Bukefalos 28 år!

Ålder på dräktig tik?

miss_sofy

Trådstartare
Hur gammal ska tiken vara innan man parar henne för första gången? Jag har hört att det ska vara 3 år men har läst här inne att folk parat sina 2-åriga tikar. Vilka 'regler' gäller egentligen?
 
Sv: Ålder på dräktig tik?

Det är olika för olika raser, men normalt brukar man säga att man kan para på 3:e löpet.
Kolla upp med din rasförening så vet du.
 
Sv: Ålder på dräktig tik?

Beror dels på vilken ras det gäller och sedan är det ju väldigt individuellt från tik till tik om och när de är mogna nog att paras och ta hand om en valpkull.

Generellt sett ska man inte ta valpar före 3:e löpet.
 
Sv: Ålder på dräktig tik?

Det är olika beroende på ras osv vissa utveklas seanre och andra tidigare.

Jag tycker inte att man ska para en tik som är under 2år.
 
Sv: Ålder på dräktig tik?

Små raser brukar vara färdigutvecklade tidigare än stora hundraser. 2 års ålder brukar fungera utmärkt just på minihundar, men man får använd sunt förnuft och ge tiken tid att bli mogen för att ta hand om sin kull.
 
Sv: Ålder på dräktig tik?

Tack för era svar. Jag har en dalmatiner som är lite tidig i sin utveckling, rent fysiskt. Vid det tredje löpet kommer hon vara ca 1,5 år så jag väntar med att para henne. Över 2 år låter bättre, gärna närmare 3 så de hinner mogna i psyket ordentligt, oavsett hur löpen hamnar. Eller?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp