Bukefalos 28 år!

Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är dina väldigt aktiva? Mina är likadana idag som de var igår, rör sig överallt i karet och är på jakt.

Det är så lustigt att folk tror att akvarium kan vara för stora... hur tror de att fiskarna lever i naturen? Problemet är i princip alltid miljön i karet, vattenvärdena, vattenflödet, växtligheten, sällskapet. Inte att karet är för stort.

Men att de ska gå med andra små, fredliga fiskar stämmer ju. De kommer med stor sannolikhet att bli levandefoder om de går med fiskar som kan få in dem i munnen och stressen över att bo instängd med något som kan/vill sluka dem är såklart inte bra i längden. :( Jag hade inte vågat ha så små fiskar med kakaduaciklid. Större tetror kan vara luriga de med.

Jag har funderat på dessa som sällskap:
Visa bifogad fil 120355
Det lutar mest åt danion isf, om det blir något sällskap öht dvs. Pygmeguramin verkar risky trots att munnen är så liten på den så är det ändå en gurami :angel:, caridina verkar känsliga (?) och när hanar är så flashiga som regnbågsfisken är brukar de enligt min erfarenhet vara åt det lite stökigare hållet... Men så fina, allihopa! 😍

Hade varit kul med ett riktigt stökigt, mörkt svartvattenskar också med ett par pygmeguramis och gröna neontetror... :o
Full fart på mina, japp :)
 
Full fart på mina, japp :)
Det har jag lärt mig efter att ha handlat fisk i butik... Att fiskarna ofta är "halvfodrade" och därför lite "emliga" (hungriga, slitna och stressade)... så att de behöver ett par dagars uppfodring, för att bli till sin fördel. Så det är bara att mata, mata, mata och sköta vattenbyten lite extra noga första tiden, så man ser att de trivs och mår bra. :)
 
Full fart på mina, japp :)
Vad bra, då är det inte bara mina som är vettvillingar då. 😅 Jag började nästan undra ifall det var något på tok. Men jag har haft och har en väldans förkärlek till lugna fiskar, sådana där som bara skrider fram. Och aningen större än dessa... Mindre varelser brukar det ju vara mer turbofart på överlag tycker jag men det blev en så väldans stor kontrast mot mina andra fiskar att jag blev lite fundersam över ifall det verkligen ska vara på det här viset!

Jag hoppas ändå de lugnar ner sig liiite. :p:o
 
Provar att ha Sayid med växter för första gången på... Det måste vara minst 10 år sen?
Han har än sålänge bara rotat upp några stycken men det var nog mest pga att jag satte dem på olämpliga ställen, uppenbarligen var de i vägen där han ofta vill klämma sig in/förbi. Jag får testa mig fram lite, de flesta växterna verkar ändå få vara kvar. :)

Han verkar vara förtjust i cryptocorynen som jag tog ur 112 litarn eftersom de växt sig på tok för stora för det lilla karet. Nöjd gammelgubbe: :heart
Sayid.20230609_112358.jpg
 
På grund av psykisk skithälsa så omplacerade jag ju nästan alla mina fiskar för ca två år sen. Jag kände att jag inte räckte till öht och hade bara konstant ångest över dem. :(

Sen var ju ffa min gibbiceps Sammy på 8 år, +50 cm lång och bred som en pansarvagn i behov av ett mycket större kar än mitt 720 liters också. En sån fisk kräver sitt utrymme på många sätt. Tanken var alltid att behålla mina stora älskade malskrällen livet ut men så blev det tyvärr inte 💔 och Sammys nya hem blev ett +2000 liters kar hos en mycket hängiven entusiast. Lite mer passande storlek till jättebebisen! 🥰

Egentligen var tanken att varenda en av mina fiskar skulle få nya hem, när rätt hem väl dök upp, men jag kunde inte för mitt liv släppa iväg Sayid, min gamla ögonsten som jag numera haft i 19 år. Jag tyckte det var otroligt hjärtskärande och jobbigt att släppa iväg de andra fiskarna också trots att jag försäkrat mig om att det var fantastiska hem de skulle till. Men med Sayid gick det verkligen inte, spelade ingen roll vad som än erbjöds - jag kunde bara inte!

Men i takt med att fler fiskar flyttade och det blev betydligt mindre fisk att ta hand om och oroa mig över så orkade jag igen. Ett 720 med en enda fisk i (som dessutom är filtrerat av 3 st fx6or) sköter sig ju i princip själv. Sayid var också löjligt nöjd över att få hela karet för sig själv kan jag säga!

Fenella, en av klätterfiskarna blev också kvar i slutändan, i sitt växtkar på 375 liter och med liknande filtrering som 720 litarn så var det också i princip självgående.

Nu har Sayid och Fenella fått flytta ihop och det kommer inte bli fler fiskar i det karet. Det räcker bra så. :heart Nanofisk känner jag att jag orkar med men inte fler större fiskar, inte i nuläget och antagligen inte på lång tid framöver.

Jag håller på och försöker fixa deras kar så att det är både trevligt för mig att titta på och funktionsdugligt för dem. Det är inte helt lätt och verkligen en process där jag får prova något jag tycker om och så får fiskarna säga bu eller bä. Sen får jag ändra efter vad deras åsikter är. När de största rötterna är så tunga som de är så blir det rätt svettigt också. Upplever det ofta som ett pussel med bitar som bara bråkar och inte passar!

Typiskt scenario, jag bygger en malgrotta till Sayid. Fenella flyttar in i jättegrottan (man ser hennes lilla tryne kika fram) och Sayid vill hellre ligga uppepå: :banghead:
Fenella.Sayid.125245.jpg
 
Har funderat på att sälja min Vampyria
Min stora L029a
Hon är aldrig framme. Och skiter mest av alla i karet..
Köpte henne som 14 cm, i februari 2019
Nu är hon 24+ och stor och fet
 
Nu är de här, de små B. briggitae! 😍
Tyvärr hade transportpåsen de kom i från leverantören blivit skadad och det verkar ha varit massa strul i övrigt med. Flera av dem dog på grund av det. :cry:

De överlevande som fick följa med mig hem är små och magra så hur det går nu får tiden utvisa. Hoppas att de återhämtar sig efter allt de varit med om. :(

Blandad trupp, en av de nyanlända har iaf färgat ut fint och de har lite bulligare magar nu åtminstone:
Boraras204553.jpg
 
De vanliga dvärgrasbororna som kom först har definitivt gått lös på smådjuren i karet... :nailbiting:
Maculata.omg.04800.jpg

Blir ju rädd att det ska säga poff och så exploderar lillefisken! :eek:
 
Nu när värmen har kommit hit, så börjar det bli för varmt i karen.
Använder aldrig några Doppvärmare, det behövs inte hos mig, fast jag har Bettor
Så nu tänder jag senare på dagen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp