Bukefalos 28 år!

Ålder på tävlingshäst?

pinky

Trådstartare
Och här kommer en idiotfråga!! :o :D

När pensioneras galopphästar? En tjej i stallet påstod vid 5 år, men nog måste de väl få tävla längre än så? Eller???? :confused:
 
Galopphästar får lov att tävla hur länge som helst, det finns ingen åldersgräns. Travare får bara tävla tills de är 12 år i Sverige men för galoppörer finns inte den gränsen. Ser man sen ålderssnittet på hästar i träning så är där flest två och treåringar då de stora prispengarna finns där. Eva Breitholtz på Jägersro har Angus Dundee som är 13 eller tom 14 år nu som fortfarande löper och går bra. Hon brukar säga i intervjuer att han får hålla på så länge han tycker det är roligt.
 
Jaha! :)
Jag trodde annars att det var ett liknande system som inom travet; 12 år för hinst/valack och 10 år för sto.
 
Nej, det stämmer med d Minnie sagt tidigare, vilket jag inte är vidare förtjust i...
Inom travet tycker jag d e bättre. :bow:
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 315
Senast: Jerseyite
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
576
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 783
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 310
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp