Jag är nybliven 50-åring och sett i mina egna ögon så vet jag faktiskt inte om jag ser ut för min ålder. Men har märkt att när ålder diskuteras på tex jobbet så tror de flesta att jag är lite yngre, typ 40 och ett par år.

Jag vet inte hur en femtioåring ska känna sig eller "vara". Känner mig nog rätt ålderslös. Jag har iaf inte börjat lyssna på dansband, knyppla eller bytt klädstil pga av min ålder. Jag gillar samma saker som när jag var 25, 38 och 46.
Däremot har jag ett annat lugn och trygghet i mig. Känner mig mycket mer harmonisk, glad och har lättare för att slå ifrån mig bekymmer och negativitet.

Jag siktar på att lyssna på Sabaton på högsta volym på ålderdomshemmet (jag är nog tvungen till det för jag lär väl vara halvdöv vid det laget :p) iförd en SOA-hoodie 🤘
 
När jag var yngre (18-30 ca) blev jag alltid misstagen för mycket yngre. Tror det är pga "babyface" och att jag är ganska vimsig och barnslig i min energi. Nu är jag 37 och det händer inte lika ofta längre. Jag har ganska många grå hårstrån om man närstuderar min utväxt och små fina linjer i ansiktet som syns i bra dagsljus.

En bra dag känner jag mig kroppsligt som min egen ålder. Men har lite småkrämpor sådär. Ett kasst knä, dålig rygg osv. Det gör ju att jag inte känner mig som 25 precis. Mentalt pendlar jag mellan att känna mig som en tant på 60+ och typ ett barn. Har jättesvårt att förlika mig med att vara tråk-vuxen. Men tror också att det handlar om sammanhang. Är inte en bolåne eller föräldramötesperson. Vem fasen är det iofs men det ligger extremt långt borta från min egen självbild. Jag är däremot inte ansvarslös, men det är främst pga driven av extrem skuldmedvetenhet och en känsla av plikttrogenhet mot dom som är i beroendeställning till mig. Jag njuter absolut inte av den här eran i livet om vi säger så.

Har en svåger som är 44 och min sambo (hans bror) kallar honom för världens äldsta tonåring. Han har verkligen lyckats ducka vuxenblivandet otroligt skickligt, går inte riktigt att beskriva i text utan man måste nog uppleva det. Sån är jag ju inte, jag tycker på sätt och vis att det är skönt att bli äldre. Ser fram emot min pension till exempel, om jag får ha hälsan i behåll tills dess.
 
Vissa skriver om att folk gissar ålder.
Hur går det ens till? Är det någon som svara gissa när de får frågan om hur gammal den är eller vill folk gissa?
Hej, låt mig gissa din ålder!
Det låter så märkligt, och lite pinsamt 😂
På jobbet har det mer varit att de yngre trott att jag varit i deras ålder och har frågat någon annan kollega hur gammal jag är, alternativ blivit lite förvirrade när de frågat mig 😆
Jag gör inget för att se yngre ut, jag är den jag är och välkomnar ålderstecken. Jag gillar att åldras!
 
Jag känner mig inte som mina dryga 50 år.
Min make fyller 60 nästa sommar det känns helt sjukt. Han ser ut som 45 inte ens ett grått strå.
 
Vissa skriver om att folk gissar ålder.
Hur går det ens till? Är det någon som svara gissa när de får frågan om hur gammal den är eller vill folk gissa?
Hej, låt mig gissa din ålder!
Det låter så märkligt, och lite pinsamt 😂
På jobbet har det mer varit att de yngre trott att jag varit i deras ålder och har frågat någon annan kollega hur gammal jag är, alternativ blivit lite förvirrade när de frågat mig 😆
Jag gör inget för att se yngre ut, jag är den jag är och välkomnar ålderstecken. Jag gillar att åldras!

Men åldersgissande är väl rätt vanligt i konversationer med ytligt bekanta/kollegor? Om någon exempelvis klagar över krämpor och avslutar med att det "säkert har med åldern att göra" så hakar någon annan på om att "ja, när jag var 30 orkade jag ju på ett helt annat sätt" eller varför inte "men du som är så ung... " och så är diskussionen/gissningarna liksom igång.
 
Jag närmar mig 30, vilket jag inte kan fatta, säkert på grund av att jag inte gjort allt man "ska" göra enligt normen. Har dock alltid gillat, handarbete, katter och småkakor så på det viset känns det som jag varit en tant länge:love:
 
Men åldersgissande är väl rätt vanligt i konversationer med ytligt bekanta/kollegor? Om någon exempelvis klagar över krämpor och avslutar med att det "säkert har med åldern att göra" så hakar någon annan på om att "ja, när jag var 30 orkade jag ju på ett helt annat sätt" eller varför inte "men du som är så ung... " och så är diskussionen/gissningarna liksom igång.

Det har jag aldrig varit med, bokstavliga gissningar alltså.
Låter hemskt 😅 Jag skulle aldrig vilja gissa någons ålder eller att någon ska gissa min.
 
Det har jag aldrig varit med, bokstavliga gissningar alltså.
Låter hemskt 😅 Jag skulle aldrig vilja gissa någons ålder eller att någon ska gissa min.

Tja, jag har aldrig reflekterat över det som särskilt konstigt eller jobbigt utan något som varit ganska vanligt och på de flesta arbetsplatser jag jobbat på.

Det är aldrig om att någon säger "Nu ska jag gissa din ålder, jag tror du är xx!" utan snarare "Jaha, jag trodde nog att du var närmre 50 än 60" som en replik på något åldersrelaterat.
 
Jag är 40.
Blir alltid tagen för yngre, i värsta fall som under 25. Kanske pga 1,5 m lång och lite rund och gullig (the buccal fat is strong in this one!). Det retar mig fruktansvärt.

Jag ser alltså ut för folk som att jag är nysnuten och utkrystad från gymnasiet, helt utan vuxen klokskap och livserfarenhet.

Jag ser alltså ut för andra som någon som knappt är betrodd att köpa vin, köra bil eller rösta till riksdagen.

Men!
Jag ser också ut för folk som någon som tagit.hand.om.mig.själv™️ och har så fin hy, vilket helt trumfar ut ovanstående.
Tydligen. Har du bara släta ögonvrår kan du skatta dig lycklig och inte trängta efter respekt och förtroende. :grin:

Jag vill växa ikapp mig själv och få lite jävla tantpondus!
Med utkammade dreadlocks, kroppsliga krämpor och två fula utställningskatter kanske det är på G iaf. Eller så skjuter jag mig ständigt i foten genom att alltid plugga. Gått i skolan typ hela tiden, så Murphy 40+ är kanske densamma som Murphy 7 år. Isf är ju 25 årigt intryck en ynnest!
 
Tja, jag har aldrig reflekterat över det som särskilt konstigt eller jobbigt utan något som varit ganska vanligt och på de flesta arbetsplatser jag jobbat på.

Det är aldrig om att någon säger "Nu ska jag gissa din ålder, jag tror du är xx!" utan snarare "Jaha, jag trodde nog att du var närmre 50 än 60" som en replik på något åldersrelaterat.

Jag hade blivit så obekväm 😅
Då förstår jag ännu mer varför folk får höra att de är yngre än vad det är.
Ålder är ju rätt känsligt för många. Kul om någon frågar mig hur gammal jag tror den är, jag svarar 45 och personen är 30.
Känns som det kan bli lite smått dålig stämning då 😂
Låter mer som en artighetsgrej att svara så.
 
Jag hade blivit så obekväm 😅
Då förstår jag ännu mer varför folk får höra att de är yngre än vad det är.
Ålder är ju rätt känsligt för många. Kul om någon frågar mig hur gammal jag tror den är, jag svarar 45 och personen är 30.
Känns som det kan bli lite smått dålig stämning då 😂
Låter mer som en artighetsgrej att svara så.

Ja, jag håller med om att det nog oftast är en artighetsgrej eftersom det anses bättre och oproblematiskt att se ung ut.
 
Vissa skriver om att folk gissar ålder.
Hur går det ens till? Är det någon som svara gissa när de får frågan om hur gammal den är eller vill folk gissa?
Hej, låt mig gissa din ålder!
Det låter så märkligt, och lite pinsamt 😂
På jobbet har det mer varit att de yngre trott att jag varit i deras ålder och har frågat någon annan kollega hur gammal jag är, alternativ blivit lite förvirrade när de frågat mig 😆
Jag gör inget för att se yngre ut, jag är den jag är och välkomnar ålderstecken. Jag gillar att åldras!
Det har tillexempel hänt på jobbet, då jag registrerade en kunds personuppgifter. Vi småpratade, och hon konstaterade att vi väl är ungefär jämngamla? Nej, hon var nästan 20 år äldre än jag :crazy: Alltså ingen som direkt frågar, men åldern kommer på tal på något vis.

Med barnen så är det oftast så att någon halvbekant frågar dem eller mig, vilken linje de går på gymnasiet, eller om de redan fått körkort, även om det inte är aktuellt på flera år. Kanske är det bara ett sätt att få till en diskussion, även om folk inser att de pratar med en 14 åring, men jag tycker att det händer för ofta för att det kunde vara hela förklaringen.
 
Vissa skriver om att folk gissar ålder.
Hur går det ens till? Är det någon som svara gissa när de får frågan om hur gammal den är eller vill folk gissa?
Hej, låt mig gissa din ålder!
Det låter så märkligt, och lite pinsamt 😂
På jobbet har det mer varit att de yngre trott att jag varit i deras ålder och har frågat någon annan kollega hur gammal jag är, alternativ blivit lite förvirrade när de frågat mig 😆
Jag gör inget för att se yngre ut, jag är den jag är och välkomnar ålderstecken. Jag gillar att åldras!

Det är väl rätt vanligt i sammanhang där man blir leggad eller ska rabbla födelsedatum? Träningsgrupper, när man hämtar paket på posten, anmälningslistor osv.

Jag är 42, folk brukar studsa på det för tydligen uppfattas jag som "runt 30“. (Blir alltid leggad på systemet.) Både i sammanhang där det kan anses vara en komplimang och där det är en klar nackdel. (Mitt jobb är tex ett sådant där man förväntas vara helt klart senior.) Jag antar att det beror på en kombo av helt slät hud (det är åtminstone det som ofta får mig att gissa att folk är betydligt äldre än de är), en stil som är svårplacerad och att jag lever som jag gör med musik och djur som fritid.
 
Fyller 54 idag och har ingen aning om hur det kunde hända O_o
Hur gammal jag känner mig beror på hur kroppen och knoppen känns. Varierar mellan 25-98 :D
 
Vissa skriver om att folk gissar ålder.
Hur går det ens till? Är det någon som svara gissa när de får frågan om hur gammal den är eller vill folk gissa?
Hej, låt mig gissa din ålder!
Det låter så märkligt, och lite pinsamt 😂
På jobbet har det mer varit att de yngre trott att jag varit i deras ålder och har frågat någon annan kollega hur gammal jag är, alternativ blivit lite förvirrade när de frågat mig 😆
Jag gör inget för att se yngre ut, jag är den jag är och välkomnar ålderstecken. Jag gillar att åldras!
Hände mig senast igår när jag och en kollega diskuterade hur det är att växa upp som barn/tonåring med sociala medier. Jag var glad att Instagram kom när var typ 20 och han undrade såklart hur gammal jag är eftersom han trodde vi var jämngamla. Vilket det visade sig att vi inte var då, eftersom han var barn när Instagram kom.
 
Det är väl rätt vanligt i sammanhang där man blir leggad eller ska rabbla födelsedatum? Träningsgrupper, när man hämtar paket på posten, anmälningslistor osv.

Jag är 42, folk brukar studsa på det för tydligen uppfattas jag som "runt 30“. (Blir alltid leggad på systemet.) Både i sammanhang där det kan anses vara en komplimang och där det är en klar nackdel. (Mitt jobb är tex ett sådant där man förväntas vara helt klart senior.) Jag antar att det beror på en kombo av helt slät hud (det är åtminstone det som ofta får mig att gissa att folk är betydligt äldre än de är), en stil som är svårplacerad och att jag lever som jag gör med musik och djur som fritid.

Jo men så är det ju konkreta frågor, inte gissningar.
Jag blir alltid leggad på systemet och när jag köper snus. Men det känns mer som en safe then sorry än att folk ser unga ut 😁
 
Har alltid känt mig äldre än vad jag är.
När jag var 8 år kände jag mig som en tonåring. När jag var 14 år var jag vuxen. Osv

Någon sa till mig nån gång att jag var en gammal själ 😅
Har alltid umgåtts med äldre personer än jag själv är. Kanske påverkar en del också.
 
Blir 42 i år och tas ofta för att vara yngre. Senast för ett par veckor sedan när jag stod och pratade med en för mig ny gruppmedlem som inte fick ihop det med att jag gjorde min värnplikt -02-03 eftersom han trodde jag var född på 90-talet... Kan bero på att jag fortfarande lever livet lite som när jag var 20, utan barn och familj, slät i ansiktet och med färgat rött hår så det gråa inte syns. Känner mig i sinnet som 20-25(utom när jag umgås med 20-25 åringar:crazy:), kroppen är sliten och känns vissa dagar som 80-100.
För mig känns inte åldern så viktigt, har vänner från 20-80, det är ju inte hur gamla de är som avgör om jag trivs med dem eller inte...
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 501
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: bobbbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 104
Senast: jemeni
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp