Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ser ut som att jag äntligen kommer att få hem ett par samuraiguramis nästa vecka! Så himla spännande, jag har jagat ett par i mååånader! :love: :bump:
Nu gäller det bara att de kommer överens med tjockläpparna i djungelkaret, men worst case scenario är egentligen att jag helt enkelt flyttar tjockläpparna till det större karet och lämna samuraierna i djungeln.
 
(Inte min bild.)
s-l400.jpg
 
Ska för första gången prova ge räkorna ett halvkokt blad från rödbeta.
Jag ar visserligen köpt mat som ska göra färgerna intensivare också, men om rödbetor kan färga urin kanske de gör underverk för räkor med. :D
Uppdatering följer.
 
Inga samuraier än nu dock. Affären är upptagen med flytt, men jag är helt säker på att de blir affär när de får tid över. :)
 
Har ett gäng guppyyngel som håller på att färga ut. Tycker det är så vansinnigt roligt med alla varianter och att se vad det blir!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Visst är det roligt!
Bilder på föräldraparen? :)
Ska försöka fixa bild :)
Honorna är en grå med ovanligt stor stjärtfena, lite gröntonad. Andra honan är svart/halvsvart.
Hanen är blå tuxedo. Hade en gul ormskinnshane också som ju också kan vara skyldig. Verkar inte som att honorna gått med hanar innan jag köpte dem.
De två som blev könsmogna för ett par månader sen är från grå honan. En hona som är lik sin mor, fick i sin tur första kullen med akvariets andra generation häromdagen. Sen en hane som ser ut som blå hanen (så jag misstänker ju att han är pappan) men med rödmönstrad stjärtfena. Den fenan har nog inte växt klart än.
Är rätt nöjd med storleken på dessa två. När jag haft guppy tidigare minns jag att ynglen blev rätt små även som vuxna. Minns ärligt talat inte om det kom redan från första generationen eller kan ha berott på inavel.

Har läst lite om guppygenetik men det har inte satt sig tillräckligt än för att veta precis var den röda färgen kommer ifrån. Och ingen av dem är väl renavlad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Håller förresten en tumme för att den större av mina citronancistrus är en hane! "Han" fick skäggstubb på läppen för några månader sen men sen har det inte hänt så mycket. Fick lite olika svar när jag frågade runt igår. "Honan" har inget skägg alls (än iaf), är lite mindre och på nåt sätt näpnare i ansiktet.

Har i princip bestämt mig för att det blir ett 240liters i höst med scalarer, kardinaltetror, corydoras (panda?) och ancistrus. Bilbukar, kilfläcksrasbora och kakaduaciklid är också kandidater.
Guppy och räkor får gå kvar i nuvarande så det blir två kar.
 
Ska försöka fixa bild :)
Honorna är en grå med ovanligt stor stjärtfena, lite gröntonad. Andra honan är svart/halvsvart.
Hanen är blå tuxedo. Hade en gul ormskinnshane också som ju också kan vara skyldig. Verkar inte som att honorna gått med hanar innan jag köpte dem.
De två som blev könsmogna för ett par månader sen är från grå honan. En hona som är lik sin mor, fick i sin tur första kullen med akvariets andra generation häromdagen. Sen en hane som ser ut som blå hanen (så jag misstänker ju att han är pappan) men med rödmönstrad stjärtfena. Den fenan har nog inte växt klart än.
Är rätt nöjd med storleken på dessa två. När jag haft guppy tidigare minns jag att ynglen blev rätt små även som vuxna. Minns ärligt talat inte om det kom redan från första generationen eller kan ha berott på inavel.

Har läst lite om guppygenetik men det har inte satt sig tillräckligt än för att veta precis var den röda färgen kommer ifrån. Och ingen av dem är väl renavlad.

Gör det!

Åh, jag älskar tuxedos, de kan verkligen lysa upp ett akvarium! :heart Är de inte linjeavlade från början kanske du kan arbeta fram en egen gren nu när de satt igång. ;) Är det den enda hanen du har just nu, utöver tonåringen?

Jag har också upplevt att andra generationen blir lite småväxta ibland, men undrar om det inte berott på att jag inte "punktmatat" dem med lämpligt foder från början,

Funderar själv på att stoppa någon spännande, exlkusiv endler i guramitanken så småningom.
 
Gör det!

Åh, jag älskar tuxedos, de kan verkligen lysa upp ett akvarium! :heart Är de inte linjeavlade från början kanske du kan arbeta fram en egen gren nu när de satt igång. ;) Är det den enda hanen du har just nu, utöver tonåringen?

Jag har också upplevt att andra generationen blir lite småväxta ibland, men undrar om det inte berott på att jag inte "punktmatat" dem med lämpligt foder från början,

Funderar själv på att stoppa någon spännande, exlkusiv endler i guramitanken så småningom.
Förvisso möjligt att hanarna är någorlunda renavlade, de var sorterade på färg men inte honorna.
Min plan är att ta fram nåt "eget" men genom att blanda hejvilt. Vill ha variation och tänkte faktiskt blanda in endlers och se vad som händer också.

Ja, tre honor och två hanar har jag inkl "tonåringarna". Två av de ursprungliga dog för en månad sen. Och okänt antal yngel som lär blir för många oavsett.

Tillägg: ja, gällande storleken är maten en av mina stora misstankar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Förvisso möjligt att hanarna är någorlunda renavlade, de var sorterade på färg men inte honorna.
Min plan är att ta fram nåt "eget" men genom att blanda hejvilt. Vill ha variation och tänkte faktiskt blanda in endlers och se vad som händer också.

Ja, tre honor och två hanar har jag inkl "tonåringarna". Två av de ursprungliga dog för en månad sen. Och okänt antal yngel som lär blir för många oavsett.

Tillägg: ja, gällande storleken är maten en av mina stora misstankar.

Det ska bli spännande att följa!
Det är väl det som är en av de stora tjusningarna med de riktigt aktiva levandefödarna, att man kan avla fram varianter hyfsat snabbt!

Blir det för många yngel kan du alltid "culla" dem i det blivande scalarekaret sedan. ;)
 
Jag har "stora planer" på attt byta till växtsubstrat i det större karet. Dels hoppas jag på gladare växter förstås, men jag tror också att mina sepraetetror skulle se fantastiska ut mot en mörkare botten!
Jag är bara inte helt säker på hur glada corysarna skulle bli utan sin sand.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 127
· Visningar
42 308
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 998
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 597
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp