Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag slog jag till på ett ytterfilter till mitt stora kar. Jag hade egentligen spanat in mig på ett annat, men det här hade likvärdig kapacitet (men faktiskt högre l/h) och efter en trevlig rabatt så blev det iallafall en tusenlapp billigare än det andra. Tyvärr hade jag ungefär 50cm för lite slang så jag kan inte dra igång det förrän imorgon, otålig som man är när man köpt något man velat ha länge.

Sen funderar jag på att lägga en halv förmögenhet på att byta den inbyggda belysningen från "vanlig" till LED. Jag tror att det kan vara värt det i längden även om det svider i plånboken, och dessutom har den ena inbyggda börjat glappa lite så jag vet inte hur länge den tänker hänga med. Sedan blir de så fruktansvärt varma också, inte nog med att det är svårt att hålla temperaturen nere på sommaren så bränner man sig om man kommer åt dem också.

Sen spanar jag på lite mer stora rötter för att kunna bygga upp det bra för hantlarna. De vill ha stenar + rötter hela vägen upp till vattenytan och även om jag fixat till det så nu så skulle jag vilja göra det finare 😇
 
Idag slog jag till på ett ytterfilter till mitt stora kar. Jag hade egentligen spanat in mig på ett annat, men det här hade likvärdig kapacitet (men faktiskt högre l/h) och efter en trevlig rabatt så blev det iallafall en tusenlapp billigare än det andra. Tyvärr hade jag ungefär 50cm för lite slang så jag kan inte dra igång det förrän imorgon, otålig som man är när man köpt något man velat ha länge.

Sen funderar jag på att lägga en halv förmögenhet på att byta den inbyggda belysningen från "vanlig" till LED. Jag tror att det kan vara värt det i längden även om det svider i plånboken, och dessutom har den ena inbyggda börjat glappa lite så jag vet inte hur länge den tänker hänga med. Sedan blir de så fruktansvärt varma också, inte nog med att det är svårt att hålla temperaturen nere på sommaren så bränner man sig om man kommer åt dem också.

Sen spanar jag på lite mer stora rötter för att kunna bygga upp det bra för hantlarna. De vill ha stenar + rötter hela vägen upp till vattenytan och även om jag fixat till det så nu så skulle jag vilja göra det finare 😇
Pimp your tank! :D :love:
 
Pimp your tank! :D :love:
Hehe ja, lite det som var tanken :love: Tyvärr visade det sig efter 3 timmars felsökning att en del i ytterfiltret var trasig så jag måste returnera det. Tror tyvärr inte att affären har några reservdelar och det där var den sista de hade :(

IMG_20211102_193357.jpg
 
Hehe ja, lite det som var tanken :love: Tyvärr visade det sig efter 3 timmars felsökning att en del i ytterfiltret var trasig så jag måste returnera det. Tror tyvärr inte att affären har några reservdelar och det där var den sista de hade :(

Visa bifogad fil 78965
Meeen, så kasst! Jag hoppas de hjälper dig att lösa det. Jag skulle så himla gärna vilja ha ytterfilter till ett av mina, men jag har ingenstans att gömma det.
 
Meeen, så kasst! Jag hoppas de hjälper dig att lösa det. Jag skulle så himla gärna vilja ha ytterfilter till ett av mina, men jag har ingenstans att gömma det.
Det har inte jag heller i dagsläget 🙈 Det kommer få stå på golvet nedanför akvariet bara. Men jag tänker att jag med tiden kan skapa en plats för det 😅
 
  • Haha
Reactions: Sel
Jag lyckades inte fånga någon bild på de vackra, nya men det är lika bra att de får ett par dagar på sig att komma till rätta kanske. Däremot kan jag dela med mig av ett foto på svärdbärarkvartetten. :heart Två Berlin och två Berlin Black.
Båda akvarierna behöver lite TLC och rensning, men det brukar vara det jag ägnar vintermånaderna åt ändå. Inomhusträdgården!
251847549_3096733513879256_1733066049820822053_n.jpg
 
Affären kunde faktiskt få tag på reservdelen som behövdes till mitt ytterfilter så nu har det varit igång i en halv vecka. Det är verkligen toppen! Så tyst, enkelt att sätta igång och göra rent och med hjul i botten så att man kan rulla iväg det till rengörningsplatsen.

Mina hantlar verkar än så länge må bra. Det tog ett tag för dem att hitta sin plats i karet men nu har de tuffat på sig och är framme och tar för sig vid matning. Jag tror att de är uppfödda privat och har nog inte gått i ett akvarium med så livliga fiskar förut som mina små sebror är. Sebrorna hinner ju sno maten på den tid det tar för hantlarna att öppna munnen :laugh:

IMG_20211110_114712.jpg
 
IMG_20211115_183222.jpg

Det händer lite för mkt irl just nu, för att jag ska orka här också. Ni som är på FB, följer mig där...

Kroppen är trött och JAG är trött o värdelös. Uppsagd from 1/10. Eftersom jag varit där I 16 år, har jag 12 månaders uppsägningstid och är arbetsbefriad under tiden. Orken går till mina akvarier och ljudböcker. Jag har ingen större lust att åka utanför dörren...

Men karen funkar, trots att jag skvimpar runt med vattenhinkar och för närvarande har ledsna växter. Direktörsparet (Ancistros sp.) har fått 4-5 kullar sen så somras där typ 2-3överlevt per kull. Förra v blev det babyboom igen och nu är det nånstans mellan 40-50 småploppar. Vi får se vilka färger det blir i slutänden... Men många olika är det...
 
Senast ändrad:
Hoppar in i tråden utan att ha läst den :o Jag har fått för mig att jag vill ha ett akvarium igen. Vi hade sådant när jag var liten, men sedan försvann intresset och akvariumen... Nu funderar jag på om det skulle gå att ha något litet, förhållandevis lättskött, men vet inte hur man i så fall ska sköta det på bästa sätt och vet inte hur man får koll på vilken pump som behövs osv.

Finns det någon hemsida där man kan läsa på för att lära sig mer om sånt här? Googlar man på "akvarium" så blir det bara träffar på butiker som säljer, utan info.

När jag menar litet akvarium tänker jag mig max 60 liter, och kanske mestadels fiskar som "städar" och ett lass med fina växter och lite fin belysning? Jag tänker inte göra om misstaget att köpa några guppys av olika kön även om de är lätta att ta hand om, för herregud så många guppys det kom att bli i mitt akvarium där för femtioelva år sedan :angel:
 
Hoppar in i tråden utan att ha läst den :o Jag har fått för mig att jag vill ha ett akvarium igen. Vi hade sådant när jag var liten, men sedan försvann intresset och akvariumen... Nu funderar jag på om det skulle gå att ha något litet, förhållandevis lättskött, men vet inte hur man i så fall ska sköta det på bästa sätt och vet inte hur man får koll på vilken pump som behövs osv.

Finns det någon hemsida där man kan läsa på för att lära sig mer om sånt här? Googlar man på "akvarium" så blir det bara träffar på butiker som säljer, utan info.

När jag menar litet akvarium tänker jag mig max 60 liter, och kanske mestadels fiskar som "städar" och ett lass med fina växter och lite fin belysning? Jag tänker inte göra om misstaget att köpa några guppys av olika kön även om de är lätta att ta hand om, för herregud så många guppys det kom att bli i mitt akvarium där för femtioelva år sedan :angel:
60 är perfekt, men snart sitter man där med fler akvarium ön fiskar. 🤣🙃
 
Hoppar in i tråden utan att ha läst den :o Jag har fått för mig att jag vill ha ett akvarium igen. Vi hade sådant när jag var liten, men sedan försvann intresset och akvariumen... Nu funderar jag på om det skulle gå att ha något litet, förhållandevis lättskött, men vet inte hur man i så fall ska sköta det på bästa sätt och vet inte hur man får koll på vilken pump som behövs osv.

Finns det någon hemsida där man kan läsa på för att lära sig mer om sånt här? Googlar man på "akvarium" så blir det bara träffar på butiker som säljer, utan info.

När jag menar litet akvarium tänker jag mig max 60 liter, och kanske mestadels fiskar som "städar" och ett lass med fina växter och lite fin belysning? Jag tänker inte göra om misstaget att köpa några guppys av olika kön även om de är lätta att ta hand om, för herregud så många guppys det kom att bli i mitt akvarium där för femtioelva år sedan :angel:
100-200 liter är lättare för nybörjare, ju mindre desto svårare eftersom man har en mindre buffert. Dessutom har man större valmöjligheter när det kommer till arter senare, eftersom man ofta inte är helt hundra på vilka arter man tycker om i början. Så har man möjlighet att ha ett +100 liters så rekommenderar jag det! (Det är mycket mer volym men det upplevs inte som så mycket större än ett 60 liters.)

Zoopet har bra artiklar om att starta akvarier, ingående artiklar om kvävecykeln och så vidare, deras artbeskrivningar ska man dock ta med en nypa salt, speciellt när det gäller fiskarnas "fredlighet" (enligt mina mått, jag vill ha ljuv harmoni!) och storlek på akvarier, tycker ofta deras rekommendationer är i underkant. På zoopetforumet hänger det dock otroligt kunniga akvarister!

www.seriouslyfish.com har riktigt bra artbeskrivningar, och när det kommer till malarter är www.planetcatfish.com en mycket bra källa, kom bara ihåg att fiskarnas längd anges utan stjärtfenan inräknad och att många malar är massiva.

Sen kanske du redan har koll på detta, men en vanlig missuppfattning är att algätande malar (plecos) är bra städare - de är de inte, de skitar ner otroligt mycket mer än vanliga fiskar och äter de alger de känner för. Bra algätare är däremot ottosar (en trevlig liten fisk) och räkor, tex amanoräker (om man inte vill ha räkinvasion). Har man sand som substrat tycker jag malaysiskt sandsnäcka (sedd som en ohyressnäcka men de är fenomenala) är toppen också, de luckrar upp sanden så att inte svavelfickor bildas och jag har till och med sett dem äta fiskbajs samt att de tar effektivt hand om matrester i karet.
 
Senast ändrad:
Hoppar in i tråden utan att ha läst den :o Jag har fått för mig att jag vill ha ett akvarium igen. Vi hade sådant när jag var liten, men sedan försvann intresset och akvariumen... Nu funderar jag på om det skulle gå att ha något litet, förhållandevis lättskött, men vet inte hur man i så fall ska sköta det på bästa sätt och vet inte hur man får koll på vilken pump som behövs osv.

Finns det någon hemsida där man kan läsa på för att lära sig mer om sånt här? Googlar man på "akvarium" så blir det bara träffar på butiker som säljer, utan info.

När jag menar litet akvarium tänker jag mig max 60 liter, och kanske mestadels fiskar som "städar" och ett lass med fina växter och lite fin belysning? Jag tänker inte göra om misstaget att köpa några guppys av olika kön även om de är lätta att ta hand om, för herregud så många guppys det kom att bli i mitt akvarium där för femtioelva år sedan :angel:
Akvariestugan på Tuben har en nybörjare serie
 
Just det ja! :rofl: Men att göra ett scape med rötter och anubias från storlek enorm till pyttepytte, borde väl gå bra? Anubias mini, petit och mini mini är det jag har i 112 litaren och jag tycker de är så vackra att man knappt behöver något annat. :D

Visa bifogad fil 80306
Dina akvarium är alltid så himla vackra :love:

Just nu har jag en massa rötter, lite sten och ganska mycket anubias i. Jag tänkte försöka få tag på jättevalle och prova, för de rota sig ordentligt innan hantlarna blir stora så kanske det går :D Anubias är ju trevliga eftersom de går/ska sätta på rötter osv, men det vore trevligt med lite "spret" också 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp