Det är betydligt svårare få i dem gabapentin men jag har inte upplevt biverkningar på varken det eller pregabalin. Ingen skillnad i effekt heller. Trötthet kan båda ge men det brukar dels bero på dos och dels avta om de får regelbundet.Efter ca 8 dagar på Onsior inser jag att hon inte tål det heller. Nu har hon sår i ansiktet igen men denna gången har hon i alla fall ingen klåda. Jag står nu lite i valet och kvalet om jag ska sätta henne på en högre dos av kortison framöver eller testa pregablin. Gabapentin hittar jag att många får biverkningar av och hon är ju uppenbart känslig som inte tål varken solensia eller onsior. Hon tål ju metacam men det ger ju tyvärr inte tillräcklig med smärtlindring. Så någon som har använt gabapentin och vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag är ytterst tveksam då det verkar som att dom blir tröttare av det men vill gärna veta andras erfarenheter av det.
Givetvis ska jag bolla detta med veterinären (som inte är så intresserad) men nu är det helg så får ta det till veckan.
Beroende på veterinär så om de inte vill skriva ut humanvariant av pregabalin blir det väldigt mycket dyrare dock. Bonqat kostar 225-250 kr för en flaska med 2 ml. Dosen för ångestlindring är 0.1 ml/kg och i den dosen räcker en flaska för 4 doser till 5 kg katt.
Min Mini får i perioder när hon behöver det 2 droppar bonqat till kvällen och då räcker flaskan typ 10-14 dagar.
Som jmf kostar lyrica (i något svagare version men det gör det egentligen bara lättare med dosering) ca 900 kr för 473 ml. Men vissa veterinärer skriver inte ut det. Andra gör det. (Det beror på att veterinärer eg ska följa kaskadprincipen - finns läkemedlet i variant godkänd för djurslaget ska det skrivas ut i första hand.)