Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag petar in en liten fråga här, hoppas det är okej, känns lite meningslöst att starta en egen tråd när det verkar finnas många fiskkunniga här :)
Förra året skaffade vi ett par nya algätare (såldes som ancistrus) till akvariet. Då var de inte större än 4-5 cm stora.
Men alltså, de har växt något enormt och nu när jag googlade så såg de inte alls ut som ancistrus. Vad sjutton är det jag har?
Känns som att jag kommer behöva skaffa ett ännu större akvarium om jag ska kunna ha kvar dom :(
Scalaren där nere är rätt stor Visa bifogad fil 17170
Du har köpt gibbiceps, förmodligen Glyptoperichthys gibbiceps aka Segelfenspleco. Skäms som sjutton på butiker som fortfarande säljer dem som ancistrus och till vanliga hobbyakvarister! :rage:
De kan lätt bli upp till 50cm (fast det tar såklart ganska många år ;) ) Runt 20cm är inte ovanligt i sällskapskar.... och kan bli ett härke om de bestämmer sig för att börja gräva upp växter.
Å andra sidan är de härligt personliga, och om ni kan tänka er att uppgradera till större kar är de trevliga tycker jag, men man får mer eller mindre räkna med att de måste omplaceras så småningom.
 
Du har köpt gibbiceps, förmodligen Glyptoperichthys gibbiceps aka Segelfenspleco. Skäms som sjutton på butiker som fortfarande säljer dem som ancistrus och till vanliga hobbyakvarister! :rage:
De kan lätt bli upp till 50cm (fast det tar såklart ganska många år ;) ) Runt 20cm är inte ovanligt i sällskapskar.... och kan bli ett härke om de bestämmer sig för att börja gräva upp växter.
Å andra sidan är de härligt personliga, och om ni kan tänka er att uppgradera till större kar är de trevliga tycker jag, men man får mer eller mindre räkna med att de måste omplaceras så småningom.
Tack för svaret! Det där namnet går ju inte ens att uttala :D
Ja de är trevliga och kommer oftast fram när man är vid akvariet. Skulle gärna ha de kvar, men då lär jag nog skaffa bra mkt större akvarium (har ett 200l nu) :( Vågar man ens fråga hur stort de behöver? I dagsläget är de nog runt 20 cm från nos till stjärt, och har växt fooort.
 
Tack för svaret! Det där namnet går ju inte ens att uttala :D
Ja de är trevliga och kommer oftast fram när man är vid akvariet. Skulle gärna ha de kvar, men då lär jag nog skaffa bra mkt större akvarium (har ett 200l nu) :( Vågar man ens fråga hur stort de behöver? I dagsläget är de nog runt 20 cm från nos till stjärt, och har växt fooort.

Segelfenspleco är "tilltalsnamn". :D De är väldigt vackra tycker jag, men ja, de växer fort och är de redan runt 20cm fyller de ju i princip hela botten i ett 200l kar.
Jag vet inte hur stort man skulle behöva gå för att kunna hushålla en segelfena hela vägen, men överväga ett 500l vore nog inte fel till att börja med.

Jag blir rent upprörd att veta att det finns butiker som fortfarande säljer dem som "vanliga" algätare. Trodde vi kommit längre än så.
 
Segelfenspleco är "tilltalsnamn". :D De är väldigt vackra tycker jag, men ja, de växer fort och är de redan runt 20cm fyller de ju i princip hela botten i ett 200l kar.
Jag vet inte hur stort man skulle behöva gå för att kunna hushålla en segelfena hela vägen, men överväga ett 500l vore nog inte fel till att börja med.

Jag blir rent upprörd att veta att det finns butiker som fortfarande säljer dem som "vanliga" algätare. Trodde vi kommit längre än så.

Ibland undrar man om de ens har ett hum om vad de säljer. När jag handlade fisk till mitt förra kar var det en i personalen som tyckte jag skulle köpa slöjstjärtar, informerade honom att de behöver ett betydligt större kar än det jag hade då. Kanskeee är lite fördomsfull nu men jag tycker de oftast är mer clueless i de stora kedjorna än i de mindre butikerna.
 
Ibland undrar man om de ens har ett hum om vad de säljer. När jag handlade fisk till mitt förra kar var det en i personalen som tyckte jag skulle köpa slöjstjärtar, informerade honom att de behöver ett betydligt större kar än det jag hade då. Kanskeee är lite fördomsfull nu men jag tycker de oftast är mer clueless i de stora kedjorna än i de mindre butikerna.

Jag håller tveklöst med, det är så himla synd. Synd om fiskarna och synd om kunderna. Jag fick säga åt en vän till mig att genast åka tillbaka till sin butik med slöjstjärtarna OCH ancistrusarna som de sålt henne att ha i sitt kar på........ 21 liter.
Fattar inte att det fortfarande pågår. Det handlar verkligen bara om att sälja i vissa butikskedjor.

Här är det extra störigt just för att de faktiskt gör poäng av att fråga vilken storlek karet har och hur många fiskar man har i det innan de säljer - men det verkar lik förbannat inte ha någon betydelse. Det ska bara se bra ut på papperet.
 
Men fy fanken @Sel ! :( Stackars fiskar, 21 liter är ju minimalt, min sura kampfisk bor större. Blir galen på sådan slit och släng mentalitet med levande varelser.
 
Men fy fanken @Sel ! :( Stackars fiskar, 21 liter är ju minimalt, min sura kampfisk bor större. Blir galen på sådan slit och släng mentalitet med levande varelser.

Eller hur! Och hon är HELT clueless. En äldre dam som vill ta väl hand om alla djur och som litar på personalen. Jag kände mig som en skurk när jag "NEJ!?!"

Hon har nu två guppys istället.
 
Segelfenspleco är "tilltalsnamn". :D De är väldigt vackra tycker jag, men ja, de växer fort och är de redan runt 20cm fyller de ju i princip hela botten i ett 200l kar.
Jag vet inte hur stort man skulle behöva gå för att kunna hushålla en segelfena hela vägen, men överväga ett 500l vore nog inte fel till att börja med.

Jag blir rent upprörd att veta att det finns butiker som fortfarande säljer dem som "vanliga" algätare. Trodde vi kommit längre än så.
Det var lite lättare att uttala :) Vackra är de absolut, och verkar väldigt vänliga mot allt och alla i det där karet.
Riktigt hela botten fyller de nog inte, men större delen av kortsidan när de ligger längs med. Svårt att ta kort och försöka uppskatta längden dock. Men nånstans mellan 15 och 20 är jag rätt säker på.
Kass bild, men om jag mätte rätt så är kortsidan ca 40 cm och nu ligger den lite snett.
Får kika runt och se vad jag kan hitta för 500l då. Ska jag ändå behöva byta så kan jag lika gärna göra det så snart som möjligt
 

Bifogade filer

  • IMG_20180714_195535.jpg
    IMG_20180714_195535.jpg
    267,3 KB · Visningar: 35
Jag håller tveklöst med, det är så himla synd. Synd om fiskarna och synd om kunderna. Jag fick säga åt en vän till mig att genast åka tillbaka till sin butik med slöjstjärtarna OCH ancistrusarna som de sålt henne att ha i sitt kar på........ 21 liter.
Fattar inte att det fortfarande pågår. Det handlar verkligen bara om att sälja i vissa butikskedjor.

Här är det extra störigt just för att de faktiskt gör poäng av att fråga vilken storlek karet har och hur många fiskar man har i det innan de säljer - men det verkar lik förbannat inte ha någon betydelse. Det ska bara se bra ut på papperet.
Finns det ens så små akvarium?
Vad får man plats med i ett sånt? Ett par neontetror?
Jag som tyckte vårt första 54 liters kar var litet för några platys
 
Finns det ens så små akvarium?
Vad får man plats med i ett sånt? Ett par neontetror?
Jag som tyckte vårt första 54 liters kar var litet för några platys

Absolut finns det! Nanokaren och biorbsen är ju jättepoppis. Betydligt mer lämpliga för räkor och några udda minifiskar än det som vanligtvis säljs i handeln dock.
 
@Sel när du skriver Kribi gissar jag att du menar paletterna? Eller? Känner mig lost, kollade upp latinska namnet men såg inte riktigt kopplingen där heller :confused: Kul med bebisar i alla fall! :D

Fjärilarna har överlevt sina första tre dygn (peppar peppar). Har faktiskt satt upp min gamla 43a. Har par på G och är lite sugen på att pröva flytta över ett för att se vad som händer plus få en bättre förutsättning att mata upp dom lite. Dom är så puttiga i jämförelse med alla andra! Fick perspektiv på hur gigantiska våra 4 år gamla neoner är!

@Halfrek kul att akvariet är på plats! Nu har du det roliga framför dig :)
 
Jag petar in en liten fråga här, hoppas det är okej, känns lite meningslöst att starta en egen tråd när det verkar finnas många fiskkunniga här :)
Förra året skaffade vi ett par nya algätare (såldes som ancistrus) till akvariet. Då var de inte större än 4-5 cm stora.
Men alltså, de har växt något enormt och nu när jag googlade så såg de inte alls ut som ancistrus. Vad sjutton är det jag har?
Känns som att jag kommer behöva skaffa ett ännu större akvarium om jag ska kunna ha kvar dom :(
Scalaren där nere är rätt stor Visa bifogad fil 17170
Du har ju redan fått svar, men oj så fin gibbi! Dom är ju besvärliga vad gäller akvariestorlek, men riktigt vackra och så maffiga när dom simmar/glider runt i öppet vatten.
 
Idag blev det en tripp till Hornbach där jag köpte en bakgrund, sand och lite rötter 👍 Veckans projekt blir att tvätta sanden (snark), inhandla växter och dra igång karet. Kanske kan det få ett par invånare till nästa helg :D

Visa bifogad fil 17194
Vilka härliga rötter! :heart
Tips - blötlägg dem Genast, typ förra veckan helst! :D De brukar ta en evighet på sig att sjunka.
 
@Vassi Haha, ja det är paletterna! Här går de under butiksnamnet Kribensis, så det blev så. De är alltid "my kribis" när jag pratar om dem med folk. :)

Åh så roligt med par! Och det låter inte som en dum idé! Man blir lätt lite hemmablind, det märkte jag när jag ville utöka min lilla glödbandsgrupp också. :D
Jag såg inte om du skrev det tidigare, men hur många fjärilar blev det?
 
@Vassi Haha, ja det är paletterna! Här går de under butiksnamnet Kribensis, så det blev så. De är alltid "my kribis" när jag pratar om dem med folk. :)

Åh så roligt med par! Och det låter inte som en dum idé! Man blir lätt lite hemmablind, det märkte jag när jag ville utöka min lilla glödbandsgrupp också. :D
Jag såg inte om du skrev det tidigare, men hur många fjärilar blev det?
Ah, då är jag med! :up: Och ja, alltid spännande att utöka ett stim och se skillnaden. Har hänt både med tetror och corys här hemma.

Är lite nojig för om 43 är för litet men då får jag väl flytta över dom igen. 5 st blev det, tre honor och två hanar. Det går lite i vågor än, men två damer är av och till knallröda om magen. Dom är underhållande att titta på, ett jäkla spelande och kraftmätande :)
 
Nu har jag kikat på div sidor som säljer akvarium. Vilket är egentligen bäst? Alu akvarium eller vanliga? Eller det kanske inte spelar någon roll? Det skiljer ju "lite" i pris när man ska ha ett modell större :S
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 867
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 063
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 605
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp