Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har beställt 20 st chillirasboror (B. brigittae) men så hade de B. merah inne så jag tog 10 st sådana till att börja med.

1 klarade inte transporten :cry:. En har en liten skada på stjärtfenan och några av dem är lite magra trots att de valde ut de tjockaste. De är i allafall i full färd med att jaga mina vattenloppor (!) så utöver maten jag köpte till dem så har de också en hel del microorganismer att kalasa på i karet. Så jag hoppas att de ska trivas och tjocka på sig här. Ska bli intressant att se om de lugnar ner sig sen också eller om det är såhär de är!?

De är så små, i guppyyngel storlek typ. 🥰 Mina gamla amanoräkor ser gigantiska ut nu! :rofl:

De såldes som B. merah men jag tror bara två av dem faktiskt är det, de flesta ser snarare ut som B. maculatus?
Helt omöjliga att fånga på bild bara:
InCollage_20230602_211649174.jpg


Men det gör inte så mycket, hoppas bara de det är bara kul med lite variation så länge de stimmar med varandra. Hoppas jag får rätt art när det kommer till de jag beställt bara! :nailbiting:
 
Jag har beställt 20 st chillirasboror (B. brigittae) men så hade de B. merah inne så jag tog 10 st sådana till att börja med.

1 klarade inte transporten :cry:. En har en liten skada på stjärtfenan och några av dem är lite magra trots att de valde ut de tjockaste. De är i allafall i full färd med att jaga mina vattenloppor (!) så utöver maten jag köpte till dem så har de också en hel del microorganismer att kalasa på i karet. Så jag hoppas att de ska trivas och tjocka på sig här. Ska bli intressant att se om de lugnar ner sig sen också eller om det är såhär de är!?

De är så små, i guppyyngel storlek typ. 🥰 Mina gamla amanoräkor ser gigantiska ut nu! :rofl:

De såldes som B. merah men jag tror bara två av dem faktiskt är det, de flesta ser snarare ut som B. maculatus?
Helt omöjliga att fånga på bild bara:
Visa bifogad fil 120344

Men det gör inte så mycket, hoppas bara de det är bara kul med lite variation så länge de stimmar med varandra. Hoppas jag får rätt art när det kommer till de jag beställt bara! :nailbiting:
Om de äter bra, repar de sig snart och är jättesöta och roliga. Många säger att de blir väldigt skygga om de blandas med andra fiskar och har för stort kar... :heart

Men...

Just nu har jag alla fiskar tillsammans i 105 liters... från mosquitorasbororna upp till ancistrushonan, däremellan norsk flaggtetra, kakaduaciklid och en salig konfekt av corydoras... ;) Ja visst ja, sen tre guppyhanar viltmix.

Jag har sagt länge att jag ska starta boyukaret 65 liters i vardagsrummet, splitta lite på fiskarna och kanske lägga till något. Men jag har inte kommit "dithän" än...
 
Om de äter bra, repar de sig snart och är jättesöta och roliga. Många säger att de blir väldigt skygga om de blandas med andra fiskar och har för stort kar... :heart

Men...

Just nu har jag alla fiskar tillsammans i 105 liters... från mosquitorasbororna upp till ancistrushonan, däremellan norsk flaggtetra, kakaduaciklid och en salig konfekt av corydoras... ;) Ja visst ja, sen tre guppyhanar viltmix.

Jag har sagt länge att jag ska starta boyukaret 65 liters i vardagsrummet, splitta lite på fiskarna och kanske lägga till något. Men jag har inte kommit "dithän" än...
Är dina väldigt aktiva? Mina är likadana idag som de var igår, rör sig överallt i karet och är på jakt.

Det är så lustigt att folk tror att akvarium kan vara för stora... hur tror de att fiskarna lever i naturen? Problemet är i princip alltid miljön i karet, vattenvärdena, vattenflödet, växtligheten, sällskapet. Inte att karet är för stort.

Men att de ska gå med andra små, fredliga fiskar stämmer ju. De kommer med stor sannolikhet att bli levandefoder om de går med fiskar som kan få in dem i munnen och stressen över att bo instängd med något som kan/vill sluka dem är såklart inte bra i längden. :( Jag hade inte vågat ha så små fiskar med kakaduaciklid. Större tetror kan vara luriga de med.

Jag har funderat på dessa som sällskap:
InCollage_20230602_232613623.jpg

Det lutar mest åt danion isf, om det blir något sällskap öht dvs. Pygmeguramin verkar risky trots att munnen är så liten på den så är det ändå en gurami :angel:, caridina verkar känsliga (?) och när hanar är så flashiga som regnbågsfisken är brukar de enligt min erfarenhet vara åt det lite stökigare hållet... Men så fina, allihopa! 😍

Hade varit kul med ett riktigt stökigt, mörkt svartvattenskar också med ett par pygmeguramis och gröna neontetror... :o
 
Är dina väldigt aktiva? Mina är likadana idag som de var igår, rör sig överallt i karet och är på jakt.

Det är så lustigt att folk tror att akvarium kan vara för stora... hur tror de att fiskarna lever i naturen? Problemet är i princip alltid miljön i karet, vattenvärdena, vattenflödet, växtligheten, sällskapet. Inte att karet är för stort.

Men att de ska gå med andra små, fredliga fiskar stämmer ju. De kommer med stor sannolikhet att bli levandefoder om de går med fiskar som kan få in dem i munnen och stressen över att bo instängd med något som kan/vill sluka dem är såklart inte bra i längden. :( Jag hade inte vågat ha så små fiskar med kakaduaciklid. Större tetror kan vara luriga de med.

Jag har funderat på dessa som sällskap:
Visa bifogad fil 120355
Det lutar mest åt danion isf, om det blir något sällskap öht dvs. Pygmeguramin verkar risky trots att munnen är så liten på den så är det ändå en gurami :angel:, caridina verkar känsliga (?) och när hanar är så flashiga som regnbågsfisken är brukar de enligt min erfarenhet vara åt det lite stökigare hållet... Men så fina, allihopa! 😍

Hade varit kul med ett riktigt stökigt, mörkt svartvattenskar också med ett par pygmeguramis och gröna neontetror... :o
Jag har haft galaxy (danion) i mitt räkkar förut, de är så himla fina! Rekommenderar. Fast just mina var lite knepiga att mata. Inget flingfoder inte!
 
Finn 7 fiskar: 😅
Y-115707.jpg

De syns IRL men inte på kort inte!

Det är 7 st som gärna hänger ihop och 2 stycken som ofta kör sitt eget race. Men det är inte beroende på art, vad jag kan se så har jag fått 7 st B. maculatus och 2 st B. merah men merah-sen är oftast alltid i den lilla gruppen och sällan själva:
F215639.jpg


Sötnosar, en merah och tre maculatus: :heart
Merah-maculatus115513.jpg

Får skaffa mig några fler merah, känns lite taskigt att de bara är två även om de verkar ok med sina kusiner.
 
Jag har haft galaxy (danion) i mitt räkkar förut, de är så himla fina! Rekommenderar. Fast just mina var lite knepiga att mata. Inget flingfoder inte!
De ser ut som mini-öringar! 😍
Jag har förstått att de inte gärna äter från ytan öht? Det gör inget för min del, jag räknar med att få testa mig fram lite med maten och erbjuder gärna varierat även om det förstås är käckt med fiskar som äter allt. Vad tyckte dina om att äta?
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Är dina väldigt aktiva? Mina är likadana idag som de var igår, rör sig överallt i karet och är på jakt.

Det är så lustigt att folk tror att akvarium kan vara för stora... hur tror de att fiskarna lever i naturen? Problemet är i princip alltid miljön i karet, vattenvärdena, vattenflödet, växtligheten, sällskapet. Inte att karet är för stort.

Men att de ska gå med andra små, fredliga fiskar stämmer ju. De kommer med stor sannolikhet att bli levandefoder om de går med fiskar som kan få in dem i munnen och stressen över att bo instängd med något som kan/vill sluka dem är såklart inte bra i längden. :( Jag hade inte vågat ha så små fiskar med kakaduaciklid. Större tetror kan vara luriga de med.

Jag har funderat på dessa som sällskap:
Visa bifogad fil 120355
Det lutar mest åt danion isf, om det blir något sällskap öht dvs. Pygmeguramin verkar risky trots att munnen är så liten på den så är det ändå en gurami :angel:, caridina verkar känsliga (?) och när hanar är så flashiga som regnbågsfisken är brukar de enligt min erfarenhet vara åt det lite stökigare hållet... Men så fina, allihopa! 😍

Hade varit kul med ett riktigt stökigt, mörkt svartvattenskar också med ett par pygmeguramis och gröna neontetror... :o

Jag har också haft galaxy, ursöta 😍. Mina fick frysta kuber med små kritter som jag tinade.
 
Åkte för att skaffa några fler merah och det visade sig att affären trodde alla i karet var den vanliga dvärgrasboran (maculatus). Jag hittade minst tre olika arter i karet när jag tittade närmare så det förklarar att det blev lite fel!

De var inte så lätt att särskilja de snarlika pyttefiskarna i det dunkelt mysbelysta karet de var i så jag fick tillstånd att fiska upp de jag ville ha själv. Så denna gången blev det iaf 8 st merah som följde med mig hem och så hittade jag en ensam brigittae som jag också tog med mig.

Återförenade med kompisarna som genast kom fram och hälsade: :heart
In-Collage-20230604-123515957.jpg


De olika arterna efter vad jag kan komma fram till iaf. Maculatus överst, merah i mitten och brigittae nederst:
In-Collage-20230604-123723291.jpg


Den ensamma brigittaen sticker ut lite, mycket rödare än de andra men förhoppningsvis kommer det 20 st kompisar av samma art i slutet av nästa vecka. Kul med fiskar som är så små att ett 100 liters verkar stort! :D
Brigittae5429.jpg
 
Så otroligt vackert akvarium! Jag vill helst ha små fiskar. Har funderat på chilirasbora men hade faktiskt ingen koll på att det kunde innebära olika arter
 
Jag köpte 4 stycken chokladisar sist jag var på shopping resa till Gävle.
Choklad guramis
Funderar på att beställa några till från Imazo till nästa månadsmöte
Vi kan beställa fisk mm från Imazo, så tar Herpers Choise hem dem till våra möten, till bra priser
 
Jag köpte 4 stycken chokladisar sist jag var på shopping resa till Gävle.
Choklad guramis
Funderar på att beställa några till från Imazo till nästa månadsmöte
Vi kan beställa fisk mm från Imazo, så tar Herpers Choise hem dem till våra möten, till bra priser
Så kul! Chokladguramin är en av mina drömfiskar. 😍 Jag har aldrig skaffat mig några eftersom de verkar svårare och känsligare än vad jag vågar mig på så de förblir drömfiskar för min del men de är verkligen ljuvliga små filurer. :heart
 
Så kul! Chokladguramin är en av mina drömfiskar. 😍 Jag har aldrig skaffat mig några eftersom de verkar svårare och känsligare än vad jag vågar mig på så de förblir drömfiskar för min del men de är verkligen ljuvliga små filurer. :heart
Ja de är underbara
Nu vet jag inte vilken art mina chokladisar är..
Så ska ringa till Söders Zoo imorgon och fråga
Finns flera arter choklad
 
Ja de är underbara
Nu vet jag inte vilken art mina chokladisar är..
Så ska ringa till Söders Zoo imorgon och fråga
Finns flera arter choklad
Ja just det, jag tänkte inte på att det är flera som kallas choklad! Jag tänkte på Sphaerichthys osphromenoides:
rs=w:1200,h:1200

Men alla guramis är härliga på sitt vis tycker jag! :heart
 
Så otroligt vackert akvarium! Jag vill helst ha små fiskar. Har funderat på chilirasbora men hade faktiskt ingen koll på att det kunde innebära olika arter
Tack så mycket! :heart Ber man om chillirasbora/moskitorasbora så ska man ju egentligen få arten B. brigittae och inte någon av de andra arterna men de verkar ju uppenbarligen förväxlas en del, ffa som små.

Det är möjligt att jag fått ytterligare någon art i mitt stim, B. micros t.ex. Men det lär visa sig med tiden om inte annat! :)

Arter ur släktet Boraras:
71a85491052eb02fd4052aa4a3209153.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp