Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte upplevt några problem med att det kommit med alger eller sniglar, och då brukar jag inte ens rengöra växterna jag kommer hem med. Å andra sidan skulle jag gärna få tag på sandsnäckor nu, det glömde jag fråga om senast.
Ja, är vanligtvis där ett par gånger i månaden för diverse hundinköp. Kikade på nya akvarieavdelningen i december, men nja, kändes som vanlig "vanlig-djuraffärs-akvarieavledning" tyckte jag.
Jag har en massa små i Helsingborg
 
Cyanobakterier, vad göra? Har startat upp dotterns 54-liters. Det har stått i lite mer än två veckor med bara växter, jag har tvättat filtret från mitt 180-liters i det lilla akvariet så bakterier bör finnas. Det stora akvariet är i balans. I det lilla akvariet har jag ett Eheim puck-up innerfilter, storleken över 60 l vad den kan ligga på.

Stoppade ner 8 risfiskar för ett par dagar sedan, efter ett dygn började de bete sig alldeles stissigt och jag såg cyanobakterier. Samband? Vet ej.

Inget utslag på nitrit/nitrat. Jag har förstått att cyanobakterier uppstår pga obalans i kväve och fosfor (för mycket fosfor) så hur rättar jag till det? Akvariet är mörklagt sedan i söndags och det ser bättre ut idag men jag vill ju inte få igång allt när jag drar igång ljuset igen.
 
Dagens Mysko
 

Bifogade filer

  • 20220212_224646.jpg
    20220212_224646.jpg
    174,7 KB · Visningar: 49
Fx6- rengöring idag. 720'an har 3 st och 375'an har en (+ett annat ytterfilter) jag tänker alltid att jag ska rengöra dem en och en med några månaders mellanrum. Men det blir alltid att jag tar allihopa när jag ändå är igång.

I 720'an hade de käkat sand allihop. Joline ligger gärna vid utsugen och viftar in sand i dem med stjärtfenan när hon stökar omkring så fick höja upp allihopa.

Skönt att ha det gjort iaf, och det brukar bli så himla klart vatten sen! :D

Men jag har någon konstant noja över att jag glömt vattnet på, överfyllde ju 720an 2 ggr för några månader sen och det sitter i! Är tvungen att dubbelkolla hela tiden och blir rädd så fort det skvalpar. Kan få för mig att jag glömt vattnet på fast jag inte ens gjort ett vattenbyte! :banghead:

Elstötsnoja, översvämmning och (stress)fiskdrömmar... det är inte en så avkopplande hobby alltid! :p
 
Elstötsnoja, översvämmning och (stress)fiskdrömmar... det är inte en så avkopplande hobby alltid! :p
Inte direkt avkopplande alla gånger, nej... fick min första nitritspik sen jag startade karen i november 2020 och framåt, för några veckor sedan och har haft lite knöligt att få det som det ska vara. Men nu verkar det gå åt rätt håll. Så jag måste sparka mig i baken och göra rejält rent i de andra två karen... så jag kan splitta guppiesarna igen och kanske köpa något nytt kul... för några av fiskarna har tyvärr "tagit slut"...
 
Hållt på och stökat till i 112an hela kvällen. Vill göra mer plats åt anubisen och tänkte att jag ska bygga mer på höjden med rötter, vilket jag har i överflöd iom att jag inte kan låta bli att köpa en fin rot när jag ser en...

Mitt i allt så insåg jag att tråden jag använde förra veckan för att fästa anubisar (och såklart använde idag med) hade lossnat redan. Jättemycket pill helt i onödan! :banghead:

Så släppte allt och lämnade eländet i totalt kaos och med lösa anubisar omkringsnurrande i hela karet. Det ser mycket värre ut i verkligheten än på bild, kan jag lova!
20220301_211151.jpg
 
Och på onsdag ska jag troligen köpa ett gäng serpa tetror av en medlem i UAF
Hoppas att kunna plocka ut några palett par och ta med till UAFs månadsmöte med
 
Och på onsdag ska jag troligen köpa ett gäng serpa tetror av en medlem i UAF
Hoppas att kunna plocka ut några palett par och ta med till UAFs månadsmöte med
Skulle vilja åka på ÖAK's möte... men jag kommer hem så sent, att porten är låst och inte går att öppna med dörröppnaren och färdtjänstchaufförerna är inte det smidigaste släktet i örebro... samt att jag har strumpservice som brukar komma mellan 20-21.... :p kommer de tidigare, brukar de ringa o fråga var jag är... eftersom det står på deras schema att de ska komma tidigare... även om jag har fått annan tid... :p
 
Nyfiken räka undrar vad jag håller på med:
Reka.jpg

Sålänge jag inte håller på med deras grotta verkar de tycka det är lite kul att jag möblerar om och stökar till. Det här gänget har bott här i 5 år nu och de har verkligen varit en fröjd att ha sen dag ett! :heart
 
Skulle vilja åka på ÖAK's möte... men jag kommer hem så sent, att porten är låst och inte går att öppna med dörröppnaren och färdtjänstchaufförerna är inte det smidigaste släktet i örebro... samt att jag har strumpservice som brukar komma mellan 20-21.... :p kommer de tidigare, brukar de ringa o fråga var jag är... eftersom det står på deras schema att de ska komma tidigare... även om jag har fått annan tid... :p
Jag tänkte hänga med ÖAKs möte på Zoom på torsdag. Blir lite långt för mig att åka från U-a för några timmar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp