Bukefalos 28 år!

Ålder vid inridning-ras??

Sv: Ålder vid inridning-ras??

och vad anser du vara en lätt ryttare...

jag har ett varmblod 3 årigt sto har suttit 3 ggr på henne och skrittat ca 10 min.....jag väger ca 65 ska jag be ngn. som väger mindre rida henne från början?

Det tycker jag verkligen inte, du verkar ju ta det lugnt tillväga så det är nog ingen fara..
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Har en islandsvallack född i maj -10. Började med sadel och träns i slutet av förra året.Inte ofta, kanske i snitt en gång var tredje- fjärde vecka.Detta för att vänja honom. Nu har jag börjat hänga på honom vilket inte varit särskilt dramatiskt. Planen är att kunna sitta upp utan att någon håller.Ridningen tänker jag vänta med till nästa år. Jag tror också på tanken att skynda långsamt men odramatiska erfarenheter tror jag kan stärka förtroendet mellan häst-ryttare. Detta i jämförelse med en inridning där hästen ska vänja sig vid utrustning, bli uppsutten samt träna gångarterna, allt inom ett par månader.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Man börjar rida in hästarna tidigare och tidigare p.g.a att det kostar pengar att ha och föda upp hästar.
Hästarna idag är mer prestationsavlade har mer rörelser och har lättare för sig vilket leder till överbelastning och prestationskrav i en för tidig ålder.
Ska man rida in hästar tidigt så bör man veta vad man gör och ha en plan som är anpassad till hästens förutsättningar/ ras, din vikt mm.
Lösdrift med kuperade marker ger en hållbar unghäst och ska tas med i beräkning.
Varierad ridning är mycket viktigt för hållbarheten. En fälttävlanshäst får en varierad träning som ger en hållbarare häst. En häst som går sönder är feltränad. Successiv anpassning till de krav man vill ställa på hästen. Annars hinner inte skelett, senor och brosk med att anpassa sig.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Nej man ska inte rida hästar innan dom vuxit färdigt det förstör ju deras skelett.

Det jag har hört av folk från island är 7 år om islandshästar iaf .

Inget halvblod har vuxit färdigt vid 2-3 års ålder den saken är klar .

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Man kan ju faktiskt se ett mönster här ...
Om hästarna rids in allt tidigare och behöver skydd för att inte skrapa i sönder sina kotor när dom jobbar så är det nåt fel ju ..

Gå in på en ridskola o se massa olika raser o se vilka som inte kan "klara" sej utan människors hjälp skydd ..

Nej låt fölen växa och bli starka först innan det är snack om belastning från ryggen .
Det har inte bara med ryttarens vikt att göra utan även belastningen av en rörlig sak på ryggen -.
Dom behöver inte gå i en hage oarbetade för det , det finns så mkt annat man kan göra.

Fast du kan inte jämföra så som du gör och mycket av det du skriver har inget med inridningsåldern att göra.
De varmblodiga travarna får förslitningsskador mestadels för att de jobbas hårt på ganska hårt underlag, knappast för att de körs in som åringar. och vad det gäller skydd, har det inte något att göra med när hästen blivit inriden eller rasen heller för den delen. Har sett en hel del tinkrar som biljaderar, fler än jag sett halvblodshästar,
och det kan ju även ha att göra med hur pass rädd man är om sin häst det är ju ändå "benskydd", stryker de sig har man strykkappor.

Visst kan du rida hästar innan de vuxit färdigt, du måste bara använda ditt förnuft, det finns ju en anledning till att det finns unghästklasser (och att de inte går så högt upp i klasserna). Eller tycker du helt allvarligt att alla hästar ska gå och såsa tills de blivit runt 8 år gamla? snacka om att de kommer att gå sönder.
Man får helt enkelt känna efter vad hästen orkar och vad den klarar av, nu ytror jag inte att det finns många, om ens någon, som rider sin tvååriga halvblodshäst.

Tycker inte du ska vara så rabiat innan du har koll på vad det är du snackar om...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp