Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
9DAD472E-14D2-4A6F-BC68-064EE8E5E184.jpeg
 
Fått en hel regnskog igen i akvariet. Tycker att jag nyper bort hela tiden men schwosch säger det så kommer allt det grön/röda tillbaka med intensitet! Vilket ju är bra iofs...

En specialbild på min lilla ciklid som har mörknat och bott in sig så himla fint! Jättenöjd med dessa, som står sig både emot Paletterna och emot Eldstjärten, och så är de snygga med! :heart

Samt min stora kanelsnäcka, skitfin! Den är inte inköpt officiellt utan liftade med en växt (antar jag) och dök upp helt plötsligt på glaset. The adventures of aquariums.
 
Vad använder ni för filter? Har 112 l med ett eheim aquaball och ett filter från ett juvelakvarium pga mycket fisk, men känner att de täpper igen på nolltid och cirkulationen minskar drastiskt.
 
Har ett ytterfilter i 200 karet, + 3 små innerfilter pga mkt fisk
Funderar på om det skulle hjälpa att byta till en filterpatron som är grövre för får inte riktigt rent den ena filterpatronen,kramar ur i akvarievattnet när jag gör vattenbyte. Idag 2 dagar efter vattenbyte är flödet rejält nedsatt igen. Måste rengöra filterna imorgon igen :down:
 
Funderar på om det skulle hjälpa att byta till en filterpatron som är grövre för får inte riktigt rent den ena filterpatronen,kramar ur i akvarievattnet när jag gör vattenbyte. Idag 2 dagar efter vattenbyte är flödet rejält nedsatt igen. Måste rengöra filterna imorgon igen :down:
Jag får städa innerfilter i stora karet en gång i veckan
 
Vad använder ni för filter? Har 112 l med ett eheim aquaball och ett filter från ett juvelakvarium pga mycket fisk, men känner att de täpper igen på nolltid och cirkulationen minskar drastiskt.

Jag kör med rejält överdimensionerade filter, tycker ofta att den satta nivån är lite väl lågt. Så i mina 112 liters har jag filter från eheim powerline, minns inte exakt vilket men det ska vara till för akvarium från 200 liter och uppåt. Behöver inte göra rent dem ofta :)
 
Jag kör med rejält överdimensionerade filter, tycker ofta att den satta nivån är lite väl lågt. Så i mina 112 liters har jag filter från eheim powerline, minns inte exakt vilket men det ska vara till för akvarium från 200 liter och uppåt. Behöver inte göra rent dem ofta :)
Ja mitt aquaball är upp till 180 liter, funderar på att byta till större, juwelfiltret är till över 100 liter också...Kanske ska köpa ett mer överdimensionerat och sen ett pumphuvud/streampump just för cirkulationen.
 
Jag kör med rejält överdimensionerade filter, tycker ofta att den satta nivån är lite väl lågt. Så i mina 112 liters har jag filter från eheim powerline, minns inte exakt vilket men det ska vara till för akvarium från 200 liter och uppåt. Behöver inte göra rent dem ofta :)
samma här. Egentligen ska mitt ytterfilter klara 350 liter, men jag har 3 små innerfilter i med, ett 50 liters, ett 80 och ett 100
 
Jag har ett filter upp till 120l i mitt 65l kar. Städar det kanske en gång i månaden/varannan månad max. :o
Det beror förstås på vilken typ av fisk man har och hur mycket bös det blir också.

Är det någon här som kör med PMDD förresten och som kan tipsa mig om en återförsäljare? Här i uk verkar det helt enkelt inte vara en grej. Jag har provat flera olika gödningar nu och inget är lika bra!
 
Jag har ett filter upp till 120l i mitt 65l kar. Städar det kanske en gång i månaden/varannan månad max. :o
Det beror förstås på vilken typ av fisk man har och hur mycket bös det blir också.

Är det någon här som kör med PMDD förresten och som kan tipsa mig om en återförsäljare? Här i uk verkar det helt enkelt inte vara en grej. Jag har provat flera olika gödningar nu och inget är lika bra!
brukar finnas ibland på Tradera
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Oj! Vi har inte mycket fisk, men jag skulle inte säga att det är jättelite heller. Har det filter som i går i Rio 240. Överst ligger ett vadd vi byter varje/varannan vecka. Antalet gånger vi rengör filtret mer än så, alltså kramar ur "svamparna", är någon gång per sex månader kanske. Men dom verkar trivas, tom alla sex fjärilar är kvar ett halvår senare, peppar peppar!

Jag har ett filter upp till 120l i mitt 65l kar. Städar det kanske en gång i månaden/varannan månad max. :o
Det beror förstås på vilken typ av fisk man har och hur mycket bös det blir också.

Är det någon här som kör med PMDD förresten och som kan tipsa mig om en återförsäljare? Här i uk verkar det helt enkelt inte vara en grej. Jag har provat flera olika gödningar nu och inget är lika bra!
Har köpt från pmdd.nu för något år sedan och fiskfoder.se i höstas.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har fått tofsalger i mitt stora kar. Det sitter på jättevallens blad och utsuget på innerfiltrena.
Borstar bort de alger som sitter på filtrena. Nyper bort alla blad med alger på. Ändå kommer det nya hela tiden.
Akvariefolk har tipsat om siamesiska algätare. Men hört både bu och bä om dem
 
Har fått tofsalger i mitt stora kar. Det sitter på jättevallens blad och utsuget på innerfiltrena.
Borstar bort de alger som sitter på filtrena. Nyper bort alla blad med alger på. Ändå kommer det nya hela tiden.
Akvariefolk har tipsat om siamesiska algätare. Men hört både bu och bä om dem
Vad jag förstått så blir de lata med åldern, men otocinclusar ska vara bra. Annars i med fler växter så ska det balansera upp sig. Blev av med mina alger när jag skaffade fler växter samt tog bort de som var värst drabbade. Har inte ens fläckar på mina anubias längre. Plus att jag har många ancistrus yngel som hjälper till
 
Vad jag förstått så blir de lata med åldern, men otocinclusar ska vara bra. Annars i med fler växter så ska det balansera upp sig. Blev av med mina alger när jag skaffade fler växter samt tog bort de som var värst drabbade. Har inte ens fläckar på mina anubias längre. Plus att jag har många ancistrus yngel som hjälper till
Har ancitrusar i redan, men de börjar bli lite stora nu
Ottosar har jag i kamphonornas kar
Har rätt så mkt växter i
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 088
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 088
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 315
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp