Ålar i brunnar- utbruten från Vad är det med min dusch?

Tilly_85

Trådstartare
Känns märkligt. Vattnet i en borrad brunn håller väl samma temperatur oavsett årstid?

Tar man vatten från öppen källa (som flera gårdar i den här byn) är det förstås annorlunda.
Det säger jag mig inte emot. Har aldrig själv bott i hus med brunn. Hur fylls vattnet på i brunnar? Skulle inte kunna variera någon grad utifrån årstiderna även i en brunn?

Det enda mötet jag haft med brunn är i sommarhuset till min farmor och farfar, som sa där bodde en stor ål i brunnen för att hålla vattnet rent 😅 vet inte om det var för att skrämma mig från att gå till brunnen eller om det faktiskt var så ^^
 
Det säger jag mig inte emot. Har aldrig själv bott i hus med brunn. Hur fylls vattnet på i brunnar? Skulle inte kunna variera någon grad utifrån årstiderna även i en brunn?

Det enda mötet jag haft med brunn är i sommarhuset till min farmor och farfar, som sa där bodde en stor ål i brunnen för att hålla vattnet rent 😅 vet inte om det var för att skrämma mig från att gå till brunnen eller om det faktiskt var så ^^
För många år sedan var en sådan brunn med i tv. De tömde den för att se om det fanns en ål där (ryktet var ruggigt gammalt!). Nog fanns den där 😱 sen kan den ju ha lagts dit för att göra bra tv, det vet inte jag.
 
För många år sedan var en sådan brunn med i tv. De tömde den för att se om det fanns en ål där (ryktet var ruggigt gammalt!). Nog fanns den där 😱 sen kan den ju ha lagts dit för att göra bra tv, det vet inte jag.
Ål är vanligt i brunnar :) Eller var förr. Ett sätt att hålla vattnet rent. De föredrar nämligen rent vatten så trivdes den så var vattnet rent. Dog den... eh, borde nog inte dricka då ;)
 
Matade de ålarna?
Eller vad levde den av i brunnen.
Vad äter ens en ål?
Så många frågor 😂
Bra frågor! Jag har aldrig ens funderat över det. Men lite mörkt och tråkigt liv kan jag tycka. De blir dock riktigt gamla, läste om en som väl dog för något år sedan typ 46 år gammal eller så. Kanske var den utbytt, men den påstods vara samma, men man ID-märker ju inte dem...
 
Bra frågor! Jag har aldrig ens funderat över det. Men lite mörkt och tråkigt liv kan jag tycka. De blir dock riktigt gamla, läste om en som väl dog för något år sedan typ 46 år gammal eller så. Kanske var den utbytt, men den påstods vara samma, men man ID-märker ju inte dem...
+ @Bison
Jag behövde absolut googla detta och de hittade en "nyss" som de kunde åldersbestämma till minst 88 år, troligtvis mycket äldre. Det finns de som gissningsvis varit mer än 150 år.

De åt allt som råkade trilla ner, insekter, möss osv. Dock kunde de vid undersökning avgöra att ålarna hade växt mycket långsamt, mest troligt på grund av att de inte hade haft ett direkt överflöd av mat. Ålarna hade även onormalt stora ögon, mest troligt på grund av mörkret de levde i.

Mvh alldeles för nyfiken 🤪
 
Bra frågor! Jag har aldrig ens funderat över det. Men lite mörkt och tråkigt liv kan jag tycka. De blir dock riktigt gamla, läste om en som väl dog för något år sedan typ 46 år gammal eller så. Kanske var den utbytt, men den påstods vara samma, men man ID-märker ju inte dem...
Den som var i tv påstods ha 3 siffror i sin ålder. Efter en tur på google verkar det kunna vara Branteviksålen som visades.
 
Den som var i tv påstods ha 3 siffror i sin ålder. Efter en tur på google verkar det kunna vara Branteviksålen som visades.
Den har jag hört talas om! Har googlat på det här med ålar en gång i tiden, det är faktiskt riktigt intressant tycker jag! Jag är skiträdd för ormar, men ålar känns liksom lite bättre, vilket är konstigt då de är så.... FULA! :O
 
+ @Bison
Jag behövde absolut googla detta och de hittade en "nyss" som de kunde åldersbestämma till minst 88 år, troligtvis mycket äldre. Det finns de som gissningsvis varit mer än 150 år.

De åt allt som råkade trilla ner, insekter, möss osv. Dock kunde de vid undersökning avgöra att ålarna hade växt mycket långsamt, mest troligt på grund av att de inte hade haft ett direkt överflöd av mat. Ålarna hade även onormalt stora ögon, mest troligt på grund av mörkret de levde i.

Mvh alldeles för nyfiken 🤪

Så himla fascinerande!
Jag vet alldeles för lite om ålar märker jag 😁
 
+ @Bison
Jag behövde absolut googla detta och de hittade en "nyss" som de kunde åldersbestämma till minst 88 år, troligtvis mycket äldre. Det finns de som gissningsvis varit mer än 150 år.

De åt allt som råkade trilla ner, insekter, möss osv. Dock kunde de vid undersökning avgöra att ålarna hade växt mycket långsamt, mest troligt på grund av att de inte hade haft ett direkt överflöd av mat. Ålarna hade även onormalt stora ögon, mest troligt på grund av mörkret de levde i.

Mvh alldeles för nyfiken 🤪
Och så dricker man....ÅLBAJS.... :wtf::D
 
Matade de ålarna?
Eller vad levde den av i brunnen.
Vad äter ens en ål?
Så många frågor 😂
Syftet med ål i brunn var att de skulle käka upp smågnagare (och annat oknytt) som trillade i, och kunde göra brunnsvattnet kasst om de inte togs omhand.

Ålen var utmärkt för detta syfte för den
a) levde sketalänge. tresiffrigt var ingen ovanlig ålder.
b) behövde inte mycket mat om den levde i en brunn, där den inte rörde sig så mycket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp