Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick för mig att det var ditt första kar! Förlåt! :o

Hornsärv är enklast att få tag i via privatpersoner på typ facebook/forum, när jag hade dem rensade jag bort hälften varannan vecka. Andra alghämmande växter är vallisineria (skuggar även), vattenpest och hela hygrophilasläktet.

Vet du vilka alger du har? Är det bland annat cyano jag ser på bilden? Tycker det låter som det på din beskrivning också, den tar död på växter. Det är egentligen en slags bakterie. Inget äter ju cyano utan de får man ju ta bort, ta bort, ta bort. De är giftiga för fiskarna och jättejobbiga att ha ihjäl.

Isåfall hade jag städad bort dem så gott det går, slamsugit allt substrat och sen: en total mörkläggning av karet upp till en vecka, inget ljus får komma in. När cyanon dött så i med så mycket snabbväxande som möjligt.

Är det cyano hade jag fixat sandsnäckor eller liknande snäckor som vänder och luckrar upp sanden, om du inte redan har det. Cyano älskar när det blir syrefattigt och packat substrat. Är snäckor något du absolut inte vill ha får man göra detta själv.

Allt för att försöka återskapa en balans där karet sköter sig själv. Men tills dess får man vara noga med att hjälpa till och ta bort oönskade alger.

Detta är vad som har hjälp mig när cyanobakterierna visat sitt fula tryne iallafall.

Resten av algerna kan amanoräkor (och ottosar) hjälpa till med framöver, men inte nu, om det är cyano du har. Mina amanoräkor totalt utrotade mina trådalger som var en riktig pina så om du gillar räkor som inte förökar sig rekommenderar jag dem verkligen!
Jo, har köpt hornsärv via Tradera förut och jag var lite otydlig i första inlägget, men det är inte ett alternativ just nu boendes i villa i Norrbotten den här tiden på året. Cyanon har krupit på på senaste, framförallt har det varit hysteriskt mycket skäggalger och någon annan typ av grönalger som gått på både växter och inredning. Känner till mörkläggningstaktiken men vill ha en aning om orsaker först för att det inte ska vara tillbaka på ett par dagar. Tanken om mer fisk är att mina fem små fjärilar inte producerar så mycket och att flera online verkar ha samma erfarenhet av cyano, att den kan slå i ganska rena akvarier med låg belastning. Men å andra sidan skriver många om motsatsen också 🙃

Nå, har läst en hel del gamla zoopet och framförallt färskare engelskspråka forum och det verkar som att vi inte är ensamma om en rejäl algsmocka efter att ha införskaffat juwel heliaux. Så nu har vi mixtrat lite med ljusstyrkan och ökat på näringen för dom stackars plantor som är har kvar. Botten är vänd för några dagar sedan och det har hållt sig liite längre än senast, peppar peppar. Större delen av inredningen är upplyft idag och sköljd med kokande vatten vilket hade grym effekt på skäggalgerna (önskar att jag vetat det när jag stod och skrubbade dom med rotborste till ingen nytta för några månader sedan). Vattenpest är beställd. Ev adderar vi co2 lite mer långsiktigt men nu ska vi vänta lite och se vad som händer först. Har haft ett mindre räkakvarium förut och det är ju lite småroliga djur, men vill hålla öppet för någon apisto framöver så kommer nog inte våga mig på amanos.

DSC_1371.JPG
 
Idag flyttade tre små ottosar in, var i akvarieaffären för att scouta lite och började prata med ägaren. Hans hypotes är att belastningen har varit så låg att nitrifikationprocessen inte kickat in som önskat. Det slutade med att jag velade mellan att addera ap Borellii eller ottosar i ett första steg. Glest mellan vattenbyten och gärna mata så att det blir lite skit över för att mata bakterierna, motsatsen till standard alltså. Köpte även en flaska bakteriekultur för första gången i mitt liv för att skydda på ytterligare.
Tacksamt att ha en eldsjäl i stan, vi måste ju först och främst komma till rätt med grundproblemet som gör att algerna uppkommer, men vill vi sedan ha hjälp med skäggalgerna kan man köpa tillfälliga fiskar ex siameser för att byta in dom när jobbet är gjort. Vi har lämnat in fisk där förut och jag är tacksam att vi har möjlighet att göra det hos en seriös handlare.
DSC_1384.JPG
 
Idag flyttade tre små ottosar in, var i akvarieaffären för att scouta lite och började prata med ägaren. Hans hypotes är att belastningen har varit så låg att nitrifikationprocessen inte kickat in som önskat. Det slutade med att jag velade mellan att addera ap Borellii eller ottosar i ett första steg. Glest mellan vattenbyten och gärna mata så att det blir lite skit över för att mata bakterierna, motsatsen till standard alltså. Köpte även en flaska bakteriekultur för första gången i mitt liv för att skydda på ytterligare.
Tacksamt att ha en eldsjäl i stan, vi måste ju först och främst komma till rätt med grundproblemet som gör att algerna uppkommer, men vill vi sedan ha hjälp med skäggalgerna kan man köpa tillfälliga fiskar ex siameser för att byta in dom när jobbet är gjort. Vi har lämnat in fisk där förut och jag är tacksam att vi har möjlighet att göra det hos en seriös handlare.Visa bifogad fil 82083
Låter som en bra plan, även om jag själv inte vågat ha i mer fisk vid just cyano. Hoppas det går åt rätt håll nu då! :)

Har och har haft flera kar helt utan fisk själv, men där har jag startat dem med bakteriekultur på flaska + filtermatrial och vatten från redan ingångna kar, + massa sandsnäckor så då är ju redan nitrifikationsprocessen igång från dag 1 egentligen, så det blir ju inte samma sak som en vanligt nystart.

Skönt med en kunnig, seriös och hjälpsam säljare, de är guld värda! :love:
 
Mysko, mitt lilla guldfisk yngel växer. Nästan som man ser från dag till dag nu. Undrar vad hen får för färg som vuxen?
Ja, gisses de växer som ogräs men så blir de ju stora fiskar av dem också. :D Här är min älskade goa Skriner som var 30+ cm utan stjärten inräknad när hon (och alla kompisar + ungar) fick flytta till damm istället. Mindre än 10 mån mellan bilderna:

default


Gissar på att ditt yngel blir helgul som vuxen! Mina som sett ut sådär har blivit gula iaf, de vita har varit väldigt röda i sin färg innan de tappat den.
 
Ja, gisses de växer som ogräs men så blir de ju stora fiskar av dem också. :D Här är min älskade goa Skriner som var 30+ cm utan stjärten inräknad när hon (och alla kompisar + ungar) fick flytta till damm istället. Mindre än 10 mån mellan bilderna:

default


Gissar på att ditt yngel blir helgul som vuxen! Mina som sett ut sådär har blivit gula iaf, de vita har varit väldigt röda i sin färg innan de tappat den.
Ja. Han var mer svart för någon vecka sedan.
Nu bara lite svart på fenorna
 
Mina Ancistrusar förökar sig explosionsartat och mina Corydoras Aeneus dör. Hade 8 Corydoras och sen har de trillat av pinn en efter en. Vissa är bara borta men 3 har jag sett döda. En blev supermager, en fick någon skada som den aldrig repade sig från och en bara dog. Tre är som sagt bara borta.
Känns ju lite riskabelt att skaffa nya men samtidigt har de ju inte haft samma symptom och dödsfallen har skett över flera månader så känns ändå inte som någon sjukdom som slår ut just dem.
Hur tänker man?
 
Mina Ancistrusar förökar sig explosionsartat och mina Corydoras Aeneus dör. Hade 8 Corydoras och sen har de trillat av pinn en efter en. Vissa är bara borta men 3 har jag sett döda. En blev supermager, en fick någon skada som den aldrig repade sig från och en bara dog. Tre är som sagt bara borta.
Känns ju lite riskabelt att skaffa nya men samtidigt har de ju inte haft samma symptom och dödsfallen har skett över flera månader så känns ändå inte som någon sjukdom som slår ut just dem.
Hur tänker man?
Om det är samma kar så kanske ancistrusen belastar karet för mycket (det kanske blir nitritspikar?) och de känsligare corysarna dör pga det?
 
Annars så om jag inte vet varför de dör, köper jag inte nya föränn jag listat ut dödsorsaken. Har jag ingen aning väntar jag tills de slutar dö och vattenvärdena är prima och stabila länge, och jag är säker på att karet klarar av en högre belastning innan jag vågar köpa ny fisk. :)

Är det inte någon annan fisk som stressar eller till och med dödar dem, gammal ålder och heller ingen sjukdom som kan påvisas pga nyinkommen fisk så är det oftast vattenvärdena som spökar.
 
Senast ändrad:
Annars så om jag inte vet varför de dör, köper jag inte nya föränn jag listat ut dödsorsaken. Har jag ingen aning väntar jag tills de slutar dö och vattenvärdena är prima och stabila länge, och jag är säker på att karet klarar av en högre belastning innan jag vågar köpa ny fisk. :)

Är det inte någon annan fisk som stressar eller till och med dödar dem, gammal ålder och heller ingen sjukdom som kan påvisas pga nyinkommen fisk så är det oftast vattenvärdena som spökar.
Vattenvärdena har alltid sett bra ut då jag kollat. Jag har aldrig uppmätt nitrit men det kan ju komma spikar som jag missar, Ancistrusarna är ju rejäla grisar och borde fortsatt hålla sig till celibat som de gjorde i nästan 1 års tid
 
Vattenvärdena har alltid sett bra ut då jag kollat. Jag har aldrig uppmätt nitrit men det kan ju komma spikar som jag missar, Ancistrusarna är ju rejäla grisar och borde fortsatt hålla sig till celibat som de gjorde i nästan 1 års tid
Det är ju bra iallafall! Ja gud ja, malar är såna bajsmaskiner! Jag är så glad över att min gamla arga ancitrushona totalt ratade sin hane, tänkte att hon kanske skulle bli gladare av manligt sällskap men hon avskydde honom med. Vettesjutton hur jag tänkte där egentligen, säg att hon hade tyckt om honom - då hade jag ju haft en hel hord av förbannade små monster istället! :nailbiting:
 
Det är ju bra iallafall! Ja gud ja, malar är såna bajsmaskiner! Jag är så glad över att min gamla arga ancitrushona totalt ratade sin hane, tänkte att hon kanske skulle bli gladare av manligt sällskap men hon avskydde honom med. Vettesjutton hur jag tänkte där egentligen, säg att hon hade tyckt om honom - då hade jag ju haft en hel hord av förbannade små monster istället! :nailbiting:
Jo jag känner ju till det problemet. Men de är fan söta också.....ja de små alltså 😋
 
Mina Ancistrusar förökar sig explosionsartat och mina Corydoras Aeneus dör. Hade 8 Corydoras och sen har de trillat av pinn en efter en. Vissa är bara borta men 3 har jag sett döda. En blev supermager, en fick någon skada som den aldrig repade sig från och en bara dog. Tre är som sagt bara borta.
Känns ju lite riskabelt att skaffa nya men samtidigt har de ju inte haft samma symptom och dödsfallen har skett över flera månader så känns ändå inte som någon sjukdom som slår ut just dem.
Hur tänker man?
Mina albino corys har tacklat av och dött en efter en. Men de är gamla nu
 
Jo jag känner ju till det problemet. Men de är fan söta också.....ja de små alltså 😋
Ja fy, de är urgulliga som små! Arga honan var också äckelsöt jämt (och charmig) så trots att jag slet mitt hår över hennes humör (på sitt CV hade hon bland annat att hon bankade upp 30 cm längre Sayid såpass att hon fick flytta till eget kar) så fick hon stanna tills hon dog av ålder. 🥰
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp