Gula och blå neocaridina.Vad för räkor? Bild?
Man får ta det man får tag på
De blå hamnade i dotterns yngelakvarium och de gula i mitt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gula och blå neocaridina.Vad för räkor? Bild?
Det förvånar mig inte. Privatpersoner är ofta kräsna, framförallt de som säljer räkor verkar det som. Butiker däremot köper in ett gäng räkor och sållar sedan inte alls. Sedan är det också olika på hur räkorna ser ut hos butikernas leverantörer. Vi har fått väldigt olika beroende på leverantör.De var utsorterade och såldes av privatperson, ändå var de betydligt klarare i färgerna än de akvariebutiken hade.
Nu var det länge sen jag hade guldfisk och slöjstjärt så minnet är lite suddigt men som torrfoder gav jag mina sjunkande guldfiskkulor och var noga med att proteinhalten då låg under 30% efter mycket läsande och snack med uppfödare.Vad ska man ge för mat till slöjstjärtar och hur mycket?
När man läser ser jag mest vad man inte ska ge och hur man kan skada dem genom att ge flingor/pellets/tabletter
Blivit med två stycken och de har hittills fått äta det vi har hemma, multitabletter för malar och vanligt flingfoder (flingfodret verkar de ha lite svårt för), bör man köpa guldfiskpellets?
Bor separat med bara en ancistrus som ’sällskap’ så kan guldfiskanpassa maten utan problem.
Råkade han följa med dig hem?Fiskleverans på jobbet idag, och en hane råkade bli storfavorit hos mig
Visa bifogad fil 144277
Ehm... Jo Det blev visst så.Råkade han följa med dig hem?
Förlåt om jag blandar ihop dig, men visst var du lite anti guppys förut ?Ehm... Jo Det blev visst så.
Först hade jag tänkt låta honom gå ett tag i akvariet på jobbet, se hur han verkade osv. Men så fort han var ute ur påsen färgade han snabbt upp ännu mer och blev ännu tjusigare. Sedan kom en guppyälskande bekant förbi för att spana på nykomlingarna, och fastnade direkt för just honom. Då kunde jag ju inte låta någon annan ta honom Så hon tog ett par andra, en som genetiskt nog är samma färg, fast lite annorlunda ändå, och den som var 2a på min favoritlista. Vi har verkligen lika guppysmak! Jag tog då den här tjusiga hanen, och så fanns det en passande hona som fick följa med också. Jättefin är hon!
Fick precis bild på hur "nästan-favoriten" blev i bekantingens akvarium, och belysningen på jobbet är verkligen så mycket sämre än vad den är i våra hemma-akvarium! Helt tokigt hur fin han är nu. Sedan har vi ju också lysrör i taket i butikslokalen, vilket stör sikten in i akvarierna ganska rejält tyvärr. Så, nu är jag jättenyfiken på hur min hane blir när han väl är utsläppt och belysningen är på. (I skrivande stund håller han på och vänjer sig i påsen.)
Haha joo, men jag har insett att jag mest är kräsen när det gäller guppys Och så gillar jag inte om det blir att de förökar sig hejvilt utan kontroll osv.Förlåt om jag blandar ihop dig, men visst var du lite anti guppys förut ?
Jag förstår!Haha joo, men jag har insett att jag mest är kräsen när det gäller guppys Och så gillar jag inte om det blir att de förökar sig hejvilt utan kontroll osv.
Ser så många grå, tråkiga och/eller osunda guppys som går i mixade akvarier och där alla yngel får klara sig bäst de vill, även om de är krokiga och konstiga eller på annat sätt dåliga.
Men så fick jag hem min favorithane med ett begagnat akvarium, ville inte låta honom flytta vidare och fick veta att enda sättet att få fler som honom var att skaffa lämpliga honor till honom eftersom han visst har ovanlig färg
Det nya hanen har gemensamt med andra favorithanen är att ingen har anlag för svarta mönster/tecken, och båda har samma form på fenorna. De kommer inte heller gå ihop utan får ha varsitt akvarium med sina honor och så får "fel" yngel flytta hem till någon annan. Är också superpetig med att de ska vara friska, bra byggda osv.
Och sedan, vår nya leverantör på jobbet har löjligt hög kvalitet på sina guppys. Det är en otrolig skillnad mot de vi fick från den tidigare. Guppys kan ju verkligen variera rejält, på gott och ont.
Mhm. Och när jag var liten, vet inte hur liten jag var, så fick jag ett akvarium av morsans dåvarande sambo. I det så sattes just "dussinguppys". Och snart hade jag en miljard guppys, det blev krokiga fiskar, de fick fenröta och allt var eländigt. Morsans sambo hade grovt överskattat hur mycket ansvar ett litet barn kunde ta för ett akvarium, så det blev kaos med allt och det jag minns mest var just hur dåligt det blev.Jag förstår!
Väl avlade guppys kan vara en fröjd för ögat.
Det är de där stackars snabbavlade dussinfiskarna som gett arten dåligt rykte.