Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en 54a när jag var runt 14-16 år (typ 88)
Jag minns inte att jag byte vatten där eller gjorde tester...
Det intresset då tog abrupt slut, nör dåvarande katt lekte med doppvärmaren när hon var ensam hemma
Den hamnade i sängen så brand uppstod i lägenheten...
Runt 2016 började jag med akvarium igen, och är nu fastrotad i akvarie träsket
 
Practbotiorna är minst 10 år, så de kommer han inte göra sig av med. Silverhajen har vi faktiskt pratat om att omplacera. Vi hade 2, men i somras lyckades 1 hoppa ur akvariet trots helt täckt över vattnet. Silverhajen ligger nog på 20 cm. Ancistrusmalarna är 5 st och bebisar, typ 5 cm.

/Lizzie

Du kanske kan visa din man dessa klippen för att få honom att förstå att praktbotia inte är en fisk som ska behöva leva sitt liv i ett 260 kar. Era kan ju bli dubbelt så gamla så vill han absolut inte skiljas från dem behöver ni ju införskaffa ett stort akvarium de kan bo i för att de ska må bra.

Fullvuxna praktbotior i ett 400 liters kar:
Det syns ju tydligt att det här är ett på tok för litet kar för dem. :(

Den berömda praktbotian Marge med kompisar i deras 1000 liters kar:
(Ägaren gjorde för övrigt 10% VB varje dag på det här karet och hon hade åtminstone 2 st stora ytterfilter, UV-filter och flera powerheads till det här karet också.)

Skönt att höra att ni redan funderat på att omplacera silverhajen iaf! De kan bli elaka mot varandra om de är för få eftersom det inte är naturligt för dem att hållas så och det är därför man inte ska ha mindre än åtminstone 5 st av dem. Det är möjligt att den överlevande silverhajen stressade ur den andra ur karet om de bara var 2 st. Syrebrist och nitrit kan också få dem att ta sig ur karet till varje pris i ren desperation. :(

Såhär ser ett gäng silverhajar ut i ett kar på ca 700 liter:

Skönt för fiskarna att du lyckades få ner nitriten till noll! Bra jobbat! Önskar er och era fiskar all lycka till!
 
Fy fan vad jag blir trött :banghead:. Här lyckas man få ordning på vattnet i akvariet. Jag shoppar ett gäng nya fina växter. Frid och fröjd i några dagar. I måndags så ville inte rampen starta. Idag kom vi iväg och köpte nya lysrör (T5) till rampen. Åker hem och byter lysrören. Och helvetesrampen startar i alla fall inte.

Så uppenbarligen är det rampen som gått sönder. Det är andra rampen på 10 år till detta akvariet som går sönder. Börjar googla efter ny ramp. Men då finns det inga att köpa. Bara utbytes till LED-ramp.

Så vi har shoppat lysrör för 600 kr totalt i onödan. Bara att hålla tummarna att vi får lämna tillbaka dem.

/Lizzie
 
Hur gör ni på smidigast sätt för att få rätt värme på vattnet ni fyller på med
Lite lite varmvatten... bara så det inte är "krankallt" och sen får doppvärmaren göra resten... Lite kallare vatten innan doppvärmaren fått fart på temperaturen, gör bara att många av fiskarna blir lite pigga och en del till och med leksugna.
 
Jag har varit rädd för varmvatten från kranen då det ju inte är dricksvattengodkänt. Men att värma upp från iskallt är ett jäkla projekt
 
Fy fan vad jag blir trött :banghead:. Här lyckas man få ordning på vattnet i akvariet. Jag shoppar ett gäng nya fina växter. Frid och fröjd i några dagar. I måndags så ville inte rampen starta. Idag kom vi iväg och köpte nya lysrör (T5) till rampen. Åker hem och byter lysrören. Och helvetesrampen startar i alla fall inte.

Så uppenbarligen är det rampen som gått sönder. Det är andra rampen på 10 år till detta akvariet som går sönder. Börjar googla efter ny ramp. Men då finns det inga att köpa. Bara utbytes till LED-ramp.

Så vi har shoppat lysrör för 600 kr totalt i onödan. Bara att hålla tummarna att vi får lämna tillbaka dem.

/Lizzie
Hoppas du får lämna tillbaka dem! En bra ledramp får växterna att bli helt fantastiska och växa som ogräs så det är inte helt illa. Sen behöver man inte hålla på och byta dyra lysrör varje år heller. Jag hade bytt till led långt tidigare om jag vetat vilken skillnad det är!
 
Hoppas du får lämna tillbaka dem! En bra ledramp får växterna att bli helt fantastiska och växa som ogräs så det är inte helt illa. Sen behöver man inte hålla på och byta dyra lysrör varje år heller. Jag hade bytt till led långt tidigare om jag vetat vilken skillnad det är!

Ja, efter att ha googlat runt och sökt på ramp till vårt akvarium så har jag förstått att LED-ramp är bra. Vi har hittat en ramp på Cyberzoo och fördelen är att lysrören ingår när man köper ny ramp.

För övrigt så inser jag att våra Zoo-affärer i Örebro har ett extremt litet akvariesortiment - hysteriskt litet! Jag jobbar mitt i stan och Bra Zoo har jag alltid handlat av tidigare, men akvariesortimentet har krympt betänkligt även där. Produkter för hund, katt och smådjur växer enormt däremot. Inget fel på det - tycker det är lite trist bara.

/Lizzie
 
Ja, efter att ha googlat runt och sökt på ramp till vårt akvarium så har jag förstått att LED-ramp är bra. Vi har hittat en ramp på Cyberzoo och fördelen är att lysrören ingår när man köper ny ramp.

För övrigt så inser jag att våra Zoo-affärer i Örebro har ett extremt litet akvariesortiment - hysteriskt litet! Jag jobbar mitt i stan och Bra Zoo har jag alltid handlat av tidigare, men akvariesortimentet har krympt betänkligt även där. Produkter för hund, katt och smådjur växer enormt däremot. Inget fel på det - tycker det är lite trist bara.

/Lizzie
Gött! :D

Ja, det är trist att det blivit så. Folk handlar på internet istället för i affärerna. Vad jag förstått tjänar akvarieaffärer mest på produkterna och inte så mycket på själva fiskarna men man förväntar sig ändå att de ska finnas kvar när man vill ha någon ny fisk trots att man inte köper produkterna i butiken. Det blir en ond spiral där de tillslut inte har så stort utbud pga att ingen köper och sen lägger de ner för att de inte går runt. :(

Så har man en akvarieaffär man tycker om och vill ha kvar så är det viktigt att man köper produkterna därifrån i första hand. Men finns inte det man behöver i sortimentet så är man ju illa tvungen att köpa det någon annanstans.
 
Ja, efter att ha googlat runt och sökt på ramp till vårt akvarium så har jag förstått att LED-ramp är bra. Vi har hittat en ramp på Cyberzoo och fördelen är att lysrören ingår när man köper ny ramp.

För övrigt så inser jag att våra Zoo-affärer i Örebro har ett extremt litet akvariesortiment - hysteriskt litet! Jag jobbar mitt i stan och Bra Zoo har jag alltid handlat av tidigare, men akvariesortimentet har krympt betänkligt även där. Produkter för hund, katt och smådjur växer enormt däremot. Inget fel på det - tycker det är lite trist bara.

/Lizzie
Chefen för Bra zoo har lite småproblem med hälsan just nu... men de har dragit igång ny större zoopermarket i Marieberg och det kan nog bli mer plats för akvarier och annat där. Butiken på stan har de alltid kallat kiosken, då den ÄR liten... :heart Men både Bra zoo och Örebro Akvariefisk tar hem spännande fisk och större akvarium, pumpar och annat vid efterfrågan. Man kan oftast inte ha ALLT på lager, men är sällan omöjliga om man pratar med personalen. :) Det är inte lätt för alla affärsidkare att veta vad vi vill ha, om vi inte frågar. De kan inte ta hem saker på måfå, som de sen får rea ut till 90 procent rabatt när ingen vill ha det.
 
Chefen för Bra zoo har lite småproblem med hälsan just nu... men de har dragit igång ny större zoopermarket i Marieberg och det kan nog bli mer plats för akvarier och annat där. Butiken på stan har de alltid kallat kiosken, då den ÄR liten... :heart Men både Bra zoo och Örebro Akvariefisk tar hem spännande fisk och större akvarium, pumpar och annat vid efterfrågan. Man kan oftast inte ha ALLT på lager, men är sällan omöjliga om man pratar med personalen. :) Det är inte lätt för alla affärsidkare att veta vad vi vill ha, om vi inte frågar. De kan inte ta hem saker på måfå, som de sen får rea ut till 90 procent rabatt när ingen vill ha det.

Aha, det förklara saker och ting. Hoppas ägaren till butiken i stan kryar på sig. Han är ju också kunnig när det gäller akvarier. Marieberg hade ett uselt sortiment på akvarieprylar. Grizzly på Boglundängen har ännu mindre. Dessutom kunde de inte ta hem en ramp åt oss, då de måste hålla sig till standardsortimentet.

Örebro Akvariefisk är ju där vi vart de senaste gånger. Dock så himla krångligt att åka dit. Ligger på helt fel sida stan för vår del. Är dock imponerad över mängden fiskar han har och dessutom är han kunnig. Han skulle annars kunna ta hem en ramp åt oss, men det blir billigare att beställa via nätet och vi har närmare till vårt utlämningsställe för paket, än att krångla oss igenom hela stan.

Så nu har vi i alla fall beställt en ny ramp. Passade på att beställa en ny doppvärmare också då vi upptäckte att den vi har inte funkar som den ska. Vi har två i just nu för att få upp rätt temperatur i akvariet. Det fick bli Cyberzoo som vi shoppade prylarna ifrån.

Även om det är surt att rampen gick sönder nu, så får vi väl se det positiva i att det istället blir LED-belysning och sparar lite på elen ;).

/Lizzie
 
Aha, det förklara saker och ting. Hoppas ägaren till butiken i stan kryar på sig. Han är ju också kunnig när det gäller akvarier. Marieberg hade ett uselt sortiment på akvarieprylar. Grizzly på Boglundängen har ännu mindre. Dessutom kunde de inte ta hem en ramp åt oss, då de måste hålla sig till standardsortimentet.

Örebro Akvariefisk är ju där vi vart de senaste gånger. Dock så himla krångligt att åka dit. Ligger på helt fel sida stan för vår del. Är dock imponerad över mängden fiskar han har och dessutom är han kunnig. Han skulle annars kunna ta hem en ramp åt oss, men det blir billigare att beställa via nätet och vi har närmare till vårt utlämningsställe för paket, än att krångla oss igenom hela stan.

Så nu har vi i alla fall beställt en ny ramp. Passade på att beställa en ny doppvärmare också då vi upptäckte att den vi har inte funkar som den ska. Vi har två i just nu för att få upp rätt temperatur i akvariet. Det fick bli Cyberzoo som vi shoppade prylarna ifrån.

Även om det är surt att rampen gick sönder nu, så får vi väl se det positiva i att det istället blir LED-belysning och sparar lite på elen ;).

/Lizzie
Besök bra zoos butik zoopermarket i Marieberg om några veckor, då de får lite mer grejer i nya butiken
 
Ja, efter att ha googlat runt och sökt på ramp till vårt akvarium så har jag förstått att LED-ramp är bra. Vi har hittat en ramp på Cyberzoo och fördelen är att lysrören ingår när man köper ny ramp.

För övrigt så inser jag att våra Zoo-affärer i Örebro har ett extremt litet akvariesortiment - hysteriskt litet! Jag jobbar mitt i stan och Bra Zoo har jag alltid handlat av tidigare, men akvariesortimentet har krympt betänkligt även där. Produkter för hund, katt och smådjur växer enormt däremot. Inget fel på det - tycker det är lite trist bara.

/Lizzie
Örebro Akvariefisk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp