Bukefalos 28 år!

Ålder vid inridning-ras??

Sv: Ålder vid inridning-ras??

Ungefär det jag syftade på... Bevisar ju nästan hur dåligt genomtänkt lögnen var.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

man har börjat sitta in islänningar vid 3års ålder och påbörja dem då vissa rider även in dem då. vissa börjar t.o.m med dem som 2åringar som handhästar osv.
vanligast nu tycker jag att de är inridna vid 4år.

men ja håller med man börjar faktiskt bli blind förut va de ju 5-7år man red in dem på island sitts de in som 4åringar och rids in som 5åringar. men det glömms här i sverige känns det som.

dock håller hästarna inte längre på island för det, som 15åringar kan de faktiskt vara slut men då lever de ett hemskt hårt liv med, vad är av och påskrittning utan där är det upp och hoppa och iväg i tölt långa sträckor och mkt snäva svängar osv och klinik finns nog knappt.

de har ju fler hästar att ta av om någon blir sjuk.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

alltå när man rider/kör in 1-1,5 åringar då tycker jag det är rent hemskt ärligt talat, det är ju bara föl:/
fattar inte hur man har samvete till att klara det.

håller med om att de skall belastas försitkigt för att kroppen skall stärkas och växa till det arbete som krävs MEN man får inte glömma att stora kuperade hagar där de kan springa och leka med jämåriga hästar är miljoner gånger viktigare än att ranta runt 10min med en ryttare på ryggen.

vad är 10min på 24 timmar tänk att timmar av lek som stärker dem när de får gå med andra unghästar, det kan aldrig ersättas av ridning. aldrig.

min ettåring skall få växa upp på kuperade hagar med olika natur där han kan få leka och utforska världen där han får lära sig lyfta på benen bli kvicktänkt där han kan leka med sina jämnåriga kompisar och även äldre hästar som uppfostrar honom.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

min 8åriga islandshäst valack satts in som 4åring under sommaren fick sen stå tills vintern då han reds i ca 2mån ca 10gånger/grundreds.
jag köpte honom då och då kunde han start och stopp, trava, galoppera(ena galoppen) och bli pressad till tölt några steg "bara för att visa" i princip.
jag fortsätte därifrån.

min ettåring är född sent på året så honom får jag vänta längre med än andra födda samma år.
men han är oxå väldigt pinnig så han kommer nog behöva extra tid på sig kommer inte rida honom förrän han känns mogen psykiskt och fysiskt.
har inte bråttom har min andra häst att rida.

jag kommer absolut inte rida honom flera gånger i veckan till en början utan jag kommer nog börja med att se över ledarskapet, sedan gå över till att lära honom tömmkörningen och longering.
lär honom alla kommandon från marken ev köra in honom.
träna skänkelhjälperna/tygelhjälperna osv, flytta för skänkel osv INNAN jag sitter upp så han under den tiden får mogna och påbörja lite belastning av sin kropp.

bara att gå på böjt spår och lyfta hovar är enormt jobbigt för en oblancerad unghäst.
därför tänker jag lösspringa honom mkt och tömmköra i skogen på rakt spår.

sen skall han när han har koll på mina kommandon få gå som handhäst då jag byter sida ofta eftersom de kan bli överbelastade om de få springa på samma sida för mkt.

och jag tänker att en unghäst skall inte TRÄNAS kondis och muskler osv på samma sätta som en ridhäst spciellt inte när de är extremt unga för sånt tränar de själva i hagen med sina kompisar.
men innan man skall börja rida så skall de å andra sidan gärna vara lite musklade och absolut inte feta.

sen kommer jag att vänja honom vid saker han kan tänkas bli rädd för och hänga lite på honom/ha sadel och träns med tyglarna i en repgrimma.
när han är insutten och går att rida på kommer jag max rida honom 1-2gång/vecka mkt korta stunder och 1-2gånger/vecka markarbeta.

men ännu är det ca 3år kvar så man vet aldrig vad som händer kommer fortsätta läsa på och utbilda mig så jag kan rida in min underbara häst och få en hållbar kompis.

min vuxna pålle har ännu aldrig varit halt i hela sitt liv och han fyller 9år i vår. hur många 9åringa halvblod har aldrig varit halta:(
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

man ska kanske ställa sig frågan....om man nu rider in vissa hästar så unga som 1-3år gamla varför håller de då bara tills de är runt 15år om ens det???
borde inte det vara ett tecken på att man gör fel?

hur många halvblod finns det tex som är 25-30år gamla och aldrig varit sjuka/halta och rids?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Det kunde ha varit värre. Har sett amerikanska hästannonser (eller läst vad de skrivit på hästforummen). De rider in 1åringar, och det är ofta barn som inte kan rida alls bra som sköter inridningen av hästarna. Jag blir sinnessjuk bara av att tänka på det. Helt hemskt.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

man har börjat sitta in islänningar vid 3års ålder och påbörja dem då vissa rider även in dem då. vissa börjar t.o.m med dem som 2åringar som handhästar osv.
vanligast nu tycker jag att de är inridna vid 4år.

men ja håller med man börjar faktiskt bli blind förut va de ju 5-7år man red in dem på island sitts de in som 4åringar och rids in som 5åringar. men det glömms här i sverige känns det som.

dock håller hästarna inte längre på island för det, som 15åringar kan de faktiskt vara slut men då lever de ett hemskt hårt liv med, vad är av och påskrittning utan där är det upp och hoppa och iväg i tölt långa sträckor och mkt snäva svängar osv och klinik finns nog knappt.

de har ju fler hästar att ta av om någon blir sjuk.


Ibland kan det löna sig att förse sig själv med olika uppgifter innan man skriver, det här har inget underlag alls. Kruxet är nämligen att de svenska besvären i det närmaste inte existerar på Island och hästarna där. Kotledsinflammation, vad är det?????
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Ibland kan det löna sig att förse sig själv med olika uppgifter innan man skriver, det här har inget underlag alls. Kruxet är nämligen att de svenska besvären i det närmaste inte existerar på Island och hästarna där. Kotledsinflammation, vad är det?????

om du tänker ett steg längre, hur skall de veta vad kotledsinflammation ens är när det knappt finns kliniker, finns finns det kanske men hur många åker dit? blir en häst halt är det ju bara att ta nästa och så har man kvällsmaten fixad med:grin:.

trots att man rider in hästarna sent så håller de faktiskt inte så himla länge troligen pga de tuffa förhållandena, men ett klent halvblod tex kanske inte skulle bli en dag över 5år gammal med de förhållandena som hästarna utsetts för...det är som de säger, endast de starkaste överlever. det är ju därför rasen endå blivit så tålig som den blivit.

jag mötte många hästar på island man kunde trott de var över 30år, helt slut och så fick jag vet att de var 13-15år gamla bara.

men sen fanns det även äldre hästar, ett sto som var 24år men hon hade troligen gått som avelssto större delen av sitt liv och inte som ridhäst och blivit utsliten som ridhästarna.

kan babbla om mycket erfarenheter från island...
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Som Föl räknas individ från födsel fram till nyår. Därefter är det en Ettåring fram till nästa nyår. Osv.

I tråden talas om att SITTA IN Tvååringar. För att senare RIDA IN dem som Treåringar. Vissa raser senare.

Kan du inte läsa? Vill du inte förstå? Eller väljer du att läsa som Fan läser Bibeln?

/P Döben

Då undrar jag vad som menas med att SITTA IN tvååringar?

Har nämligen lite koll på en bloggare med westernhästar och där rids det turer i skogen på tvååringar samt travas och galopperas med ryttare på ryggen. Plus diverse andra träningsmoment.

Jag säger varken bu eller bä, för det här inte min grej öht, men undrar vad du menar med att sitta in tvååringar?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Då undrar jag vad som menas med att SITTA IN tvååringar?

Har nämligen lite koll på en bloggare med westernhästar och där rids det turer i skogen på tvååringar samt travas och galopperas med ryttare på ryggen. Plus diverse andra träningsmoment.

Jag säger varken bu eller bä, för det här inte min grej öht, men undrar vad du menar med att sitta in tvååringar?

Jag antar att PD menar ungefär samma sak som mig med uttrycket "sitta in", dvs vänja hästen vid att man sitter på den och "rider" den något/några varv i skritt helt utan krav på formen, bara försäkra sig om att hästen accepterar att ha ryttaren på ryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Min poäng var lite som det du är inne på här .
3-års testerna är ju skrämmande !
Dom hästarna RIDs ju när dom är ca 2 år så dom kan visas vid tre .
Jag själv har nu en lien fölunge och han går i mkt stora kuperade hagar på lösdrift ,, han är bara 3 månader men hanteras dagligen och har börjat gå pytte promenader med mej o mamman redan .
Han ska få gå på 20hkt hage som är väldigt kuperad under sin uppväxt om jag ingte kan köpa till mej mera mark ,,,
jag vill ha dom bästa förutsättningarna för hans utveckling så klart .
Han ska arbetas från marken och senare köras in vid ca 2års ålder .
Jag räknar med att inkörningen kommer att ta 1år , då är han 3 när han är körhäst , då ska jag lägga på belastningen med draglinor mm mm .
Han ska då inte jag rida in förens han fyller 5 år men han ska ingte stå o skrota i 5 år heller .
har folk för små o sketna hagar så kanske man inte ska ha växande unghästar alls.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Vid vilken ålder brukar man rida in kallblodstravare? Någon som vet? :bow:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

De körs ju in som knappt tvååringar oftast. De rids väl in som de flesta andra raser, i treårsåldern.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Mm låter lagom, börja sitta och rida kortare stunder i treårsålder. Grundridning när de är fyra:) kallblodsraser utvecklas ju lite långsammare än tex fullblod och quarter som rids lite mer redan som treåringar.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Min poäng var lite som det du är inne på här .
3-års testerna är ju skrämmande !
Dom hästarna RIDs ju när dom är ca 2 år så dom kan visas vid tre .

3-årstesterna är väldigt kravlösa vad det gäller ridning, och någon "ridning" i den bemärkelsen handlar det ytterst sällan om på så unga hästar (2-åringar). Insuttna på sin höjd, ridningen påbörjas i de allra flesta fall strax före eller efter nyåret till det år då hästen fyller tre.

har folk för små o sketna hagar så kanske man inte ska ha växande unghästar alls.
Vart går gränsen för "liten sketen" hage? I mina ögon så är hagens terräng betydligt viktigare än storleken. Har hellre unghästarna i kuperade hagar på ca 1-2ha, än i platta hagar på 50-60ha.

tiosmåtecken
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

jag hade inte ridit in min häst innan 4 års ålder iaf, oavsett ras. inte sitta på den heller för den delen. punkt
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Borde inte vikten i frågan ligga i att man rider in varje individ när den är mogen ??
Min islandskorsning var väldigt sen både i växten & i psyket, han blev insutten som 3 åring men blev inte ordentligt riden & arbetad förrän han var 5 , han hade då växt ut ordentligt och mognat i psyket.

Han har både island & varmblod i sig, samt apaloosa & mini shetland..
i vilket fack skulle han ha hamnat´???
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

har folk för små o sketna hagar så kanske man inte ska ha växande unghästar alls.


just detta med vad en liten sketen hage är verkar ju vara lite diffust för vissa, tyvärr har ju många hästägare idag inte någon hagmark alls, utan hästarna blir stående i små rasthagar knappt större än en stor ridbana.

Detta är ju ofta oxå verkligheten för många hästar på större ridanläggningar, som i många fall inte alls ligger bra till i förhållande till tätbebyggt område osv.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Hjälp vad enormt med blandande åsikter det finns här...
Jag har en paint/quarter 06:a som är sutten på 2 ggr. Inga steg tagna med mig på. Har hängt på henne oxå innan uppsittning. Hon ska nu tömköras fram till efter sommarbetet då hon ska skrittas för första gången under ryttare. Med tanke på hennes kroppsbyggnad och hennes mentala mognad känner jag att det är okej.

Det känns ju som att det här är mer en bedömning efter varje individ, olika hästraser växer olika.

Såg att det var någon som påpekat att ett halvblod inte är färdiväxt förrän 3?
Hästarna anses väll snarare färdigväxta vid 5-6?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp