Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

20240429_165455.jpg
 
De var utsorterade och såldes av privatperson, ändå var de betydligt klarare i färgerna än de akvariebutiken hade.
Det förvånar mig inte. Privatpersoner är ofta kräsna, framförallt de som säljer räkor verkar det som. Butiker däremot köper in ett gäng räkor och sållar sedan inte alls. Sedan är det också olika på hur räkorna ser ut hos butikernas leverantörer. Vi har fått väldigt olika beroende på leverantör.
 
Nu har jag suttit i över en timme(!) och försökt fotografera fiskarna med mitt nya macro-objektiv :rofl: Det är svårt när fiskarna är snabba, akvariet mörkt (med fotograferingsmått mätt) och fokuseringen långsam. Men jag fick ändå några bilder, bland annat någon halvdan bild på när en trådfenshane spänner upp fenorna för att impa på en hona. Herregud så läcker han är då.

En sak är klar, trådfenorna ska till mitt 200L. De förtjänar optiwhiteglas och riktigt bra belysning :p Och de har så intressant beteende! Så lugna, samtidigt som det alltid händer något. Och de utforskar, kommunicerar tydligt och trots att de alla ska se likadana ut så har de lite olika skiftningar i färg, lite olika ansiktsuttryck osv. Jag älskar dem.

Mina praecox såg annars ut att vara på lekhumör, jag tror att det är först nu som det börjar bli så mycket växter som de vill ha. 110an börjar verkligen likna en skog, och fiskarna simmar runt i denna skog konstant. Det hade varit så otroligt kul med yngel, men då kanske det behövs mer mossa också...

Fick någon hyfsad bild på några luminatus också. De verkar inte alls vara på lekhumör, som vanligt med andra ord. De kanske också vill flytta till mitt 200L, när det väl har ordentligt med växter och allt är i ordning ordentligt där.

Funderar också på var jag skulle kunna sätta ner pygmégurami... Vi ska få in sådana på jobbet nu i veckan, ger det en chans och ser om de verkar tåligare/hälsosammare än de vi fick från förra leverantören (då var alla sjuka och dog inom en vecka efter leverans...). Och så vill jag absolut ha darios, för att de är så fina.

Men ja. Just nu är mina trådfenor storfavoriter här hemma. De och mina luminatus. Lagom storlek, otroligt vackra och spännande beteende :)
 
Hittade plötsligt en hög med ägg på glaset, troligen corydorasarna som varit i farten för gammelhonan far omkring.

Så jag testar att lägga dem i äggtumlaren jag precis köpt. Är lite osäker på om jag gjort rätt men jag hoppas det.
Medan jag ordnade med tumlaren hade hon hunnit lägga fler ägg men de hade även hunnit ätas upp :(

Nu hoppas jag att de lägger nya ägg under ett växtblad så jag lätt kan flytta äggen.
 
Vad ska man ge för mat till slöjstjärtar och hur mycket?
När man läser ser jag mest vad man inte ska ge och hur man kan skada dem genom att ge flingor/pellets/tabletter 😅

Blivit med två stycken och de har hittills fått äta det vi har hemma, multitabletter för malar och vanligt flingfoder (flingfodret verkar de ha lite svårt för), bör man köpa guldfiskpellets?

Bor separat med bara en ancistrus som ’sällskap’ så kan guldfiskanpassa maten utan problem.
Nu var det länge sen jag hade guldfisk och slöjstjärt så minnet är lite suddigt men som torrfoder gav jag mina sjunkande guldfiskkulor och var noga med att proteinhalten då låg under 30% efter mycket läsande och snack med uppfödare.

De har egentligen ingen riktig mage utan bara en lång tarm typ som inte är anpassad för att klara av för mycket protein och som jag förstod det ska slöjstjärtar inte äta något från ytan heller då de kan få i sig luft och få problem av det då de inte kan göra sig av med luften själv sen? Det kan dock vanlig guldfisk som inte är sönderavlad/missbildad så som slöjstjärtarna är.

Skalade gröna ärtor är nyttigt också, mina älskade det. Sen äter de ju gärna växter, mina utrotade andmaten jag hade.
 
Jag missade skötseln av mitt akvarie I tre veckor tror jag? Pga extremt mycket att göra. Red rootsen bredde ut sig och täckte hela ytan i ett tjockt lager och stal allt ljus. Tycker faktiskt det är lite jobbigt med flytväxter då man måste hålla efter dem konstant :o min fina pinatifida verkar inte ha överlevt behandlingen och vissnat ner :sorry: däremot har en bucephalandra hela tre blommor! Så coolt. Jag tittar på nya fiskaorter då jag önskar något som poppar i lite starkare röda färger än luminatus. Tittar på goby anniea, Gabon jewel fish och kolglödsterta. Funderar även på Chili rasbora. Samtidigt är jag osäker på om det blir för rörigt med fler fiskar.
 
Ljus!!! (Och typ en bakgrund)
1000055476.jpg

Dags att rasta hundarna, sedan ska jag slänga i lite bottensubstrat och göra i ordning filtret. Imorgon tänker jag köpa iaf en av de superfina växterna på jobbet. Måste sedan leta rötter osv.
 
Råkade han följa med dig hem? 😉
Ehm... Jo :angel: Det blev visst så.
Först hade jag tänkt låta honom gå ett tag i akvariet på jobbet, se hur han verkade osv. Men så fort han var ute ur påsen färgade han snabbt upp ännu mer och blev ännu tjusigare. Sedan kom en guppyälskande bekant förbi för att spana på nykomlingarna, och fastnade direkt för just honom. Då kunde jag ju inte låta någon annan ta honom :rofl: Så hon tog ett par andra, en som genetiskt nog är samma färg, fast lite annorlunda ändå, och den som var 2a på min favoritlista. Vi har verkligen lika guppysmak! Jag tog då den här tjusiga hanen, och så fanns det en passande hona som fick följa med också. Jättefin är hon!

Fick precis bild på hur "nästan-favoriten" blev i bekantingens akvarium, och belysningen på jobbet är verkligen så mycket sämre än vad den är i våra hemma-akvarium! Helt tokigt hur fin han är nu. Sedan har vi ju också lysrör i taket i butikslokalen, vilket stör sikten in i akvarierna ganska rejält tyvärr. Så, nu är jag jättenyfiken på hur min hane blir när han väl är utsläppt och belysningen är på. (I skrivande stund håller han på och vänjer sig i påsen.)
 
Ehm... Jo :angel: Det blev visst så.
Först hade jag tänkt låta honom gå ett tag i akvariet på jobbet, se hur han verkade osv. Men så fort han var ute ur påsen färgade han snabbt upp ännu mer och blev ännu tjusigare. Sedan kom en guppyälskande bekant förbi för att spana på nykomlingarna, och fastnade direkt för just honom. Då kunde jag ju inte låta någon annan ta honom :rofl: Så hon tog ett par andra, en som genetiskt nog är samma färg, fast lite annorlunda ändå, och den som var 2a på min favoritlista. Vi har verkligen lika guppysmak! Jag tog då den här tjusiga hanen, och så fanns det en passande hona som fick följa med också. Jättefin är hon!

Fick precis bild på hur "nästan-favoriten" blev i bekantingens akvarium, och belysningen på jobbet är verkligen så mycket sämre än vad den är i våra hemma-akvarium! Helt tokigt hur fin han är nu. Sedan har vi ju också lysrör i taket i butikslokalen, vilket stör sikten in i akvarierna ganska rejält tyvärr. Så, nu är jag jättenyfiken på hur min hane blir när han väl är utsläppt och belysningen är på. (I skrivande stund håller han på och vänjer sig i påsen.)
Förlåt om jag blandar ihop dig, men visst var du lite anti guppys förut ? 😄❤️
 
Förlåt om jag blandar ihop dig, men visst var du lite anti guppys förut ? 😄❤️
Haha joo, men jag har insett att jag mest är kräsen när det gäller guppys :rofl: Och så gillar jag inte om det blir att de förökar sig hejvilt utan kontroll osv.

Ser så många grå, tråkiga och/eller osunda guppys som går i mixade akvarier och där alla yngel får klara sig bäst de vill, även om de är krokiga och konstiga eller på annat sätt dåliga.

Men så fick jag hem min favorithane med ett begagnat akvarium, ville inte låta honom flytta vidare och fick veta att enda sättet att få fler som honom var att skaffa lämpliga honor till honom eftersom han visst har ovanlig färg 🙄

Det nya hanen har gemensamt med andra favorithanen är att ingen har anlag för svarta mönster/tecken, och båda har samma form på fenorna. De kommer inte heller gå ihop utan får ha varsitt akvarium med sina honor och så får "fel" yngel flytta hem till någon annan. Är också superpetig med att de ska vara friska, bra byggda osv.

Och sedan, vår nya leverantör på jobbet har löjligt hög kvalitet på sina guppys. Det är en otrolig skillnad mot de vi fick från den tidigare. Guppys kan ju verkligen variera rejält, på gott och ont.
 
Haha joo, men jag har insett att jag mest är kräsen när det gäller guppys :rofl: Och så gillar jag inte om det blir att de förökar sig hejvilt utan kontroll osv.

Ser så många grå, tråkiga och/eller osunda guppys som går i mixade akvarier och där alla yngel får klara sig bäst de vill, även om de är krokiga och konstiga eller på annat sätt dåliga.

Men så fick jag hem min favorithane med ett begagnat akvarium, ville inte låta honom flytta vidare och fick veta att enda sättet att få fler som honom var att skaffa lämpliga honor till honom eftersom han visst har ovanlig färg 🙄

Det nya hanen har gemensamt med andra favorithanen är att ingen har anlag för svarta mönster/tecken, och båda har samma form på fenorna. De kommer inte heller gå ihop utan får ha varsitt akvarium med sina honor och så får "fel" yngel flytta hem till någon annan. Är också superpetig med att de ska vara friska, bra byggda osv.

Och sedan, vår nya leverantör på jobbet har löjligt hög kvalitet på sina guppys. Det är en otrolig skillnad mot de vi fick från den tidigare. Guppys kan ju verkligen variera rejält, på gott och ont.
Jag förstår!

Väl avlade guppys kan vara en fröjd för ögat.


Det är de där stackars snabbavlade dussinfiskarna som gett arten dåligt rykte.
 
Jag förstår!

Väl avlade guppys kan vara en fröjd för ögat.


Det är de där stackars snabbavlade dussinfiskarna som gett arten dåligt rykte.
Mhm. Och när jag var liten, vet inte hur liten jag var, så fick jag ett akvarium av morsans dåvarande sambo. I det så sattes just "dussinguppys". Och snart hade jag en miljard guppys, det blev krokiga fiskar, de fick fenröta och allt var eländigt. Morsans sambo hade grovt överskattat hur mycket ansvar ett litet barn kunde ta för ett akvarium, så det blev kaos med allt och det jag minns mest var just hur dåligt det blev.

Det var ju då aldrig tal om att avliva krokiga guppys för att hindra dem att föröka sig, att sälja eller ge bort om de blev för många och inte heller sjävla grundskötseln av akvariet blev gjort ordentligt. Verkligen en dålig start i akvarievärlden :(
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 755
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 263
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 461
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp