker som inte stämmer så vet jag inte om det går att lita på. T ex sa hon att man skulle ha flera guppy-hanar per hona när det är tvärtom.

Kan man ha scalarer och guppisar ihop? Vilka andra fiskar ska man inte ha ihop med scalarerna?
 
Sv: Akvarie-experter se hit!

Nu känner jag mig rätt säker på att fiskarna inte är scalarer utan sorgmanteltetror.
 
Sv: Akvarie-experter se hit!

Fiskar är inte min starka sida i kunnande... Men skalarar är parlevande fiskar så jämt antal fiskar som alla har en partner är att föredra. Dessutom blir de jävligt stora så man får se till att ha gott om plats. De är även ciklider om jag inte missminner mig och rovfiskar på ett eller annat sätt. Guppysar/tetror lever farligt i en sådan miljö skulle jag våga tro :crazy: Dessutom är tetror flockdjur så att bara ha två stycken är inte snällt mot dem.
 
Sv: Akvarie-experter se hit!

Jag har scalarer, ojämnt antal, ihop med bl a guppy.

Även om det inte är scalarer din mamma har så fråga hur stort akvarium hon har. Ju mindre desto mer bråkar revirbetonade fiskar.
Ett sätt att hämma detta är att ha mkt växter. Ett välplanterat akvarium gör att man ibland kan ha fiskar som egentligen inte går så bra ihop, de mindre kan gömma sig och är inte hela tiden synliga för de mer lättretade.

Som exempel kan jag nämna att mitt akvarium är 240 liter. Har scalarer, fem guppy, kakaduaciklider, (där hanarna egentligen inte tål varandra men det fungerar bra), kardinaltetror och diverse malar. Rätt bra uppväxta plantor och rötter och grottor av stenar.
 

Liknande trådar

I
Övr. Djur Idag har jag fått ta över ett akvarie! :) Akvariet är nog ungefär 50 liter. Invånarna däri är sammanlagt runt 13 st guppy, 2-3...
Svar
14
· Visningar
1 744
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 609
Senast: Mabuse
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 277
Senast: Hjalti
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 686
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp