Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul! Jag har precis uppmärksammat denna auktion, och jag vet ingenting om hur det fungerar (mer än det som finns att läsa). Kanske du kan svara på några frågor? Är det bara större/finare/mer exotiska fiskar som säljs eller? Är det någon idé att försöka sälja vanliga ancistrus och endlers guppy? Eller är sånt inte av intresse eller kanske finns det i överflöd på auktionen?
Om det kan vara värt att ta med sig - hur många ska man sälja tillsammans? Är det bättre med flera små grupper eller några få större grupper?

Tillbehör som säljs på det fasta bordet - är det begagnade saker? Brukar det vara några återförsäljare på plats också?
Det säljs all möjlig fisk och räkor på auktionen. Så både "enkla" guppy och finare fiskar
Gå in på UAFs hemsida, för står det mer om auktionen och hur man anmäler sina poster
Både begagnade och nya oanvända tillbehör mm säljs på Fasta bordet
I år har vi tyvärr ingen återförsäljare på plats men haft det några år tillbaka
 
Det säljs all möjlig fisk och räkor på auktionen. Så både "enkla" guppy och finare fiskar
Gå in på UAFs hemsida, för står det mer om auktionen och hur man anmäler sina poster
Både begagnade och nya oanvända tillbehör mm säljs på Fasta bordet
I år har vi tyvärr ingen återförsäljare på plats men haft det några år tillbaka
Tack! Jo, jag har läst på UAF´s hemsida och allt om står om auktionen.
Men eftersom jag aldrig har varit på något sådant så undrar jag lite om hur folk brukar göra :)
Vad som är "kutym" liksom. Jag menar om det brukar vara MASSOR av endler och ancistrus till salu så är väl risken stor att man inte får sålt? Hur många fiskar brukar man sälja tillsammans? Vad är "det vanliga"?
 
Tack! Jo, jag har läst på UAF´s hemsida och allt om står om auktionen.
Men eftersom jag aldrig har varit på något sådant så undrar jag lite om hur folk brukar göra :)
Vad som är "kutym" liksom. Jag menar om det brukar vara MASSOR av endler och ancistrus till salu så är väl risken stor att man inte får sålt? Hur många fiskar brukar man sälja tillsammans? Vad är "det vanliga"?
Beroende på storlek på Ancitrus - 1 stor kanske eller max 4-5 mindre endlers /guppy kanske en 10-12 om de är mix. Ofta säljs mix typ 20+
Mer renodlade endlers kanske 6-10
Just nu är det inte så mkt fisk anmält, så det är bara att anmäla på
 
Hittade ett stort darioyngel i 112an som överlevt på egen hand och var på jakt under ett catappalöv: :love:
Överlevare3926.jpg

Stor nog att inte bli uppäten och enda sättet jag skulle kunna fånga den på är om jag råkar suga upp den i slangen vid VB så den får helt enkelt vara kvar. Får se vad det blir av den och hur många småttingar som kommer överleva på egen hand därinne egentligen. :nailbiting:
 
Städar akvarium och plockar upp flytväxter till en kompis
De växer som ogräs i vissa kar
Andra kar trivs de inte alls
Salvinina natans
 
Har upptäckt att vi nog får ett hörn i vardagsrummet som blir tomt trots allt. Precis bredvid eluttag och tillräckligt bakom stora skrivbord och skärmar för att inte ha direkt solljus :D Tänker mig en liten möbel med några mindre akvarier, så kan jag få användning för det faktum att jag råkade köpa tre :angel: Blir ju bra som räkakvarium och bra för eventuella yngel från stor-akvariet. Frågan är bara vad för möbel som skulle vara bra...

Nej, jag har inte berättat om den planen för sambon än, men han verkade vara nöjd så länge han har sitt skrivbord på plats. Och han har faktiskt velat sitta och titta på aquascaping-videos på youtube nu på kvällarna :p Akvarier med massor(!) av växter verkar vara helt i hans smak, vilket ju även passar för räkor.

Men ja, det blir ett långt projekt. Inte direkt så att jag nu tänker smälla upp massvis av akvarium alla på en gång. Däremot kan jag fundera på vilken möbel som skulle vara bra. Har ni tips på snygga (viktigt!) möbler som är tåliga nog för flera små akvarier? Det blir ju ändå en hel del i totalvikt.
 
Ok, nu börjar jag få något som liknar en plan. Kom gärna med tankar och idéer för jag vill såklart ha det så bra som möjligt och inte köpa fel saker eller fel fiskar :D

I vardagsrummet, där vi har ett tomt hörn, där sätter jag en sån här lagerhylla:
68238027325470.jpg

Varje hyllplan klarar 175kg.
Överst på ena sidan sätter jag ett 112L akvarium från Marina (såna där som man kan köpa på Hornbach) om jag inte hittar liknande begagnat vill säga. I det akvariet sätter jag mina luminatus, och så får de pygmégurami som sällskap. Räknar jag rätt så skulle det väga 130kg + sand och växter. Borde inte gå över 175kg?

På den andra delen sätter jag småakvarium (20-30L som jag redan har hemma) och har som räkakvarium/yngelakvarium.

På hyllorna under kan jag alltid ha lite tillbehör och annat. Vet inte om man kan sätta någon typ av skåpluckor på så att jag kan ha böcker och liknande där? Vill inte att det skvätter ner vatten på sånt :p

Och i hallen, där sätter jag som planerat in ett 180-200L på riktig akvariebänk, men i det akvariet har jag då mosaikgurami :love: och kanske kolglödstetra? Tycker de borde gå bra ihop. Hittar iaf inget som indikerar att de inte ska göra det?

Alla akvarier såklart med massvis av växter och roligheter för invånarna.
 
Bottennäring som inte är skadligt för räkor och snäckor, finns det? :confused:

Jag har en liten nanotank som ska planteras om när dess sedan flera år enda invånare och förvaltare Snäckbert gått bort. (En military helmet som jag haft i minst tre år. Kanske det bästa husdjuret, åtminstone det enda som sköter all sin städning själv. :love:)

I akvariet växer just nu någon anubias 'petite' något jag har för mig är vallisneria 'nana', Marsilea hirsuta och Taiwanmossa. Extremt lättskött mao, jag har i princip enbart behövt toppa upp med vatten då och då.

Men, jag skulle vilja ha ludwigia 'super red' igen, den förra "smälte bort" och jag misstänker att det är pga näringsbrist? Jag tror själv att det skulle vara lättare att hålla vattenvärdena stabila i ett så litet kar om jag sätter bottennäring hos just den växten som har problem istället för att höja dosen i vattnet generellt? Eller finns det någon annan liknande växt som skulle trivas bättre? :confused: När jag valde ludwigian tror jag att det var för att det var det rödaste jag hittade som klarade sig utan koldioxid och pyssel, men det var ju några år sedan.

Är lite osäker på om jag ska ha den som växttank med en "Snäckbert II" eller om jag ska skaffa nya räkor senare, men jag vill åtminstone ha den i ett skick som funkar för räkor.

IMG_20190808_101713_890.jpg


Alternativet är att jag helt byter tema, och gör "urskog" med massa mossa av den. Men jag gillar att ha mycket växter i vattenmassan om det ska vara räkor, och räkorna jag hade utnyttjade hela höjden när de hade något att sitta på.
 
Usch, jag ser inte alls fram emot att starta om den när jag kommer ihåg hur mycket trådalger och annat det var hela första halvåret. :bag: Sen försvann de för att aldrig komma igen...?
 
Och en Otto! Efter att ha flyttat dem till akvarium där de faktiskt syns så har jag blivit väldigt förtjust i dem.
1000037229-01.jpeg


Och justja, vill ni ha tips på rolig fisk-kombo i akvarium? Palettciklid och praecox-regnbågen! Jag är fascinerad av hur bra de verkar trivas ihop. Paletterna är så mycket mer framåt nu och regnbågarna mycket mer avslappnande.
 
Hej alla. På söndag åker jag och köper ett ytterligare akvarium efter att ha övertalat maken att det bara är de befintliga fiskarna som ska få ett större boende. Det blir ett hörnakvarium på 190 liter. Det jag har nu, ett 110 liters hade jag då tänkt att, till en början, ha som "barnkammare" för att se om jag kan få något enda Platy- yngel att överleva. Nu blir de uppätna även om de råkar vara synliga och äta med de större fiskarna i flera dagar. Nu till min fråga. Tror att jag har minst två honor som bär på yngel nu. Om de två får gå kvar i 110 liters, syns det tydligt när de inte längre bär på yngel? Eller kan jag välja ut bara en och ha henne själv tills dess det ser ut som hon inte längre bär på yngel? Kanske ökar chansen för ynglen om det bara är en hona, men blir hon olycklig ensam?
 

Bifogade filer

  • IMG_20231113_141415.jpg
    IMG_20231113_141415.jpg
    168 KB · Visningar: 14
Hej alla. På söndag åker jag och köper ett ytterligare akvarium efter att ha övertalat maken att det bara är de befintliga fiskarna som ska få ett större boende. Det blir ett hörnakvarium på 190 liter. Det jag har nu, ett 110 liters hade jag då tänkt att, till en början, ha som "barnkammare" för att se om jag kan få något enda Platy- yngel att överleva. Nu blir de uppätna även om de råkar vara synliga och äta med de större fiskarna i flera dagar. Nu till min fråga. Tror att jag har minst två honor som bär på yngel nu. Om de två får gå kvar i 110 liters, syns det tydligt när de inte längre bär på yngel? Eller kan jag välja ut bara en och ha henne själv tills dess det ser ut som hon inte längre bär på yngel? Kanske ökar chansen för ynglen om det bara är en hona, men blir hon olycklig ensam?

Tror du att honorna äter upp dem då? Jag skulle ha båda honorna kvar. Se till att du har rikligt med tät växtlighet så att ynglen har något att gömma sig i. Jag har ett akvarium med många vuxna platy, både honor och hanar, och mängder av yngel som överlever (vet i och för sig inte hur många som ev äts upp). Har alltid många pyttesmå yngel som simmar runt i akvariet och de vuxna verkar inte vara speciellt intresserade av att äta upp dem.
Har du några andra fiskar än platy i akvariet?
 
Har 105 liter med kardinaltetror, drottningrasbora, guldtetra och kolglödstetra

Lite tråkigt känns det och kolglödstetra är ganska osynliga och skulle absolut kunna bytas ut mot annat

Men mot vad (gärna inte guppy, platty och molly)
Skalar är en dröm men just nu får inte mer än 105l plats
 
Har 105 liter med kardinaltetror, drottningrasbora, guldtetra och kolglödstetra

Lite tråkigt känns det och kolglödstetra är ganska osynliga och skulle absolut kunna bytas ut mot annat

Men mot vad (gärna inte guppy, platty och molly)
Skalar är en dröm men just nu får inte mer än 105l plats
Börja med att försöka hitta ett nytt, bra hem till dina kolglödstetror. Sedan kanske ta dig till någon butik med många olika typer av fisk så att du kan få ett hum om vad du gillar mer? Det finns ju så många olika typer av fiskar :)
 
Börja med att försöka hitta ett nytt, bra hem till dina kolglödstetror. Sedan kanske ta dig till någon butik med många olika typer av fisk så att du kan få ett hum om vad du gillar mer? Det finns ju så många olika typer av fiskar :)

Men det är ju så mycket att välja på :p
(hem är nästan löst)
 
Tror du att honorna äter upp dem då? Jag skulle ha båda honorna kvar. Se till att du har rikligt med tät växtlighet så att ynglen har något att gömma sig i. Jag har ett akvarium med många vuxna platy, både honor och hanar, och mängder av yngel som överlever (vet i och för sig inte hur många som ev äts upp). Har alltid många pyttesmå yngel som simmar runt i akvariet och de vuxna verkar inte vara speciellt intresserade av att äta upp dem.
Har du några andra fiskar än platy i akvariet?
Jag har 7 Platy honor och 1 Platy hane. 2 algätande fiskar och 2 Kampfiskhonor. I ett 110 liters och inga yngel överlever.
 
Men det är ju så mycket att välja på :p
(hem är nästan löst)
Med tanke på att du bara har tetror och drottningrasbora: Kanske något som håller sig nära botten istället? Jag gissar att alla dina fiskar nu håller till på ungefär samma höjd i akvariet och att du har en hel del outnyttjad yta? Då blir det dessutom lite mer spännande att titta på.

Har du bild på ditt akvarium? Har du mycket växter skulle du ju också kunna liva upp det med räkor, men har de inte ordentligt med växter och gömställen lever de nog lite farligt, framförallt när de får ungar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp