Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220123_195022.jpg

Någon som vet vad för snigel detta är? Inte köpt den, utan den har kommit in på annat sätt.

Är den nyttig eller mer skadedjur? Har köpta Clithon sowerianum som de inte får störa.
 
Dit vill jag flytta, här får man i stort sett betala folk, både privat och butik för att ta emot guppy...
Välkommen till Bremen 😉. Köper man fisk där, köper han in alla yngel man eventuellt får från sina fiskar. Men man måste ha samma art, så får inte ha andra guppyarter i samma akvarium så det blir blandisar.
 
Idag fick fiskarna i stora karet mat för första gången på en vecka, jag har kört vattenbyten i en vecka pga nitritspik... Idag var jag tvungen att börja mata... Korallplatysarna hade tillverkat egna "nyårshattar" och körde räkfrossa bland tonåringarna bland räkbebisarna... Och då tyckte jag det gått för långt.

Nu har jgg rätt ner en gaffel med en zucchini på. Ancistrusarna gnager nog en stund. Men i morgon hoppas jag på snäckfångst, så jag kan mata dvärgkulfiskarna i de andra karen.

En snubbe kontaktade mig i kvälll och ville ha Guppysar som jag annonserat ut för en hundring för 1 hane och två honor. Jag sa... ni kan få med 10 yngel på köpet. Jag håvade upp så många jag kunde blev nog 14-15 stycken det är snabba filurer. Men jag antar att paret får köpa fler kar om 3-4 månader. :D - visst är jag snäll. :heart
 
Idag fick fiskarna i stora karet mat för första gången på en vecka, jag har kört vattenbyten i en vecka pga nitritspik... Idag var jag tvungen att börja mata... Korallplatysarna hade tillverkat egna "nyårshattar" och körde räkfrossa bland tonåringarna bland räkbebisarna... Och då tyckte jag det gått för långt.

Nu har jgg rätt ner en gaffel med en zucchini på. Ancistrusarna gnager nog en stund. Men i morgon hoppas jag på snäckfångst, så jag kan mata dvärgkulfiskarna i de andra karen.

En snubbe kontaktade mig i kvälll och ville ha Guppysar som jag annonserat ut för en hundring för 1 hane och två honor. Jag sa... ni kan få med 10 yngel på köpet. Jag håvade upp så många jag kunde blev nog 14-15 stycken det är snabba filurer. Men jag antar att paret får köpa fler kar om 3-4 månader. :D - visst är jag snäll. :heart
Jag har ju min guppy soppa på runt 50 stycken
De tigger mat jämt
 
Visa bifogad fil 84519
Någon som vet vad för snigel detta är? Inte köpt den, utan den har kommit in på annat sätt.

Är den nyttig eller mer skadedjur? Har köpta Clithon sowerianum som de inte får störa.
Har physor i mitt växakvarium, de gör ingen skada där utan hjälper till och käkar döda växtdelar och säkert lite alger också. Tycker de är väldigt trevliga och tycker de är mysiga att titta på - de samlar luft i skalet och kan "ta hissen upp" rätt genom vattnet, glida omkring upp och ner på vattenytan osv - om man har lugn fart på vattnet i akvariet.

De anses vara ohyressnäckor men är karet i balans så får man vad jag vet inga problem med dem. Aldrig hört eller varit med om att de stör andra snäckor heller. :)
 
Jag har ju min guppy soppa på runt 50 stycken
De tigger mat jämt

Här är det mina 85 guppyyngel, 7 vuxna guppyhonor och 8 korallplatys varav tre börjar se bra dräktiga ut... som tigger konstant....

Och som sagt, när de börjar gnaga på räkorna, då var det nog dags.
 
Skaffat en ny invånare till akvariet. Hade tänkt mig nya räkor bara men kom hem med räkor, snäckätande snäcka, växter och så denna bara för att jag tyckte han var tuff 🤷‍♀️

Har bra med plats i 110L tillsammans med körsbärsräkor och två ancistrus, inte riktigt typiska kampfiskakvariet så hoppas han trivs med svängrummet.
 

Bifogade filer

  • 8203A6A9-DF3C-42F1-B3C4-99BB15244F98.jpeg
    8203A6A9-DF3C-42F1-B3C4-99BB15244F98.jpeg
    244,5 KB · Visningar: 47
Skaffat en ny invånare till akvariet. Hade tänkt mig nya räkor bara men kom hem med räkor, snäckätande snäcka, växter och så denna bara för att jag tyckte han var tuff 🤷‍♀️

Har bra med plats i 110L tillsammans med körsbärsräkor och två ancistrus, inte riktigt typiska kampfiskakvariet så hoppas han trivs med svängrummet.
Så vacker! Härligt att få se en kampfisk få lite svängrum! :love:
 
Den goa tjocka magen ska ju ha en puss alltså! :love:

Jag kunde inte motstå att pussa "på" malarna när de var småttingar och satt på glaset, fick hålla på och putsa rutorna i tid och otid:
default


Numera sitter de så sällan på glaset så jag tappar mest hakan över hur stora de faktiskt är (:eek:) när de väl gör det. Står bara glor och chockat på dem, de ser mindre ut en bit in i akvariet. :o
 
Den goa tjocka magen ska ju ha en puss alltså! :love:

Jag kunde inte motstå att pussa "på" malarna när de var småttingar och satt på glaset, fick hålla på och putsa rutorna i tid och otid:
default


Numera sitter de så sällan på glaset så jag tappar mest hakan över hur stora de faktiskt är (:eek:) när de väl gör det. Står bara glor och chockat på dem, de ser mindre ut en bit in i akvariet. :o
Räcker med mina 12-13 cm's... :p Men fina magar har de. :heart Lite som mjuka valp- och bebismagar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp