Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt lilla akvarium som jag sparkade igång lite smått igår är idag helt dimmigt inuti :meh: Har inte varit med om det förut när jag bara haft aquasoil i botten, och mitt 54L som jag inredde för någon dag sedan har fortfarande kristallklart vatten. Tippar på att grumlet nu har något att göra med sanden som jag har i botten, och jag är väldigt lockad att bara kasta ut hela alltihopat.

Det visade sig dock också att pumpen inte fungerade som den skulle. Som tur var så berodde det bara på att grus kommit in vid själva motorn, så efter att ha plockat isär den, skakat och sköljt ur den och satt ihop igen så är allt lugnt. Nu är det igång utan problem, och min lilla förhoppning nu är att det ska bli bättre med grumlet i vattnet då...
 
Fortfarande lite dimmigt i 20L, men det blir bättre och bättre. Nu går det att få iaf hyfsade bilder på nykomlingarna tillsammans med den äldre guppyn :)
1000040618-01.jpeg
 
Hammra, balansera, stapla, limma, limma, limma! Det är så pilligt, men än har jag inte spräckt detta nya karet iaf. :D
20231217_164151.jpg

Jag tror det kommer bli bra, ska ta en massa krukväxter och stoppa ner dem med rötterna i vattnet bakom roten, fredskalla, fjädersparris, orkideer, små ormbunkar, flygande plättar, en skelettsköld och sen ska jag försöka få mossa att växa på den också, tror inte jag har tålamod att konvertera akvariemossorna till land utan det får kanske bli några mossor från skogen. 🤔

Ska sno massa växter från de andra karen med, se hur långt det räcker och sen beställa lite roliga nya växter också tänkte jag. :D
 
Vet inte varför eller vad syftet var med detta men de håller på med mycket skumt de här dariosarna, Enigma bara fick för sig att simma fram och nypa till sin man helt plötsligt:
20231217_200751.gif

Det brukar mest vara han som är sur så hon kanske kände för att ge igen? :p

Han har sånt himla sjå med att vakta sina ägg den här, han är bara framme små korta turer innan han simmar tillbaka till äggen igen. Enigma är välkommen dit bak OM hon tänker lägga fler ägg (vilket verkar vara minst en gång om dagen) annars är hon också strängt banlyst därifrån. Det ser rätt kul ut när det helt plötsligt rusar ut en räka, en öring, större yngel, etc. från hans lilla revir och så ser man den röda faran stå och blänga skitförbannat i bakgrunden. Han är en duktig pappa! :heart
 
Nu får det räcka för idag. Tänkte ha vattennivån lite lägre från början men jag gillar håligheterna som blir mellan rot och vattenytan vid den här nivån:
4403.jpg

Ska känna lite på det men måste bestämma mig innan jag börjar fixa med krukväxterna så det blir bra för dem.

Är bara att glömma att ha en kampfisk här för den kommer garanterat hoppa ut. Det blir nog mest fina räkor :) som jag tänkte från början.

Jag är dock så sugen på en kampfisk att jag funderar på allvar att ha en i 30 liters kuben (vad händer med mig liksom!?). Den ser helt plötsligt väldigt kampfiskvänlig ut så som den är inredd nu men den har ju så liten bottenyta. :arghh: Temportärt kampfiskhem kanske ifall jag springer på en sån där fin *måste ha* men inte för alltid, det känns inte ok hur gärna jag än vill ha en. Sen ska ju ändå darioynglena ha 30 litaren nu ett tag så det är egentligen inget alternativ ändå.
 
Senast ändrad:
Så tjusiga! 🥰 De nya ser ut som endlerhybrider tycker jag? Kul isåfall, gillar endlers och tycker ofta korsningarna med guppy blir jättefina. Så snyggt att matchar den första så bra med! :D
Ja, jag funderar på det jag med. Jag kan ju fråga tidigare ägaren, för nu frågade jag ingenting(!) om dem, var bara helt fokuserad på att få hem sällskap vilket som helst nästan till min ensamma guppy 😅
 
20231218_085812.jpg
Vad ska jag ha för växter? Tänkte något långt och smalt (något ålgräsliknande) till höger runt kanonen, någon med större blad till längst till vänster, några epifyter på stockarna. Men vad mer?

Blir mörk sand så fort jag har hittat någon bra, och pumpen hamnar nog längst till vänster pga närmast uttag.
 
Visa bifogad fil 134617
Vad ska jag ha för växter? Tänkte något långt och smalt (något ålgräsliknande) till höger runt kanonen, någon med större blad till längst till vänster, några epifyter på stockarna. Men vad mer?

Blir mörk sand så fort jag har hittat någon bra, och pumpen hamnar nog längst till vänster pga närmast uttag.

Jag gillar att jobba med olika färgnyanser och former på blad, så jag hade förmodligen lagt till tex rotala eller ludwigia, en hydrocotyle tripartia runt basen av stockarna eller en mossa för att få lite variation.
 
Rotinventering:
InCollage_20231218_143034741.jpg

Bråkiga rötter, allihop! Eller ibland är problemet bara att det inte finns tillräckligt många av samma sort, att akvarierna är för små/stora eller att jag helt enkelt bara vill ha något helt annat men jag tänker att de nog ska komma till användning igen någon gång, vissa av dem är väldigt fina tycker jag.

Just nu tycker jag dock att jag behöver något stock-aktigt och honey comb trä. Ska se om jag orkar inventera stenara också, borde sälja av en del av dem som jag vet med mig att jag nog aldrig kommer använda igen. De är fina men för ljusa och säkert inte så kompatibla om man ska ha mjukt/surt vatten.
 
Rånade 30 literskaret på växter för att ha i 44an också, såhär såg det ut innan utrensningen:
30 liter181346.jpg

Gillar inte riktigt att ha ludwigian i förgrunden så klippte ner det mesta. Det ska limmas på mer mossa överallt här också men jag har tagit slut på allt lim och väntar på att mitt paket med nytt lim + fler mossorter ska komma. Fissidens bland annat! 🤩
 
Senast ändrad:
Min fixerade sandgång stoppar inte växterna helt heller:
VideoCapture_20231218-181335.jpg

Men den stoppar ok iaf och det är lättare att ta bort växterna som ändå försöker. Mycket frustred sandsnäcka där i bakgrunden också, de verkar avsky den - de gräver och gräver men kommer inte egenom.
 
Senast ändrad:
Alltså, fjärilarna på jobbet är så fina. Måste nog ha några sedan. Blir dock inte klok på om de vill vara i par eller grupp? Står olika överallt typ...
1000041102-01.jpeg
 
Oh, fantastiska rötter! Fast jag tycker att de alltid har lite fel storlek när man hittar en med precis den formen man vill ha... :cautious: (Det gör det väl inte lättare att jag bara har en 20-liters kub att möblera.)
 
Vattnet i 20L blev ju grumligt, men, pumpen har tveklöst gjort sitt för nu är vattnet klart! Har stoppat i två sandsnäckor också. Och det tog väl ungefär 30 sekunder innan de grävt ner sig :rofl: Har även köpt nya sugproppar till filtret, som jag älskar för att det är så tyst.
1000041126-01.jpeg
 
Oh, fantastiska rötter! Fast jag tycker att de alltid har lite fel storlek när man hittar en med precis den formen man vill ha... :cautious: (Det gör det väl inte lättare att jag bara har en 20-liters kub att möblera.)
Små eller stora kar, det är ändå alltid något med rötterna som ställer till det! Tycker det är som att lägga pussel med bitar som inte passar öht. Har alltid med mig måttband när jag shoppar rötter för mitt ögonmått är helskevt tydligen. Förr var jag så rädd att förstöra dem genom att bryta/såga också men nu åker sågen fram så fort någon rot trilskas.
 
Alltså, fjärilarna på jobbet är så fina. Måste nog ha några sedan. Blir dock inte klok på om de vill vara i par eller grupp? Står olika överallt typ...
Visa bifogad fil 134657
De är ju parbildande som vaktar sitt revir så som vuxna lär de inte ha något större utbyte av att bo i grupp (med tillräckligt mycket utrymme borde det väl gå bra dock) men som små är de som många andra arter helst i grupp. :)
 
Jag skrev tidigare i tråden om att sonen önskar sig ett akvarium i julklapp och nu är själva akvariet inhandlat. Han åker till sin pappa den 12:e så det ger 12 dagar att förbereda. Räcker det? Tanken är att det ska innehålla ett gäng neontetror + vad de kräver i miljö för att inte må dåligt. Sedan får han fler fiskar och växter i julklapp (eller han får löfte om att de ska köpas i julklapp) och fyller på efterhand. Tror ni att det är ok upplägg? Han har ett terrarium hos sin pappa där de försöker bygga upp någon sorts ekosystem (endast insekter) så han har lite koll själv på att olika arter kräver olika livsmiljöer, men naturligtvis får jag också läsa på ordentligt så vi gör rätt. Önskar tips på böcker för barn och har sparat youtubelänkarna som fanns på s92.

Första frågan gäller sanden, hur ska man tänka? Ljus eller mörk? Finkornig eller grovkornig?
Hej. Sent svar. Men jag hade gjort botten och växter och väntat med fisk. Fisk är ju kanske det roligaste att vara med och köpa tänker jag. Så jag hade låtit bli att köpa det och så hade det blivit en del av julklappen, att få välja fisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp