Albino? Cremello?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Demon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 8 037

Demon

Trådstartare
Prata med en vän häromdan som påstod att cremello bara är ett "finare" namn för albino. Stämmer det?
Läste på lite andra trådar här men tyckte inte att jag fick riktigt svar på min fråga. Eller är det nån som vet någon bra sida där man kan läsa om det. Där det är lätt förklarat. (Begriper mej inte på texter med "konstiga" ord. )

All heder åt den som kan förklara det för mej på ett lätt sätt. (Om det går) :bow: :banana:

Albinism finns inte hos hästar. Det som förr kallades albino heter gulvit, sotvit och pärlvit.
(I USA cremello och perlino). Dessa hästar är alltså INTE albino.

The cremello color is the result of the action of two cream genes on a red (chestnut/sorrel) horse. Where one cream gene on a red produces a Palomino, two of them create the cremello!
Put another way, a cremello is a horse with a red base coat and two copies of the creme gene, one from each parent. They have pink skin, blue eyes and cream colored hair. They can occur in any breed that has the creme dilution gene and they are NOT Albinos.
http://www.equusite.com/articles/basics/colors/colorsCremelloPerlino.shtml

Albino används inte, eftersom albinism inte finns bland hästar. Cremello är det engelska ordet för gulvit, dvs en fux som har dubbla gulanlag (i enkel upplaga blir hästen isabell). Det finns två färger till som tidigare felaktigt kallades albino, pärlvit (brun med dubbla anlag, i enkel upplaga gulbrun) och sotvit (svart med dubbla anlag, i enkel upplaga gulsvart).

En äkta Albino har röda ögon. Någon som har sett en häst med röda ögon?? Nääää. Kompisen har en Cremellohingst. Gulvit med blå ögon. Ser riktigt skum ut!

Som alazzi skriver så talar man om dilution=spädning.
Det finns många amerikanska sidor om detta, bl.a en som heter ngt i stil med "double dilute". Här talar man även om en dubbel spädning av SVART färg vilket ger "smoky creme"...

Jag har sett 2 tycken med röda ögon. Tyvärr är båda döda. Så jag kan inte hänvisa er till någon.

Men jag vet att det finns fler här på Buke som också sett hästar om är albino med röda ögon.

Jag har en kompis som påstår att hon sett en med röda ögon. Men VARFÖR finns det ALDRIG någon som har bildbevis på dessa hästar? Nånstans borde det ju finnas.

Vi hade en STOR diskussion om just albinism hos hästar här på Buke för två-tre år sedan.
Jag var övertygad om att hästar såväl som andra djur och människor kunde vara albino, så efter mycket tjafs tog jag kontakt med några forskare i detta ämne, från USA, tyskland osv. Det finns inte albinism hos hästar. Möjligheten att det skulle kunna förekomma finns teoretiskt, men fostret resorberas eller stöts ut utav modern i dessa fall.
Jag fick ge mig. Alla forskare sa samma sak.
Vad vita hästar med röda ögon kallas vet jag ej. Men de är inte albinos.

// Anna

Vi har en cremello i stallet, och i visst ljus ser hennes ögon röda ut, även om de annars ser ljusblå eller bara "genomskinliga" ut. Anledningen till att albinos (som t.ex. vita kaniner) ser ut att ha röda ögon är ju att man ser blodkärlen i näthinnan, eftersom irisen inte har något pigment. Och en cremello har ju väldigt, väldigt lite pigment, så det röda kan ju "lysa igenom" även om vi inte talar om en "äkta" albino.

Någontans på nätet, antagligen en tysk eller amerikansk hemsida finns det bilder på albino hästar med röda ögon.

Diskuterade detta för ett antal månader sedan här på Buke. Någon skickade då en del länkar, där det fanns bilder. Har letat som en galning men jag hittar dom inte.

Hade tydligen inte sparat dom, men det finns här ute någonstans. Skall kolla med en kompis som kollar runt mycket om hon vet någon.

Bilder någonstans på nätet, det låter inte så förtroendeingivande direkt. Det är oerhört viktigt att vara källkritisk när man letar information på internet.

Jag har sökt en del på nätet angående detta och än så länge har jag inte hittat en enda häst med röda ögon. Däremot läst på många, många sidor att det inte finns ÄKTA albinohästar med röda ögon. Visst, de saknar pigment i huden men de har pigment i ögonen.

Ja, cremellon gör det i alla fall och det är väl cremellon som kan kallas för Albino. De har alldeles rosa hud och blir väldigt lätt solbrända.

Nej, de saknar inte pigment, de har bara väldigt lite pigment, både i hud och ögon. Att de har lite pigment kan lätt ses på cremelloskäckar och cremellos med vita tecken - det syns tydligt skilnad mellan de vita och de gulvita partierna.

Den cremellon vi har i vårt stall blir mer gulaktig (dvs "mörkare") på sommaren - då syns det tydligt att hon inte är kritvit. Hon har dock rätt så röda ögon, trots att hon inte är albino.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 761
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: karl_h
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 126
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 498
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd