Bukefalos 28 år!

Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tant Blå är dock väldigt tjusig när hon väl behagar lämna sin grotta:
Tantblå32011.jpg

Tycker det är roligt att färgerna ändå skiljer sig såpass fast det är samma art.

Köpte dem i februari 2017 så nu är de ju över 6 år gamla vilket är lite tråkigt eftersom de nog inte lär leva så länge till? Enligt de artbeskrivningar jag läst sägs det att de blir mellan 3-5 år. Jag lever på hoppet om att de helt enkelt har fel, det verkar mina kära räktanter också göra. :heart
 
Vad fina de är, vad är det för sort?
Det är arten Danio margaritatus. De kallas för lite allt möjligt i handeln typ Galaxyrasbora eller Pärlrasbora fast det inte är en rasbora öht. När arten var nyupptäckt trodde man det och sen har det hängt med fast det är fel.

På engelska kallar man dem för "Celestial Pearl Danio", det tycker jag är ett fint namn på dem! 😊
 
Det är arten Danio margaritatus. De kallas för lite allt möjligt i handeln typ Galaxyrasbora eller Pärlrasbora fast det inte är en rasbora öht. När arten var nyupptäckt trodde man det och sen har det hängt med fast det är fel.

På engelska kallar man dem för "Celestial Pearl Danio", det tycker jag är ett fint namn på dem! 😊
Aha, andra sorters danio har jag ju sett många gånger när jag hade akvarium.
 
Det verkar som om att jag hade 3 honor och 7 hanar av mini-öringarna, och ju mer hemmastadda killarna blir desto jobbigare verkar de bli.

Åkte för att skaffa mig några fler honor men i affären är det rätt svårt att se skillnad eftersom varken honorna eller hanarna färgar ut ordentligt där och så fort man försöker fånga dem bleknar de ju såklart ännu mer. Jag kollade mest på bandet de har över rygg och nos, det är mer markerat på hanarna även om de "släcker" färgerna. Det verkade bara finnas 3 honor i affären också dock så de fick följa med mig.

Så om jag sett rätt så har jag 6 honor till 7 hanar nu, lite bättre iaf. Få se hur nästa leverans galaxys ser ut sen.

De nya bleka flickorna med nyfikna hanar:
InCollage_20230706_163223853.jpg
 
De flesta av pytte-rasbororna har inte färgat ut så mycket tyvärr, jag vet inte om det är något de kanske inte riktigt är nöjda med? De är nyfikna och har god aptit men jag tycker inte det känns helt hundra att de fortfarande är så bleka?

Den här brigiattaen har inte ens en uns orangea toner i sig t.ex:
InCollage_20230706_164647264.jpg
 
De flesta av pytte-rasbororna har inte färgat ut så mycket tyvärr, jag vet inte om det är något de kanske inte riktigt är nöjda med? De är nyfikna och har god aptit men jag tycker inte det känns helt hundra att de fortfarande är så bleka?

Den här brigiattaen har inte ens en uns orangea toner i sig t.ex:
Visa bifogad fil 122855
Tycker inte att alla minirasboror är så röda bara. En del blir röda andra stannar lite sådär vitrosa vad man än gör. Oftast honor förstås.
 
Den där sista måste vara full med ägg väl? Så då måste den ju må bra :D
Eller full med småkryp och mat? :o
Jag vet inte om den är full med rom men den är rätt stor och ser jämt väldigt rund ut. Det hade varit jättekul om hon bär på ägg. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp