Igår hände det igen.

Jag tävlade orientering igår, gjorde en direktanmälan på plats. Kvinnan i sekretariatet frågar vad jag heter och vilken klass jag ska springa (den lättaste). Sen frågar hon hur gammal jag är, och jag tänker att ojdå får jag inte springa den lättaste klassen, är jag för gammal?

"Jag är 26, får jag springa ändå?" :D
"Jaha, ojoj..." :o:o

Fick senare veta att det blir billigare om man är under 16 :meh: :rofl:
 
Alla tror jämt att jag är MYCKET yngre än jag är. Är 27år och var på en mässa idag, fick när vi skulle betala inträdet "två vuxenbiljetter?" efter att ha sagt att vi skulle ha inträde för två. Barn/ungdom var tom 16år :grin: Har min längd, babyface och att jag är rätt satt i kroppen som gör att jag ser ung ut. Har fått förfrågan om leg många gånger när jag ska köpa åksjuketabletter och ipren på pressbyrån, de blir så generade i kassan när de läser på körkortet att jag inte kan låta bli att flina.

Men jag störs inte av det längre, med min åldernoja är det bara trevligt att se ung ut. Men jag var inte glad över det när jag var yngre. Blev verkligen jätte ledsen när jag var yngre, kommer jag ihåg när en flygvärdinna frågade hur gammal jag var eftersom jag satt vid en nödutgång (man måste vara minst 12år), jag var då 17år.
 
Jag är olidligt världssämst på att gissa ålder och diffar alltid med sisådär 10år på mina egna gissningar.

Men jag tror det hänger mycket på mentalitet. Dom som känner mig säger jämt att jag uppfattas som mycket äldre.
Dom som inte känner mig tror alltid att jag är mycket yngre men det beror nog mest på mitt omogna utseende och det faktum att jag är hobbit + 5 lång.
 
Jag är 28 och tror de flesta gissar på att jag är runt 20.
Har ett ganska barnsligt ansikte med runda äppelkinder. Men har fått endel linjer runt ögonen men tycker inte de gör att jag ser äldre ut (än).
Är inte jättemogen i sättet heller:p:angel:

Det enda som är lite jobbigt är när många tittat snett när jag går med mina två barn. Min äldsta är 6 år. Tror man att jag är 20 så skulle jag fått henne som 14 åring och så är ju inte fallet.

Hoppas det håller i sig så jag kommer vara en grymt fräsch 50 åring sen.
 
Fan är det bara jag som är sliten i det här sällskapet?
Det är aldrig någon som tror att jag är 16 längre. Eller 18. Eller ens under 25 ... Har varit hos tandläkaren ett par gånger nu på det senaste och jag svär att de ruskar på huvudet varje gång de ska föra in mig i systemet.
(Jag är 22 så så illa är det väl ändå inte.)

Förvisso är det ännu värre för min man. Han var tvungen att visa leg på att han fick åka för ungdomspris (upp till 26) när han var 19 för att kontrollanten var övertygad om att han ljög om sin ålder. Det är nog skägget som gör det.

Sedan visar jag leg jämnt ändå innan de har hunnit fråga. Det sitter liksom i ryggmärgen :p
 
Förr var jag en katastrof på att gissa åldrar, men nu brukar jag kunna avgöra hyfsat bra vad de har för ålder om man endast utgår efter utseendet. Personligheten kan lura till det med röstläge och hur "moget" en person uttrycker sig, kläder kan också förvirra det ganska mycket tycker jag.

För 4-5 år sedan fick jag alltid höra att man trodde jag var mycket äldre, numera brukar de tro yngre eller i just den åldern jag är i rent utseendemässigt
 
Folk brukar gissa att jag är några år yngre än vad jag är. Oftast 20-22 år. Jag är egentligen 25 år. Eftersom det fortfarande känns som att jag är 20 så känns det inte konstigt alls. :angel:
Sedan finns det de som tror att jag är 17 år också..
Jag har varit lite irriterad tidigare på att jag alltid måste visa leg då jag köper cigaretter (det ser man väl att jag inte är ett barn?). Men senaste månaderna har jag tydligen börjat se äldre ut för nu är det bara ca 2/3 som frågar om leg då det är 18-årsgräns. Så nu irriterar jag mig över detta istället (ser jag gammal ut?). :p
 
Fick länge höra att jag såg 5-7 eller fler år yngre än jag var. Visade oftast leg på systemet tills jag var 32 och fick vid 30 års ålder visa leg för att köpa energidricka. Nu har jag fått barn och ser antagligen slitnare ut, eller antas bara vara äldre pga barnet.

Jag själv är ganska kass på att gissa folks ålder, så jag låter bli.
 
Jag har alltid fått höra att jag ser äldre ut än jag är, iaf 3-4 år. När jag var 13 trodde folk jag var 17 osv. Ser fortfarande ut typ exakt som när jag var 13 (var väl färdigvuxen då). Nu är jag 23 och jag tror att jag har "kommit ikapp" mig ålder. Tror inte att det är otippat att jag är 23. Det är först nu jag har fått börja via leg..? Kanske har blivit yngre i utseendet?

Min syster är dock den jag vet som folk ofta gissar fel på. Hon är 30 nu, 160 lång och 45kg. Liiiten människa som ser ut som Maddicken. Det roligaste jag har hört var när hon gick på lärarutbildningen och hade praktik på ett högstadium, och gick in i lärarrummet. Då sa en lärare till henne att elever inte fick vara där inne. Hon var 26 då. :D
 
När jag var liten, upp till kanske 16-17, trodde de flesta att jag var äldre än jag var och det var jag så stolt över då. Nu är det enda jag vill att se yngre ut än jag är, och det är nog för att jag inte känner mig redo att vara 25 år. Då är man ju vuxen på riktigt! Läskigt, ångest, vill inte...

Senaste veckan har jag fått små egokickar 3 gånger, en gång på bussen när jag såg att jag fått ungdomsbiljett, han tyckte tydligen inte ens att han behövde fråga. Sen fick jag visa leg när jag köpte en trisslott, och igår på systemet fick jag visa leg med kommentaren "du misstänkte att jag skulle be om leg va?". :D
Jag har alltså sett ut att eventuellt vara under 18 i någons ögon och ev under 20 i någon annans. Yey!

Det väger upp lite för de gånger då gamla människor på jobbet kunde fråga "är du under 30?" ;)
 
Folk brukar tro att jag är minst fem år äldre än jag är, jag tror att det beror mest på mitt sätt. Ser nog inte så gammal ut, fick visa leg när jag köpte alkoholfri cider på ica :rofl: jag är 27... i och för sig har jag handlat på systemet utan att visa leg.
Insåg att mitt körkort måste förnyas snart, då kände jag mig lite gammal.

Jag kan inte gissa ålder på folk, det blir ofta typ 20 år fel om personen är i 40-60 års åldern. Jag trodde att en bekants man var hennes pappa :o
 
Jag är urusel på att avgöra ålder hos folk - färska misstag är att ha misstagit en 16-åring för 23+ och en 30-åring för 40+ - vilket nog har mycket att göra med att jag i första hand går efter utseende/kropp, hår, smink och såväl design som märke på kläder. Det är ofta inte förrän jag hamnat i någon form av djupare konversation med dem som jag noterar att jag kanske är något fel ute.

Själv blir jag ständigt misstagen för yngre än vad jag är, vilket nog har med mitt utseende att göra. Jag drar den slutsatsen efter att jag som 25-åring ofta tillfrågas om jag är 16-18 när jag köper bussbiljett. Det gör dock inte mig någonting - hellre misstagen för 18 än 35 liksom - och jag tänker njuta av det medan jag kan eftersom jag misstänker att det är lite så här:

average_asian_woman_aging.jpg
 
Senast ändrad:
Nyss fyllda 26, men när folk gissar min ålder kan det bli allt mellan 20 till 30+.

Roligast är när folk tror jag är över trettio för att jag vet så mycket :D Det tar jag som en komplimang!
 
Blir alltid tagen för att vara yngre, får fortfarande visa leg på systemet fast jag är 30 år.

När äldsta sonen gick på förskolan så ropade vikarierna ofta "XXX, din syster är här för att hämta dig". Senast det hände var iofs på IKEA förra året, när sonen ifråga fick vara inne på leklandet. Då sonen inte har någon storasyster så blir han lika förvånad varje gång och utbrister - "men det är ju mamma".
På öppna förskolan och dylikt med minste sonen så blir människor ofta förvånade när jag nämner min snart 10 årige son. Ibland händer det att de utbrister "oj, då fick du barn tidigt?" Nja, 20 år är inte direkt tidigt häromkring ;)

När jag satt i kassan på ICA upptäckte jag hur dålig jag är på att bedöma folks åldrar, många ser yngre ut än vad de är :o
 
Får alltid visa leg både på systemet (trots att jag haft med barnet O_o ), för att köpa folköl, fulcigg, u name it. Jag är 32.. :banghead:

Bedömer folk på utseende men mest på sättet. Då skulle min man iofs vara typ 14 och han är 42. Men folk brukar gissa på att han är runt 35.
 
Gissa ålder är svårt om du är över 20 år. Då jag har jobbat i butik och fått tagit legg på många så har man inte alltid gissat rätt.

Sen har folk jättesvårt att gissa min ålder. Säger jag min riktiga ålder tror folk att jag ljuger.
Haha, folk får väl tro att jag fortfarande är 20-25 år fast jag är 32 år. De gör mig inget då jag inte vill åldras:cool:.
 
Det verkar som det är vanligare att tas som yngre än äldre?

Det tror jag inte.
Jag tycker det är lika vanligt att se människor som ser äldre ut än vad dom är...
Men jag tror att om man ber folk gissa ens ålder. Så drar dom nog gärna av nåt år motför vad dom egentligen tror...
Man kanske inte vill verka taskig =) Vi lever ju i ett åldersfixerat samhälle.
 
Det tror jag inte.
Jag tycker det är lika vanligt att se människor som ser äldre ut än vad dom är...
Men jag tror att om man ber folk gissa ens ålder. Så drar dom nog gärna av nåt år motför vad dom egentligen tror...
Man kanske inte vill verka taskig =) Vi lever ju i ett åldersfixerat samhälle.
Baserade min fråga på svaren jag har fått här i tråden. Men vi här inne representerar ju inte hela Sveriges befolkning.
 
Jag som är nyss fyllda 32 tycke folk fortfarande att jag ser ut som max 20 ;)
Det är väl för att jag är kort, smal, blond och blögd... Jag gillar inte att folk tror man är ung bara för att man är kort och liten...
Folk borde bli bättre på att se till andra saker än utseendet när de bedömer folk.
Ibland kan jag bli lite glad att jag fortfarande ser ung ut, får alltid visa leg osv, men det är i mitt yrke inte alltid så bra att okänt folk tror jag är så ung... Jag är inte så ung till sättet, tycker jag iaf.
Så jag själv försöker inte att avgör någons ålder baa på utsendet....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 269
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 442
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp