Ålder vid inridning-ras??

Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .:cry:
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !

Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!

Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !:eek:

Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!

Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!

Jag kan förklara hur jag brukar göra med unghästar:

Isländer/Arab:
vid 1års ålder skall den kunna: bli ledd i grimma, åka i transport kortare sträckor.
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen
vid 3års ålder skall den kunna: bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.
vid 4års ålder skall den kunna: bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Där påbörjas sedan själva inridningen, det andra är bara självklara grunder som hästen bör klara av. (tänk dig, kärnämnena i gymnasiet)
Självklart att mellan 3-4 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 4-5år.

På övriga raser som mognar tidigare fysikt (observera att jag skrev fysiskt!)
vid 1års ålder skall den kunna: bli ledd i grimma, åka i transport kortare sträckor.
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen, bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.

vid 3års ålder skall den kunna:bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Där påbörjas sedan själva inridningen, det andra är bara självklara grunder som hästen bör klara av. (tänk dig, kärnämnena i gymnasiet)
Självklart att mellan 2-3 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 3-4år.

Sedan om en häst inte mognat psykiskt lika fort som en annan så ska man självklart inte pressa den för tidigt, men man bör heller inte ställa för lite krav och "gulla runt" med hästen i flera år.
Likaså om hästen är sent utvecklad fysiskt så skiljer jag självklart dess träning från en häst som mognat med i kroppen.

Hästar som har blivit utbildad på detta sätt vet jag har hållt relativt länge sen är det jämt från häst till häst.
Alla hästar har inte bra kvalitet i kroppen och kan uthärda flera flera års hård träning och tävling, men lika många som inte klarar detta klarar det faktiskt, med hjälp av rätt träning så kan man alltid få fram en fin och hållbar ridhäst, eller vad det nu är man har tränat, som kan hålla i flera år.
Sedan spelar aveln stor roll också, många privatägare avlar och avlar på sina halvtrasiga gamla hästar bara för att dom haft hästen halva livet och vill ha kvar "en del av din älskling", vilket är något av det största fel som görs med hästens utbildning.

Sen självklart att man skall ha kunnskap att kunna anpassa träningspassen åt den häst man är i färd med att utbilda, synd så är det många som har bristande kunskap på den nivån att kunna avgöra hurvida man skall utbilda en häst och vilka ston/hingstar som egentligen är värd att avla vidare på för hållbara hästar.

Mina ord om saken, tål kritik och frågor så länge som hålls på en mogen nivå.

Jooonii
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Och JAG är mer förskräckt över att hästarna går och lallar i hagen tills de är sju. För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.

Så JAG mår lika illa av att se tvååringar i alla gångarter på banan som femåring som bara gått på lösdrift.

Vet mer än en veterinär som är bekymrad över utvecklingen med.

Sen visst, RIDNINGEN behöver man inte ta förrän 'när man vill', man kan träna utan att sitta på. Samtidigt att för en treåring ridas i alla tre gångarterna rakt fram i skogen i ändamålsenligt form, är inte mycket jobbigare för dem än arbeta avsuttet.

Mitt sto satts in våren som tvååring (efter visst tjat från vet *s*), skrittades och travades lätt under ryttare korta snuttar hösten som tvååring och reds in på vintern/våren som treåring. Tömkörts, gått som handhäst och promenerats hela uppväxten med. Däremot aktar jag mig för böjda spår och jobb på volt.

Valacken var inte lika färdig mentalt och fick ta det lugnare ryttarmässigt, å andra sidan har han gått åtskilliga mil som handhäst, i alla gångarter.

Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..

Håller med!!

Sen måste man ju se till individen, hur dom är i utvecklingen. Jag brukar sitta in mina hästar när dom är 2 ½ år på senhösten. Så att dom är ridna i skritt och trav korta pass under ca 1 månad. Sedan får dom vila över vinter och smälta inridningen och sedan börjar jag rida igen på våren. Då vill jag att dom ska ha gått i alla gångarter och börja söka sig neråt. Sedan är det sommarvila och sen börjar träning i paddock på sensommaren. Det viktigaste är att man är lyhörd för hur hästen reagerar och att man låter hästen vila mycket emellanåt.

Jag ogillar verkligen när man släpper ut sin häst på lösdrift och bara låter den gå där utan hantering.

Att rida in en häst när den är 7 år låter i mina öron bara dumt.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Lagom är bäst.

Håller med om att man absolut inte ska vänta för länge. Men många hästar ansträngs också för hårt för tidigt. Årgångstesterna får folk att pressa hästar som inte är redo.

En häst måste aktiveras från den är liten annars anpassar sig hela kroppen för att göra just ingenting. Sen gäller det att kunna läsa av vad varje enskild häst är redo för.

Det är klart man inte rider på ett föl. Det tror jag ingen gör, men många börjar för tidigt. Som sagt finns det massor av saker man kan göra utan ryttare på hästen.
Men det innebär ändå inte att man ska vänta FÖR länge med att sätta en ryttare på den. Att sätta en ryttare på den är ju till att börja med precis det. Sitta, och inte mer, sen skritta några minuter och öka försiktigt. Vad som är för tidigt eller försent går inte att säga generellt eftersom det är otroligt olika från häst till häst.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Och JAG är mer förskräckt över att hästarna går och lallar i hagen tills de är sju. För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.


Ingen har dock sagt att det lallar i hagen bara för att den inte rids. Den finns många sätt att aktivera och motionera en häst utan att rida den.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder .

Måste faktiskt få påpeka att varmbloden är nog en av de raser som faktiskt har starkast ben! Säg vilken annan hästras som klarar den benbelastning som högt tempo i trav ger?
Min instruktör använder endast varmblod i sin verksamhet (turridning) just pga av deras starka tåliga ben och utmärkta hovkvalite (alla hans djur går barfota).
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

En jag hyrde stallplats av trodde hon kunde rida in sitt varmblod när den var 1år. Hästen blev aldrig någon ridhäst p.g.a det :(
.. Islandshästar tycker jag man kan rida som 5-åringar. 7 är lite sent. Araber som används till galopp rids in som 1-åringar (Ibland 2)..

Självklart beror det också på individen.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har sett och upptäckt det. (Islandshästen bör ridas in någon gång kring 5 års ålder och ska även ha belastats innan)

Men jag tycker också att hästen ska belastas för att ligament och senor ska hålla, dvs. kontinuerligt och sansat. Jag tycker inte det är okej att rida in en tvååring, däremot är det OK att sitta på en 2½ åring, tömköra, köra, träna vid hand. Detta förbereder för ett förhoppningsvis långt och skadefritt liv.

Jag tycker att tiden hästen rids in på ska förlängas genom att altinera träningen med körning/tömkörning. Jag tycker att treårstestet inte är så bra, däremot hade jag gladeligen sett är fyraårstest istället. Att man förskuter hela den restrerande resan som kommer efter treårstestet.
Självklart ställs de allra flesta som går treårstestet på vila efteråt, men har det inte gått fort fram innan det?

Jag sitter idag men en foderhäst som jag har valt att backa sjuttio steg med pga det här fenomenet. Mycket tråkigt! Hästen har en otrolig potential och kommer att bli väldigt fin men fram till idag har jag bara backat och tagit om. Det har varit till hans nackdel, att han är så lättlärd och tycker att allt är så roligt. Han har inte pallat den framfart som varit för honom helt enkelt. Man bör vårda den vilja man får, det är den man vill ha och bör ta hand om.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

*Har inte läst hela tråden*
Men om man nu tar lipizzanerhingstarna på spanska ridskolan i Wien. I och för sig växer de långsamt men de börjar inte sin utbildning förren vid 4 års åldern och tack vare det kan de fortfarande vara med på uppvisningar vid 25 års åldern.
Medan en galoppär som rids in otroligt tidigt anses vara gammal vid 10 års åldern.
Är inte jätteinsatt i detta ämnet men borde inte det få folk att tänka efter?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Det finns ingen anledning att vänta med inridning tills hästen är fem.
Visst är det bra att man inte stressar, men det är heller inte nödvändigt att vänta såpass länge.
Islänningarna tycker jag ska belastas tidigast som treåringar och isf ridas in som fyraåringar.
Det är trots allt tillåtet att tävla med femåringar, och sexåringar får kvala till SM. Så en lugn inridning vid fyra ser jag inget fel i.

Sen har du ju helt rätt i att man inte ska stressa fram inridningen heller! Men fram till tre års ålder borde hästen eg. gå i flock och bara vara häst, sen kan man börja med grundutbildning för att senare påbörja inridning.

Min kille blir fem i år och är insutten vid tre års ålder, kunde bara svänga, stanna, gå fram då. Vid sensommaren när han var fyra började lite mer träning- rätt form, flytta sidvärts, galoppfattningar, öka/minska.
Nu när han blir fem ska alla gångarter befästas och dressyrjobbet fortsätta, och så ska han få komma ut och lufta sig på någon lättklass :)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Ett barn ska naturligtvis inte utföra tyngre arbeten, men rörelse för barn är väldigt viktigt för att få en god grundkondition, en stark kropp och en bra koordinationsförmåga. Borde gälla även för en häst?

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Det är inte alla hästar som har benskydd som stryker sig. Kanske är det populärare att ha benskydd hos halvblodsfolk än hos tinkerfolk?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Ta hundra travare och hundra ardennrar och sätt dem i samma travträning. Jag har ingen aning om vilken grupp som skulle ha minst skador, men jag gissar på travarna.
Att varmbloden har så mycket skador beror på att de tränas på en hög nivå i hög fart. Farten dödar! Ardennern är stor tung och gjord för att dra tunga lass i ett långsamt tempo. Skulle den tränas i höga farten skulle den nog få skador också. Den skulle nog inte vara så snabb heller! Travarens ben skulle kanske hålla bra om den hela dagarna drog stockar i skogen i skritt. Den skulle nog iofs behöva gå rätt många fler gånger än ardennern innan alla stockarna var hemma!
RÄTT HÄST TILL RÄTT ARBETE!

För övrigt ser jag inget principiellt fel med tex unghäststester för halvbloden. En rutinerad utbildare har inget problem att på ganska kort tid få hästen färdig för dessa. Problemet är väl att en mindre rutinerad ryttare behöver träna mycket mer för att komma till samma läge och därför får träna hårdare/börja tidigare. Denna person har kanske dessutom sämre öga för att se när hästen behöver vila.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

*kl*

Har nu skummat igenom hela tråden och det verkar finnas en del åsikter i ämnet. Själv har jag rätt dålig koll på sånt här, och därför föddes en del funderingar, några har dock hunnit försvinna så det lär väl komma fler smått blåsta inlägg från det här hållet...:D

Vad jag grunnade lite på var etgt inlägg där en treårig häst liknades vid en 21-årig människa. Vad grundas den liknelsen på? En 21-åring torde vara relativt färdigutvecklad fysiskt, en treåring skulle jag knappast klassa som färdigutvecklad varken fysisk eller psykiskt. När jag var liten fick jag lära mig att ett "hästår" var tre "människoår". Har för länge sedan kastat det där åt sidan, men det kom upp igen nu, nog känns en treårig häst mer lik en nioårig människa än en 21-åring? Och ja, jag inser att det inte går att jämföra djur och människa, det var bara nåt som poppade upp. ;)

En fundering angående brosk och tillväxtzoner: Är det alltså bra att belasta dessa zoner innan de är utvecklade/förbenade? Själv har jag lärt mig tvärt om en gång i tiden, och för att dra ytterligare en paralell till människan så sägs det ju att barn bör arbeta, men med sin egen kropp och kroppsvikt i detta stadie. Alltså utan yttre belastning, d.v.s. armhävningar är okej men "lyfta skrot" torde vara mindre bra. För hästar borde det innebära att ex. tömkörning är positivt men att man kanske ska vänta med ryttaren?

Vad gäller olika raser och hållbarhet är det sjä'lvklar att det skiljer sig rätt markant. Dessutom torde det skilja en del mellan storlekarna också, det brukar väl generellt vara så att större djur är "vekare" än mindre. Vad gäller travare så är det en ganska extrem gren de utsätts för, och där kan man väl snarare ifrågasätta den extrema belastning det innebär att trava fort. Medellivslängden är relativt låg där, men det handlar nog inte bara om att de körs in tidigt och belastas (hårt) tidigt. Jag har sett åtskilliga exempel på excempelvis utebliven uppvärmning, vilket jag tror sliter en väldig massa vare sig det handlar om travsport eller ridsport eller annan sport för den delen.

Jag tvivlar på att man kan dra slutsatsen att det är inridningsåldern som gör att medellivslängden och hållbarheten har förändrats. Under tiden har aveln ändrat riktning och avelsmaterialet förändrats därefter. Om man tar halvbloden som exempel så har vi idag betydligt mer högställda och nätta hästar än förr, och de rör sig på ett helt annat sätt! Ur ren hållbarhetssynpunkt kanske det inte är idealt att avla mot stora hästar med korta ryggar och jättegång, särskilt eftersom långt ifrån alla ryttare klarar av att rida en sådan häst på ett ur hållbarhetssynpunkt bra sätt. Det 'är nog mer som spelar in än inridningsålder.

Jag tror att oavsett ålder är det viktigt att vänja hästen gradvis och öka belastning och krav långsamt så att leder och ligament hinner anpassa sig. Det verkar också de flesta som skrivit i tråden vara överrens om.:)

För övrigt ber jag om ursäkt för min uppsats. Den där tinkern i EM hade det varit kul att höra mer om, det borde ju finnas en del skrivet om ett såpass udda ekipage. :grin:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag håller med dig, vi tycker samma sak i den frågan. Sedan är allt individuellt anpassat såklart, andra kan medan vissa inte klarar det. Vad jag lite vill få fram är att det är vad man ska eftersträva: anpassa invänjning och träningen efter individen.

Lycka till! :)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Så ser du skydd på en häst innebär det automatiskt att den stryker sig? Mina går med skydd för det är en enkel och billig försäkring mot en del av de olycksfallsskador som kan inträffa. Ingen av hästarna BEHÖVER skydd.

:bow::bow::bow::bow::bow:


för att ge en personlig åsikt tycker jag att 2 år eller föl om någon sa är lite tidigt. Jag tycker att 3 år är en bra ålder att börja med. Däremot travarna hade jag väntat tills de var 4 år ungefär, iom att deras ben är ganska känsliga. Men bara för att man väntar längre med vissa förstår jag inte varför vissa tror att de bara går omkring själva på lösdrift hur länge som helst. Det finns mycket annat och göra ju! Även när de är inridna kombinerar (iaf jag) självklart ridningen med massa annat, som promenader, longering och tömkörning. Även klättring och liknande. Ser inget fel på att rida in hästar sent, även om de kanske är lite skyggare då om de då bara gått på lösdrift, men i regel om man har en unghäst hemma man har hemma för att rida in brukar man ge den motion på annat sätt ist för ridningen, det tycker jag är ganska självklart.
du som sa att alla oinridna hästar bara går omkring och "skrotar" i hagen, hur förklarar du då de som har problem med ryggen eller för gamla för att ridas osv, tror du de bara står? nej. De kan köras, promeneras och allt det jag nämnde innan. Tycker det är lite dumt sagt då faktiskt inte alla har häst för att rida. Då tycker du det är jätte synd om min ponny, för han körs bara, men bara för det går han inte och skrotar i hagen som du tycker bara för han inte rids? hmm.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

När hästen är två år så börjar man oftast att vänja den vid sadel och träns, lite longering och tömkörning. Dom hästarna och ponnyer som jag har hjälpt till att rida in har vi gjort sadeltama och tränsvana vid 2års ålder, sen vid tre års ålder har vi hängt på dom och suttit in dom och börjat inridningen med skritt, trav och galopp men sedan tagit det lungt och låtit dom vila ett tag. För att sedan sättas igång lite lätt.

Min mammas Tinker köpte vi när han enligt ägarna var "fyra år" och han var då inriden skritt,trav och galopp. När vi tog ut hästtandläkaren och kollade tänderna så fick vi reda på att han endast var 2år och det tycker vi självklart var lite tidigt för inridning. Detta var dock 11 år sedan nu.

Quarter hästar rids ofta in när dom är tre år eller ev. lite äldre i Sverige. I bland annat Usa så rids dom in väldigt tidigt vid ca 2 års ålder och som 3-åringar är dom redan ute på tävlingar.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Har ridit islandshäst i över tio år, mer eller mindre. Har aldrig hört talas om någon som blir inriden vid sju års ålder, om den nu inte stått som avelssto eller dyl. Rider en vallack född -00, han och hans jämnåriga ponnypolare blev inridna (sluta vara sådana ordmärkare, insutten, inriden who cares i det här sammanhanget? Hantering med ryttare) som 3-4 åringar. Däremot så var det tydligt att min häst inte vad mogen alls, rent mentalt!
Han har precis i år mognat fullt tycker jag. I början var han väldigt ovillig att lämna gården utan sin kompis och vände i stort sett jämt (helomvändning via en smidig stegring). Det var inget drama direkt dock, han bara ställde sig på bakbenen och vände om. Sprang i vägvinnande trav hemåt tills jag lyckades få stopp på honom (vilket inte heller var så svårt ifs). Men det var dock tydligt att han inte var redo än och det är väl mer det jag tänker på när det gäller inridning snarare än att hästen går sönder (håller med dig när det gäller dom små tvååringarna dock! till 100%). Vi har en unghäst i stallet nu som är ca. 2år och blir hanterad och har haft bett i munnen osv, hon är VERKLIGEN INTE redo. Hon har precis börjat lära sig "hästspråket" efter att ha blivit "överhanterad" av folk som föl och har varit väldigt stum för alla former av signaler. (Ex. tryck och röst) Man ser även på henne rent exteriört att hon inte är klar.
Jag tror att det är jätteviktigt att låta unghästarna vara häst ett tag innan de börjar ridas eller köras, för det har man ut sååå mycket av när man ska börja hantera mer. Men, måste säga det igen, sju år låter väl sent om man vill någonting annat än en skogslunkare..
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har ett lusitano sto på 3 år. Henne har ja suttit in ca 5 gånger och skrittat i 5 min. Och frilongerar med inspäningstyglar i grimman inte i bettet. LÖST . Just för att hon ska söka sig nerår framåt. Jag har tömkört och löshoppat.
Jag tänkte börja skritta och trava smmmmå korta sträckor så smått i höst! sedan låta henne ha en låååång vintervila
Har ni synpungter?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

och vad anser du vara en lätt ryttare...

jag har ett varmblod 3 årigt sto har suttit 3 ggr på henne och skrittat ca 10 min.....jag väger ca 65 ska jag be ngn. som väger mindre rida henne från början?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man jämför hästar med människor (som gjorts tidigare i tråden)... Hur många elitgymnaster/idrottare har börjat träna efter det att de växt färdigt? Nåt att fundera på, kanske? Jag tror som flera andra här att även hästar behöver belastas medan de växer.

Känner till ett fall med en häst som blev nätt och jämnt inriden som treåring men som sedan inte gjorde något mer förrän den var fem. Den hästen fick inflammationer och pålagringar senare vilket veterinären ansåg delvis berodde på hästens brist på träning i unga år. Sedan är det klart att man inte ska rida en häst fullt ut förrän den klarar av det fysiskt.

Själv har jag resonerat så att jag börjat tidigt och sedan har hästen fått viloperioder under resans gång
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om de inte ska ridas innan de växt färdigt så betyder det att jag skulle ridit in mitt 7 åriga halvblodsto iår då, för hon har växt nu under vintern.
De tycker jag e lite sent....
Jag håller på att rida in min 3års hingst nu, de tycker jag är den bästa tiden för de flesta (jhalvblod iaf).
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Såg nu hur lång tråden var så ursäktar om jag upprepar ngt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp