Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyaste akvariet har varit igång ungefär ett par månader nu tror jag. Har fortfarande ingen aning om vad jag egentligen vill göra med det, men hej och hå! Alla verkar glada i alla fall, både växter och fiskar.
(Det som ser knäppt ut i vänstra hörnet är en sötpotatis som blivit helt vild! ) :D

59802294_2368415370044411_6793748095940165632_n.jpg
Är det rötterna från en sötpotatis, en som man kan köpa i mataffären?
 
Fan, efter att ha lyckats hålla cyanon stången och nästan fått bort dom helt i vintras exploderade det i karet på typ tre dagar efter ett vattenbyte. Vet inte om det virvlade upp partiklar i vattnet eller så för nu är det grönt lit överallt på växter, rötter, sand :( Är småsugen på att lämna in fiskarna och stänga ner skiten en period för en total nystart längre fram. Men det känns också tråkigt och som ett projekt i sig.
Hur är det annars, täta vattenbyten och total mörkläggning i några veckor va?
 
Ok fiskfriends, jag ska flytta om 1,5 månad ungefär och jag funderar på hur jag ska göra med mina fiskar. Hur har ni gjort vid flytt? Tänker på transport, dra igång karet igen etc.
Vi flyttade en kort sträcka (10 min med bil) och avsatte en kväll för 240 karet. Tog över 6 timmar om jag minns rätt, men då var allt klart sen.
Transporterade fiskarna i plastpåsar, sand i dubbla ica-kassar och någon plastback. Minns inte ens hur vi gjorde med filtret, tror vi körde dubbla och att ytterfiltret fick snurra i nån hink så fort vi kom fram.
Att fånga alla fiskar och tömma ur allt var det som tog mest tid. Vi fyllde upp det, planterade växter och lät det vara igång ett par timmar för temp innan fiskarna fick hoppa i. Snålade lite på maten ett par veckor, men annars gjorde vi inget speciellt för uppstart. Har alltid haft ett ganska litet bestånd av fisk sett till storlek på akvariet :)
 
Fan, efter att ha lyckats hålla cyanon stången och nästan fått bort dom helt i vintras exploderade det i karet på typ tre dagar efter ett vattenbyte. Vet inte om det virvlade upp partiklar i vattnet eller så för nu är det grönt lit överallt på växter, rötter, sand :( Är småsugen på att lämna in fiskarna och stänga ner skiten en period för en total nystart längre fram. Men det känns också tråkigt och som ett projekt i sig.
Hur är det annars, täta vattenbyten och total mörkläggning i några veckor va?
Cyano har jag aldrig haft, som tur är.
Infusiorer hade jag i ett kar. Mörkläggde och inte matade på 1-2 veckor
 
Vi flyttade en kort sträcka (10 min med bil) och avsatte en kväll för 240 karet. Tog över 6 timmar om jag minns rätt, men då var allt klart sen.
Transporterade fiskarna i plastpåsar, sand i dubbla ica-kassar och någon plastback. Minns inte ens hur vi gjorde med filtret, tror vi körde dubbla och att ytterfiltret fick snurra i nån hink så fort vi kom fram.
Att fånga alla fiskar och tömma ur allt var det som tog mest tid. Vi fyllde upp det, planterade växter och lät det vara igång ett par timmar för temp innan fiskarna fick hoppa i. Snålade lite på maten ett par veckor, men annars gjorde vi inget speciellt för uppstart. Har alltid haft ett ganska litet bestånd av fisk sett till storlek på akvariet :)
Vi har alltid slagit in påsarna i gamla dagstidningar, då håller de temperaturen väldigt bra. Längsta jag flyttat med akvarium är 25 mil. Det man får se upp med är att inte ha för många fiskar i påsen och inte fylla påsarna helt utan lämna plats för luft.
 
Fick avliva min äldsta kamphane nu när jag kom hem
Han hade cancer tumörer. Har varit pigg och glad ända tills nu. Han blev drygt 2 år
20190415_180449.jpg
 
Fan, efter att ha lyckats hålla cyanon stången och nästan fått bort dom helt i vintras exploderade det i karet på typ tre dagar efter ett vattenbyte. Vet inte om det virvlade upp partiklar i vattnet eller så för nu är det grönt lit överallt på växter, rötter, sand :( Är småsugen på att lämna in fiskarna och stänga ner skiten en period för en total nystart längre fram. Men det känns också tråkigt och som ett projekt i sig.
Hur är det annars, täta vattenbyten och total mörkläggning i några veckor va?

Cyano är en av få saker jag extremt väl och enkelt bekämpat med medel faktiskt. För ont i brutna armen för att gräva fram preparatet och kolla vad det heter just nu men kan göra det sen om du vill?
 
Har buce, javaormbunke, anubias. Funderar på några fler crypts.

Tyvärr behöver jag bättre flöde i akvariet så har två filter och då måste det fula vara på framsidan ;) har haft det på kortsidan men blev flödes stopp i bortre hörnet. Alternativt att jag sätter eheimet på framsidan istället.

Har funderat på någon form av wavemaker för flödets skulle men äh, det funkar
Cryptos är jättefina! Det finns en som är annorlunda och växer hyfsat stor. Ska se om jag hittar vad sjutton den heter. :)
Haha, fair enough! Jag gjorde någonting liknande i mitt malawikar tills jag hittade ett enkelt pumphuvud som gick att peta in i bakgrunden. Huvudsaken är ju att firrarna har det bra!
 
Ska avveckla ett kar i helgen. Innevånarna i mitt 30 kar (en kampfiskhane +guppy, snäckor) ska få flytta till mitt 50 kar.
Sälja 30 karet sedan
 
Nej så trist! Alltid ett vågspel att posta djur. :(
ja, har inte haft något trubbel innan
Har fått hem snäckor, räkor och kampfisk från andra länder innan. Utan problem där
Förutom en gång, då jag importerade kampfisk då. Men då var det Shipperns i Tyskland, fel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 135
· Visningar
42 487
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 019
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 599
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp