Aldrig riktigt glad... Ojämna bogblad...

HannaZ

Trådstartare
Så var det dags igen.

Hästen har haft kotledsinflammation, mest hö fram men även lite vä fram. Är sprutad, vilad 11 veckor och skrittad/arbetad på långa tyglar 9 veckor, har nu börjat trava.

Saken är den att han inte sträcker ut vä fram riktigt. Det har jag tyckt jättelänge (haft honom i två år) och det var därför jag tog in honom på klinik till att börja med.

Tycker alltså fortfarande att han inte riktigt tar för sig och ber igår en väldigt erfaren kvinna i stallet att kolla på honom.

Hon upptäcker då att han är jätteojämn i bogbladen. Vänster bogblad, nedanför manken, är mycket "bulligare" än höger.
(Massören påpekade att han var ojämn för 5-6 veckor sedan men jag förstod aldrig vad hon menade utan kollade för långt ner så jag såg inte det här då).

Han har varit hos equiterapeut och kiropraktor och de har inte sagt nåt om detta. Dock att han var mer spänd i höger bog.

Han är jämnt musklad bak och över ryggen. Även mjukdelarna nedanför bogarna är mjuka och jämnstora. men han har ett kompensationsöverben på insidan under knät på hö fram så det verkar som om detta benet får ta mycket stryk.

Nu undrar jag förstås vad dessa ojämna bogblad får för effekt på hästens rörelser.
Är det så att jag får acceptera att han går ojämnt men att det inte kommer att påverka (knappast troligt).
Eller kommer han aldrig att hålla för belastning någon längre tid?

Borde jag kontakta kiropraktorn igen eller vad sjutton bör jag göra?! :confused: :cry: :confused: :cry:
 
En häst bor alltid mer i ena frambenet, lägger mer tyngd där. Bogbladet sitter inte fast i ryggradden utan när hästen lägger tyngden på ett framben så kan ryggraden röra sig utan att hållas fast av några ben. Så gott som alla hästar har ojämna bogblad. Rakriktning innebär att placera ryggraden i mitteln igen, be den bära lika mkt vikt på bägge bak och därmed bägge fram.
Klart att din häst inte kan ha ett lika stort steg på det mer belastade frambenet. Träna upp digonala bakbenet för att avslasta bogen.
 
Tack för tipset!

Du som är expert på "snedheter" får nog komma ut och titta på eländet nån dag!

Fattar inte att jag inte sett detta innan :o
 
Kanske oxå kolla hur din egen kropp mår och hur din ridning påverkar hästen? :confused: Så at ni båda får chansen att starta på "nytt blad"...?
 
Men jag förstår inte riktigt.
Om han belastar hö framben mer så borde det väl vara hö bogblad som är bulligare.

Kan du förklara hur det hänger ihop?
 
Tänk som så att de flesta ser det aldrig, så var glad istället att du lärt dig nått nytt :D.
Kommer gärna och tittar, länge sen nu ju :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 309
Senast: prallan
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
2 936
Senast: Breccia_
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 805
Senast: lomuxx
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 187
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp