Transportera kattunge 6 h enkel resa?

Bukefalos 30 år!

border_kelpie

Trådstartare
Hej!

Jag ska köra upp och hämta min Brittiskt korthårs hane i helgen. Resan är 6 h enkel resa från uppfödaren och hem, vi kommer köra bil.
På vilket sätt hade ni transporterat honom? I en canvasbur? i en vanlig kattbur? eller lös i bilen med tanke på de många timmarna?

Har hämtat en kattunge tidigare på ungefär samma avstånd, men hade då med min en kompis som satt och höll henne sällskap i baksätet. Har inte det denna gången.

Så, vilket sätt tycker ni är bäst att transportera honom på? :)

I en hård bur, och med någon form av tyg (kanske ett lakan om det är varmt) som man kan dra över delvis för att göra en tryggare "grotta" vid behov. Bältad eller stående på golvet i baksätet.

Absolut inte lös i bilen vid någon form av körning!
Vid inbromsning kommer den flyga genom rutan, och om den kryper ner vid pedalerna (vilket verkar vara ett rätt populärt ställe om man får tro mina katter som kan få gå lösa i bilen när vi pausar) så får man välja mellan att krossa katten eller inte bromsa om något händer.

Jag brukar ha hundbur med kattlåda vid längre resor, men säkerhetsmässigt är de tryggare i en lite mindre bur. Om katten är lugn och man känner sig säker på att kunna få fram den om den tex kryper in under sätet kan man ju ha en liten kattlåda på golvet i baksätet och låta den gå ut ur buren när man pausar. Hade aldrig någonsin öppnat bildörren med lös kattunge i bilen dock.

Min första kattunge hämtade jag från Bergen och vi fick ta flyg till Sandefjord, färja mellan Sandefjord och Strömstad och sen bil från Strömstad till Gbg. Det var inte helt kul med försenade flyg och bullrig och stökig färja men hon tog det rätt bra ändå. 6 h med bil hade jag inte sett som något jätteproblem om man har möjlighet att pausa och erbjuda toalett. :)

Bädda buren med absorbent som går att byta och ta med extra filt om det skulle bli någon olycka.

Canvasbur undviker jag helst vid körning om jag inte känner katten och vet att den trivs väldigt mycket bättre i en sån bur. Det är många katter som klöst sig ut ur sina burar om de blivit stressade.

Hård bur. Om sätena är så där att de är lite lutade brukar jag lägga en mindre handduk under, så att buren hamnar plant. Bälte runt buren och genom handtaget.
Min katt kissar då och då i bilen så jag har alltid en sopsäck under buren för säkerhets skull.
Hade även haft en luftigare filt att lägga över buren om det behövs. Dämpar ljud lite och tar bort det läskiga i att ljus flimrar/att de ser stora bilar i fönstren.

I buren har jag alltid 2 lager tidningar, sedan en sån där "puppy pad", och sedan en handduk (jag hade frågat uppfödaren om jag kunde få en filt/handduk som luktade "hemma" och använt den.

Om katten verkar obekväm kan man testa att starta musik, eller att stänga av musiken om man redan har den på. I bland hjälper sådant konstigt nog. I bland kan annan typ av musik funka - min katt vill lyssna på hiphop :cautious:

Sen hade jag stannat med jämna mellanrum och tittat till katten och matat med lite godis och ge den en liten paus. Och pratat med katten konstant 😅

Jag har en katt som åkte bil superfint när hon var liten, noll problem förutom att hon tyckte det var tråkigt. Sedan hade vi en incident när jag skulle köra henne själv, hade henne i canvasbur, och hon tog sig ur i panik och kissade på sig. Jag fick sitta och hålla i katten och samtidigt köra manuell bil. Det var lite stressigt. Och jobbigt att städa bilen och få bort kattkisslukten 😅 Numera är det alltid hård bur som gäller.
Tror det som utlöste att hon inte längre var okej med bil längre var när jag flyttade hemifrån och jag inte tänkte efter utan bara ställde henne i canvasburen hemma och sedan gick iväg för att hämta mer i bilen. Hon fick panik av det nya stället, att matte försvann osv så var det kört sedan. Hittade henne under sängen, fast i canvasburen som hon hade tagit sig ur och dragit med sig dit.
Så nu har jag en katt som avskyr att åka i bil och har fått göra massa anpassningar för att hon ska tycka det är ok. Hon åker numera helt ok med undantag för om hon är kiss eller bajsnödig när hon åker.

Jag upplevs säkert lite över...pillrig? när jag ska åka med henne men jag har lärt mig mycket av henne och vill gärna att hon ska vara bekväm.

Bifogade filer

• 20260615_173440.webp
    20260615_173440.webp
    162,8 KB · Visningar: 1 002
Ja, lila och fawn är så lika. Har ju en lila hona och nu en fawn hane, men på riktigt så kan man se att hanen har rosa pigment medans honan har grått.
Men ja, kommer bli spännande att lägga Ems kod på deras förhoppningsvis framtida kattungar :angel:.
Samt så kan han få fawn och lilasköldpaddor med min andra hona. Ja detta kommer bli spännande :p

😍😍
Hur gammal är hon? Jag måste ta mig iväg till en utställning snart, känner jag. Vore kul att se en fawn på riktigt. Min chokladhona har haft endel diskussioner runt sig huruvida hon verkligen var choklad eller cinnamon, men hon kan genetiskt bara vara choklad och jag tror uppfödaren faktiskt kollade det med DNA för säkerhets skull. Minns inte helt.
20170527_123202.webp

😍😍
Hur gammal är hon? Jag måste ta mig iväg till en utställning snart, känner jag. Vore kul att se en fawn på riktigt. Min chokladhona har haft endel diskussioner runt sig huruvida hon verkligen var choklad eller cinnamon, men hon kan genetiskt bara vara choklad och jag tror uppfödaren faktiskt kollade det med DNA för säkerhets skull. Minns inte helt. Visa bifogad fil 186760

Min lila hona är 6 månader :).

IDP*Prasselbollen´s For Evigt <3

Bifogade filer

• abcc6b54-3eb6-443a-82fd-287a3307a10b.webp
    abcc6b54-3eb6-443a-82fd-287a3307a10b.webp
    57,6 KB · Visningar: 1 415
😍😍
Hur gammal är hon? Jag måste ta mig iväg till en utställning snart, känner jag. Vore kul att se en fawn på riktigt. Min chokladhona har haft endel diskussioner runt sig huruvida hon verkligen var choklad eller cinnamon, men hon kan genetiskt bara vara choklad och jag tror uppfödaren faktiskt kollade det med DNA för säkerhets skull. Minns inte helt. Visa bifogad fil 186760
Jag som har fawn i min ras skulle säga att det där är en choklad.

Liknande trådar

• Katt
  • Resa med hund till/från England!?
  • Problem med Katt + Kattunge
  • Hur hade ni förberett denna häst inför resa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka