Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
En första bild på en av nykomlingarna
20190821_153517.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu när akvariet funkar som det ska igen och fortsatt varit bra vattenvärden så drog jag iväg till zoo i måndag. 10 st mycket små zebrafiskar fick följa med hem. Hade en kvar sedan tidigare, så den blev glad över sällskapet.

Idag har jag bara 5 st zebrafiskar kvar :(. Alltså har 6 st försvunnit, inte hittat några döda fiskar och vi kollar akvariet varje dag.

Det enda jag kan tänka mig är att mina silverhajar har blivit rovfiskar helt plötsligt... Har två silverhajar (akvariet är 260 l) och de är 20 cm stora. De ska ju vara fredliga, men silverhajarna är de enda som kan ha ätit upp småfirrarna...

Dyr fiskmat... :meh:

/Lizzie
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Nu när akvariet funkar som det ska igen och fortsatt varit bra vattenvärden så drog jag iväg till zoo i måndag. 10 st mycket små zebrafiskar fick följa med hem. Hade en kvar sedan tidigare, så den blev glad över sällskapet.

Idag har jag bara 5 st zebrafiskar kvar :(. Alltså har 6 st försvunnit, inte hittat några döda fiskar och vi kollar akvariet varje dag.

Det enda jag kan tänka mig är att mina silverhajar har blivit rovfiskar helt plötsligt... Har två silverhajar (akvariet är 260 l) och de är 20 cm stora. De ska ju vara fredliga, men silverhajarna är de enda som kan ha ätit upp småfirrarna...

Dyr fiskmat... :meh:

/Lizzie

Är akvariet ordentligt täckt? Min erfarenhet är att zebrafiskar hoppar bra och gärna, tyvärr även ut från akvariet.
 
Vi har även silvertejp över hålen där sladdar till pump och ramp är för att förhindra fiskar att hoppa ut.

/Lizzie
 
Nu när akvariet funkar som det ska igen och fortsatt varit bra vattenvärden så drog jag iväg till zoo i måndag. 10 st mycket små zebrafiskar fick följa med hem. Hade en kvar sedan tidigare, så den blev glad över sällskapet.

Idag har jag bara 5 st zebrafiskar kvar :(. Alltså har 6 st försvunnit, inte hittat några döda fiskar och vi kollar akvariet varje dag.

Det enda jag kan tänka mig är att mina silverhajar har blivit rovfiskar helt plötsligt... Har två silverhajar (akvariet är 260 l) och de är 20 cm stora. De ska ju vara fredliga, men silverhajarna är de enda som kan ha ätit upp småfirrarna...

Dyr fiskmat... :meh:

/Lizzie
Mina zebror hoppade ut så fort de blev stressade över något
 
Nu när akvariet funkar som det ska igen och fortsatt varit bra vattenvärden så drog jag iväg till zoo i måndag. 10 st mycket små zebrafiskar fick följa med hem. Hade en kvar sedan tidigare, så den blev glad över sällskapet.

Idag har jag bara 5 st zebrafiskar kvar :(. Alltså har 6 st försvunnit, inte hittat några döda fiskar och vi kollar akvariet varje dag.

Det enda jag kan tänka mig är att mina silverhajar har blivit rovfiskar helt plötsligt... Har två silverhajar (akvariet är 260 l) och de är 20 cm stora. De ska ju vara fredliga, men silverhajarna är de enda som kan ha ätit upp småfirrarna...

Dyr fiskmat... :meh:

/Lizzie

Så himla trist! Men en 20cm silverhaj låter absolut som en fisk som äter allt som ryms i munnen. Fredliga betyder ju inte att de inte är hungriga, liksom.
 
Så himla trist! Men en 20cm silverhaj låter absolut som en fisk som äter allt som ryms i munnen. Fredliga betyder ju inte att de inte är hungriga, liksom.

Har haft silverhaj hur många år som helst, och de brukar inte bry sig om småfirrarna även om de blir riktigt stora. Men dessa - trots fiskmat - såg tydligen zebrafiskarna som små mumsbitar.

Var till ett annat Zoo i dag och där fanns det också zebrafiskar - betydligt större än de jag köpte i måndags. Till ett annat pris självklart. Får de vara i fred så lönar det sig snabbt dock ;)

/Lizzie
 
Igår när vi kom efter jobbet så kollade maken in akvariet. Besviket konstaterade han att det nu var endast 4 zebrafiskar i akvariet. Jag kollade och konstaterade samma sak. Ingen av oss blev direkt glada.

Sedan rullade kvällen på. Vi käkade och jag fixade mina hästar. Vid 21:30-snåret var jag klar och gick in i huset. Satte mig vid akvariet en stund för att komma ner i varv. Till min förvåning så simmade 8 - ÅTTA - stycken zebrafiskar runt i akvariet 🤔😵. Jag gnuggade mig i ögonen mer än en gång kan jag erkänna.

Fattade verkligen ingenting :confused::confused::confused:. Så mycket växter och gömställen finns inte och dessutom simmar ju zebrafiskarna runt nära ytan.

Nåja, sov genom natten. Min morgonritual är att ta min morgonkaffe och sitta framför akvariet. Nu gnuggade jag mig i ögonen igen, för nu var det SEX zebrafiskar i akvariet 🙈.

Spökar det eller vad händer.... Hur som helst, bestämde mig för att plocka bort lite lösa växtdelar som fastnat på längst uppe mot pumpen. Där är det smala springor så vattnet kan cirkulera i pumpen.

Plötsligt såg jag något som rörde sig innanför de smala springorna och se på f*n! Där inne simmade de saknade zebrafiskarna 🐠🐟🐡🙄

Tänkte att de förmodligen hoppat över kanten till pumpen då den ligger precis vid ytan, men nä - de små lymlarna simmar in mellan springorna - sickna typer :angel: :meh:

Gåtan är löst alltså och våra älskade silverhajade är inte skurken :D

/Lizzie
 
Fick ett stort överskott på Physor i akvariet före sommaren och gjorde misstaget att köpa fyra Helenor som jag trodde skulle fungera som kontrollmilis. Det blev inte så utan Helenorna utraderade raskt hela mitt snäckbestånd av physor, posthorn, red onion och zebror... ett effektivt massmord på hela städpatrullen.

Tre frågor:

1. Dör Helenorna av svält när alla andra snäckor är uppätna - eller bidrar de med någon städning i övrigt och äter fiskmatrester etc?

2. Jag har inte sett nån av dem på några månader och funderar på om det går att köpa in några nya snäckor nu? Eller blir de Helena-mat direkt?

3. Jag vill helst slippa physorna, men tänkte köpa några neritina, och väldigt gärna wizard white eller elefantsnäcka. Finns det någon nätbutik som säljer mer ovanliga snäckor? Butikerna runt mig säljer bara neritina.

Ödmjukaste / Lager - ansvarig för X antal uppätna snäckor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 866
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 062
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 605
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp