Ålder på kattunge

T

Timo

Hej!
Hur gammal bör en kattunge vara innan man tar den från sin mamma?
/Timo
 
SVERAK och IDP har olika regler. Hos SVERAK är det 12 veckor som gäller, men hos IDP är det 10 veckor som gäller. Det var heller inte så fasligt länge sedan SVERAK hade 10 veckor som regel heller.

Tycker dock att man gott och väl kan vänta till 12 veckor.
 
Vi tog hem våra kattsystrar när de var nio och en halv vecka, alltså lite tidigare än vad som var bestämt från början.
Det berodde på att kattmamman dels slutat få mjölk till dem, dels började bli lite irriterad mot dem. Det funkade hur bra som helst, men det kan bero på att de var två och kunde söka trygghet hos varandra.
Tycker egentligen inte att man skall ta kattungar under 12 veckor och framförallt aldrig under 10 från sin mamma.
 
Det viktigaste är egentligen inte åldern utan att kattungarna är avvänjda. Om mamma katt bara är sur och bråkig på dem gör det ingen nytta att de stannar hemma hos mamma längre. En annan viktig sak är att ingen kattunge är färdigvaccinerad innan 12 veckors ålder, så skall de levereras grundvaccinerade blir det tidigast vid 12 veckors ålder.
 
Att kattmamman stöter bort kattungarna är en mycket viktig del av kattungens uppfostran. Den behöver få lära sig vad ett nej betyder på kattspråk, samt så behöver den verkligen få veta att det numera är fel att dia, annars finns risken att de "snuttar" hela livet. Så jag tycke rinte att kattungen är redo att flytta från mamma bara för att den slutat dia, som en del verkar tycka/tro. Det är bara första steget i avvänjningen.
 
12-14 veckor tycker jag personligen. Mina kattungar flyttade när de var 13 veckor, det var alldeles perfekt för både mamman och ungarna. Men man får ju se till individerna också. Men inte under 12.
 
Jag vet iaf hur länge de ska vara kvar hos mig= för alltid.... :cool:,iaf den ena,den andra snyggingen kommer att flytta på sin 12 veckor o en dags-dag.

*sakna* :smirk:
 
Vi har Alltid tagit emot nya kattungar när de fyllt 8v.

Har gått hur bra som helst, de är urjäkliga råttjägare och otroligt tillgivna och kelsjuka.
 
Häller med då har ni haft tur.
Vi tog en kattunge som visserligen var en vecka yngre.
Hon blev sjuk efter 1 vecka.Är nu frisk efter pencilinkur.
Hon är också otroligt snuttig. Tar man bara upp henne så ska hon snutta på halsen.
Inte roligt när det blir en gammelkatta. :bump:
 
Jag förstår faktiskt inte att folk aldrig lär sig. Varför har folk fått för sig att katter kan tas från mamman vid 8 veckor. Jämför man med hundar tro :confused:
Tänk, det är hela 4 veckor för tidigt, men det bryr sig många inte om :(
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 352
Senast: JohannaB
·
Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 370
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: Liten
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp