Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bägge sorters räkor var i samma påse
Amanos och Yellow Devil Hollow Eye
 

Bifogade filer

  • 20231212_204251.jpg
    20231212_204251.jpg
    101 KB · Visningar: 30
Även Snäckorna var i en påse
Nertina och elefanter
Elefanter var lite väl små
 

Bifogade filer

  • 20231212_210137.jpg
    20231212_210137.jpg
    161,3 KB · Visningar: 27
Dagens plantering klar!
1000039975-01.jpeg

Växterna sorgligt böjda efter usel förvaring liggandes i byttor på köksbänken, men de rätar nog ut sig snart. Har väldigt mycket mer vallisneria som går att peta ner, men vill inte fylla hela akvariet med det. Däremot har jag en tjusig annan växt i mitt lilla akvarium som jag nu funderar på att flytta över hit. Annars är det väl mest något marktäckande som behövs, och allmänt mer av allt 😅 Flytväxter tänkte jag vänta med lite, men det ska såklart också i sedan.

(Och jadå, jag ska fylla akvariet helt med vatten)
 
Lite kul. Sambon är enligt honom själv inte ett dugg intresserad av akvarium. Absolut inte alls. Noll intresse.

Två sekunder sedan: "Du... en av dina växter har rymt..."

För efter att jag planterade så stannar han till och tittar på akvariet VARJE gång han går förbi det, vilket han gör många gånger per dag då han passerar det på väg till/från sin dator :rofl: Och ibland kommenterar han platysarna också. Ska se om jag mot all förmodan lyckas hitta en fisk han faktiskt tycker om :angel1:
 
Har hittat en som vill ha fiskarna som jag behöver hitta nytt hem till, och som kan ge mig några guppyhanar i utbyte. Så, nuvarande guppy blir kvar :p

Nu går ju alla i 105an, vilket också är akvariet jag ska använda för mina guppys och andra småfirrar sedan. Så nu tänker jag att jag sparkar igång ett pytteakvarium för mina små guppys, inreder 105an så snabbt som möjligt (lider framförallt akut växtbrist) och sedan låter pytteakvariet bli ett rent räkakvarium. Frågan är då bara vad jag har att inreda med, men det ska jag undersöka imorgon. Sandbotten blir det iaf, jag fick massor av sand med 105an, det var mer i det än vad som behövs så lite går att offra till ett pytteakvarium. Tror sedan att jag kör på pygmécorydoras eller liknande i 105an, för att ha något som rör runt sanden lite. Och såklart sandsnäckor.

54an har i alla fall fått pyttelite mer växter nu, i form av lite gräs av ytterligare en annan sort. Så nu är det tre sorters gräs och massor av olika sorters växter. Spred också ut några växter lite till. Hoppas att de vill växa fort :p Pyttepyttelite flytväxter är också i akvariet nu. Det lär snart vara mer.
 
"Gamla" guppyhanen simmar nu ivrigt runt påsen som flyter runt i akvariet. Han är SÅ nyfiken på sina nya kompisar. Jag vet inte hur länge han varit ensam guppy, men han kommer nog bli jätteglad åt att äntligen få artfränder att dela akvariet med.

Det tillfälliga 20L akvariet kommer få sandbotten, och jag är lite sugen på att försöka imitera sjön som jag snorklat i massor under sommaren. Så gott det nu går på ett litet nanoakvarium :rofl: Men jag har massor av vallisneria. Så jag tänker att den kan få växa i en klunga i ena hörnet och söka sig framåt, i andra hörnet kan jag ha en rot och ett litet "stenröse" typ, och sedan låta stenarna spridas ut mot främre kanten på akvariet. Och så tjockare botten i bakre kant och tunnare i framkant, så blir det lite som när man snorklar och tittar in mot land. Borde kunna bli bra!
 
Nykomlingarna är nedsläppta i akvariet sedan någon timme tillbaka, och gammelguppyn är så otroligt glad! Har inte sett honom lika alert och tjusig någonsin innan. Och alltså, med tanke på hur extremt guppys kan variera färgmässigt så hade jag en extrem tur nu, för jösses så bra nykomlingarna passar in rent färgmässigt! De går i precis samma färgtoner, men med lite olika mönster och dessutom några olika pyttesmå svarta prickar som gör dem superfina!

Ska se till att slänga in bilder så fort jag fått ner dem i någorlunda rimligt akvarium med vettig belysning. Det är lite mörkt här nu, så det är helt omöjligt att få bild på dem.
 
Blev lite besviken
Alla räkor i samma påse
Amanos och Yellow Devil Hollow Eye
 

Bifogade filer

  • 20231212_204251.jpg
    20231212_204251.jpg
    101 KB · Visningar: 13
Och alla snäckor i samma påse med
Elefanter har stress fött ungar i frakten...
 

Bifogade filer

  • 20231212_210137.jpg
    20231212_210137.jpg
    161,3 KB · Visningar: 13
Och alla snäckor i samma påse med
Elefanter har stress fött ungar i frakten...
Jag googlade lite, hittade recensioner om butiken och såg något som verkar vara ett inlägg från dig där. Då har butiken svarat såhär: "Hej, vi gav dig extra snäckor de små var alltså present från oss 🙏 God jul"
 
Sand tvättad, en kula med växtnäring krossad och utspridd som ett lager en bit ner i sanden... Nu har jag i alla fall en grund!

Imorgon ska jag tvätta mer sand för att få till ett ännu lite tjockare lager i botten, sedan kolla igenom all sten och alla rötter/pinnar som på något vis råkar finnas här. Sedan växter :D

Och justja. Det följde med testremsor för vattnet när jag köpte 105an. Annat märke än de jag har. Så imorgon ska jag ta test med båda stickorna samtidigt i samma akvarium och se om de visar olika. Kan bli intressant.
20231215_223036.jpg
 
Sådär! 20L inrett med vad jag hade hemma som kunde passa. Blev ändå bättre än väntat och kan nog bli trevligt när växterna tar sig. Sedan har jag ju andra typer av växter i andra akvarium som kan klippas ner och hoppa in här när det passar :)
1000040560-01.jpeg


Så fort jag känner mig säker på att inget tänker flyta iväg så ska jag ha i sista biten vatten och lite av det "start-medlet" som följde med stora akvariet. Ska också kolla om den lilla pump jag har kan fungera eller om jag ska köpa något nytt, pyttelitet.

Sedan ska mina guppys få flytta in, så att jag kan göra i ordning 105an till dem.
 
Kul att det blir akvarium! Hur stort är det ni köpt? :)
När ni startar upp det, ös på med växter och öka försiktigt mängden fisk. Köp gärna vattentester så att ni kan hålla koll på värdena och byta vatten vid behov (byt inte i onödan, det kan ställa till med problem om man håller akvariet för "rent").

När det gäller sand så är det mycket en smaksak. Många fiskar färgar dock ut bättre och blir snyggare om man kör på mörkt bottenmaterial. Har man grovkornigt så är det lättare för fiskbajset att komma ner ordentligt i bottenmaterialet och så att växter kan ta upp en del näring från det, men vissa fiskar ska absolut inte gå på grovkornigt (gäller väl framförallt fiskar som lever på botten eller gärna gräver). Samtidigt kan grovkornig sand vara svårare att plantera i, lite beroende på vad för typ av växter man kör på.
Det är 54 l så ganska litet. Om jag förstått det rätt så ska det vara jord i botten och sen sand ovanpå för att växterna ska må bra?

Vad är lagom kornstorlek om man vill ha lagom? Kanske är det bäst för oss som är nybörjare att ha lite större kornstorlek och välja bort grävande arter? Men några bottenlevande arter måste man väl ha?

Pga sjukdom hos ena hunden har planerna kastats om en hel del och det kommer bli snålare med tid än planerat. Hur lång tid ska akvariet "stå" med växter och så innan man introducerar första fiskarna (är fortfarande inne på ett stim neontetror som start).

Just det, doppvärmare, är det något man behöver till de vanligaste arterna?
 
Det är 54 l så ganska litet. Om jag förstått det rätt så ska det vara jord i botten och sen sand ovanpå för att växterna ska må bra?

Vad är lagom kornstorlek om man vill ha lagom? Kanske är det bäst för oss som är nybörjare att ha lite större kornstorlek och välja bort grävande arter? Men några bottenlevande arter måste man väl ha?

Pga sjukdom hos ena hunden har planerna kastats om en hel del och det kommer bli snålare med tid än planerat. Hur lång tid ska akvariet "stå" med växter och så innan man introducerar första fiskarna (är fortfarande inne på ett stim neontetror som start).

Just det, doppvärmare, är det något man behöver till de vanligaste arterna?
Jag har ett 54L här hemma också! Tycker det är en trevlig storlek ändå :)

När det gäller bottenmaterial finns det huuur många varianter som helst, och ungefär lika många tankar kring vad som är bäst som det finns akvarieägare. Det går att ha vilken typ av akvariesand eller akvariegrus som helst i botten, och sedan peta ner lite växtnäring i botten vid behov. Sedan finns också speciell "aquasoil" att köpa. Det är dyrare, men fullt med näring till växterna och jag upplever att det ger mer lättskötta akvarier generellt också. Där får man dock kolla noga vilken sort man köper, för vissa sorters aquasoil är bra för växter men ställer till rejäla problem för fiskarna i början. Det finns också varianter där det går utmärkt att slänga i fisk direkt.

Så länge du startar lugnt med några få fiskar så går det bra att sätta i fisken direkt, så länge du inte använder just sådant bottensubstrat som kräver att du väntar. Akvariet vinner inget på att "bara stå" och tex de "vattenberedningsmedel" som finns att köpa kräver några fiskar för att fungera som de ska.

Tänk dock på att neontetror gärna vill gå i stora stim, och då blir det snabbt trångt i akvariet. Vill man ha bottenlevande sorter så är det viktigaste att botten inte består av vassa stenar. Om det är större grus, men väldigt släta, fina gruskorn så ska det inte vara någon fara. Vissa bottenlevande sorter rumsterar om så att fiskbajs lättare kommer ner i sanden/gruset och blir till växtnäring, men det går jättebra att ha akvarium utan sådana fiskar också. Själv har jag inga. Dock har jag räkor, vilket jag tycker är bättre, för de är proffs på att äta all mat som fiskarna missar, även om maten fastnar i någon växt högre upp i akvariet. Sedan har jag sandsnäckor i botten som hjälper till att vända runt allt så att fiskbajset ramlar ner till rötterna.

Jag kör gärna utan doppvärmare i mina akvarium. Jag har ca 22 grader inomhus och har märkt att akvariet då håller en temperatur på 23-24 grader. Huruvida det räcker eller inte beror såklart väldigt mycket på vilken fisk som ska gå i akvariet. Många fiskar vill ha 25 grader, och då blir det genast att man behöver doppvärmare.

Bäst är att googla på de sorter man vill ha och gärna hitta åtminstone två olika sidor som nämner temperaturen för att se om de säger lika (dock kopierar många svenska sidor sin information från zoopet rakt av...). Även om zoopet är en jättebra hemsida så är det dock inget exakt facit. Tex står det där att mina fiskar ska ha typ 25-28 grader, något sådant. Alla utländska sidor och vissa på youtube jag hittat som föder upp dem säger att de trivs från typ 22 grader (vilket jag upplever att stämmer).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp