Alfrida - stormen

Eftersom vissa inte verkade tro på att folk gnällde på elbolaget. Detta är snott från Facebook

"Eftersom vår och närliggande kommuner drabbades hårt av stormen skulle jag vilja komma med en vänlig påminnelse.

Det är nämligen ett himla gnäll, folk är arga och de är besvikna på de som är ute och arbetar i skogen. De gör fel, de jobbar inte snabbt nog fast det enda de försöker är att igång allas ström. Det är okej att tycka att det är jobbigt. Det ÄR jobbigt att vara strömlös länge. Men det är inte montörernas fel. De är bara människor och de kan inte arbeta snabbare eller mer än de gör. De har ett riskfyllt arbete och om de slarvar riskerar de att dö.

Jens, min make jobbar ju just med detta. Så fort han fick klartecken om att han fick åka ut och jobba efter stormens framfart åkte han (efter att ha röjt undan tre träd så han kom ut). De får nämligen inte börja med arbetet förrän det anses säkert. Att jobba med detta i full storm är inte säkert. Det är totalt livsfarligt. Han åkte vid första klartecken och han kom hem ett dygn senare. Då hade han jobbat hårt fysiskt i ett dygn. De jobbar utan avbrott så länge de bara orkar för att sen åka hem och vila en stund innan de ger sig ut igen. Det är tungt för dem fysiskt och det är mörkt, kallt och svåra terränger. De kan välja att jobba kortare pass, inte jobba över alls eller som till helgen att vara hemma som de egentligen ska. Men de kommer vara ute i skogen och jobba det hårdaste de kan. Jag vet inte när min make får tid att träffa sina barn igen pga allt arbete för att ni ska få tillbaka strömmen.

De är mer än väl medvetna om vilka som är prioriterade att få tillbaka strömmen och de prioriterar dessa. Att en granne som kanske inte är prioriterad har fått ström men inte du betyder ingenting. Bara för att grannen har ström betyder det inte att du lika snabbt kan få det. Allt beror på skadorna och vilken linje som försörjer dig med el. Montörerna retas inte med er. De gör bara sitt jobb på det sätt de ska. Jag vet en montör som själv förväntas vara utan el över en vecka men han kan inte göra något åt den saken snabbare heller. Ironiskt va?

Det är så omfattande skador att elbolagen ännu inte sett allt och det finns områden där de måste bygga upp nya elnät då stormen förstört allt. Det var inte elbolagen som beställde denna storm. Det kostar ju dem massor och de önskar nog att detta är över snabbare än någon annan. Men när alla väl fått ström kvarstår ett långt och hårt arbete med att laga och fixa allt. Deras jobb är långt ifrån över bara för att du fått din ström.

Jag har också läst en massa klagomål om att man inte får någon information eller prognoser. Men sanningen är att de själva inte vet. De vet ännu inte hur stort skadeläget är och det blir då omöjligt att ge mer information än de gör.

Det är människor, precis som du som är ute och jobbar dygnet runt, det har åkt personal från andra län för att hjälpa till. Men deras familjer och närstående vill ha hem dem igen. Jag vill ha hem min make igen! Han är ingen maskin, han kan inte jobba oavbrutet i flera dygn. De måste vara pigga så att de tar rätt beslut och gör rätt riskbedömning så att de inte skadar sig. De ska orka köra bil i mörkret utan att somna framför ratten. De måste få sova och de måste få i sig energi. Annars kommer montörer att dö. Och det vill väl ingen?

De kan inte trolla fram nytt material, de kan inte trolla bort alla träd, de kan inte trolla fram er ström. Men de gör sitt allra yttersta för att ni så snabbt som möjligt ska få det. Att gnälla, vara arga och ringa och klaga kommer inte hjälpa något. Det kommer inte gå snabbare. Det ger dem inte någon extra energi att fortsätta jobba. Ta då istället och koka en termos med kaffe, bre några smörgåsar och åk ut och bjud dem på lite energi. Det skulle hjälpa mer. Det är inte montörernas fel att ni är utan ström men det kommer garanterat vara deras förtjänst att ni får tillbaka den. Glöm inte det. Tacka dem istället för det hårda jobb de just nu gör."
Att man klagar på dem som röjer är både obegripligt och oförsvarligt. Det är ju de som är "änglarna". Om elbolagens information till kunderna varit att detta kommer att ta tid, vi vet inte omfattningen etc istället för att gång på gång ge ny tid ett par timmar bort så tror jag betydligt färre hade blivit frustrerade eftersom man då hade kunnat planera för det. Det hade säkert underlättat för dem som jobbar.
Bjuda på kaffe - ja tanken föresvävade oss, men det är svårt när man varken har vatten eller el. Och jag tror inte att de i onödan vill ha folk i närheten när de jobbar i skogen.
 
Jag har för mig att vår spis och ugn inte fungerade på vårt lilla elverk, inte heller gjorde tvättmaskinen det. Och det var ett rätt irriterande oljud från det när det var igång. Men det var i alla fall härligt att kunna känna sig smått normal med TV, dator, dammsugning, osv några timmar om dygnet......
Vi har lastbilsbatterier som klarade viss belysning, liten frys, laddning av datorer och telefoner, internet etc. Kändes också ganska lyxigt. Dammsugningen var inte prioriterad (vilket märks nu)
 
Han bor på en ö. Tror nog att han har löst det på ett säkert sätt eftersom han jobbar med husbyggen. Det verkar vara kommunalt.
Bor man på en ö eller andra stormutsatta platser är det säkert vettigt att ta den kostnaden och förbereda för strömavbrott. Men om man kan räkna med ett sådant här strömavbrott en eller ett par gånger i livet så är det nog bättre att ta kostnaderna när de kommer. Värme känns i så fall viktigare att förbereda för, det är svårare att lösa akut, och en eldstad kan man ju alltid ha glädje av
edit: tog bort oavslutad text som inte skulle varit med
 
Senast ändrad:
Väldigt overkill... det räcker ju med ett elverk och kreativ sladdragning. Särbons grannar skakar på huvudet när de har strömavbrott och han sitter och tittar på TV :laugh: Nu driver han ju elverket för frysarna/kylen men när det ändå är igång så... ;) :D
Det är väl den där kreativa sladd-dragningen som kan vara problemet för de flesta ... men om man investerar i ett elverk och betalar någon för att koppla in det så borde man inte behöva gasoldrivet också (förutsatt att man inte har frysen i ett uthus eller liknande)
 
Bor man på en ö eller andra stormutsatta platser är det säkert vettigt att ta den kostnaden och förbereda för strömavbrott. Men om man kan räkna med ett sådant här strömavbrott en eller ett par gånger i livet så är det nog bättre att ta kostnaderna när de kommer. Värme känns i så fall viktigare att förbereda för, det är svårare att lösa akut, och en eldstad kan man ju alltid ha glädje av
edit: tog bort oavslutad text som inte skulle varit med

Det verkar dock som om många av de som väljer att ta det när det kommer, inte kan stå för sitt val utan skyller på alla andra.
 
Jag har förberett mig på snöfallet genom att fylla på ved i alla vedlådor inne. I morgon ska det tydligen vara vitt här.
 
Jag har nedgrävda ledningar här så strömavbrotten är få och korta.

Men skulle det bli ett större längre avbrott mitt i vintern skulle det bli krångligt. Jag värmer med ved men systemet behöver ett gäng cirkulationspumpar för att funka. Annars kokar det snabbt.

Jordkällare, utedass och vedspis gör att läget inte är katastrofalt. Jag klarar mig. Att bädda i köket framför vedspisen skulle inte vara något bekymmer. Har dessutom en källa med ringar som jag kan hämta vatten i. Men risken att värmesystemet fryser sönder om det är minus 20 i en vecka oroar mig.

Har länge tänkt att jag ska kolla om det går att sektionera så att det går att tömma ur vattnet på övervåningen och i gästhuset.
 
Litet om reservkraft... :)

Förbrukare som drar mycket effekt - typiskt spis/ugn, all elektrisk central uppvärmning som elpatron eller värmepump, större tvättmaskiner - är inte praktiskt att konstruera för att drivas på en (1) fas eftersom strömförbrukningen då kräver orealistiskt stora huvudsäkringar/abonnemang. Dessutom finns det andra eltekniska nackdelar med stora enfas förbrukare, som gör att det rent generellt är vettigt att undvika. Samtidigt är hushållets trefasförbrukare ofta inte helt nödvändiga i kort och medellångt perspektiv, även ett enfas elverk för att kunna köra kyl/frys, belysning, mobilladdning, cirkulationspump och andra viktiga småsaker kan vara mycket värt.
Som flera redan skrivit kan det räcka långt att köra ett elverk någon eller några timmar ett par gånger om dagen om man gör det med litet planering.

Ett bra begagnat enfas inverterelverk på 1,5-2 kW får man för storleksordningen 5000 kr. Inverterelverk är en typ av elverk som är jämförelsevis tysta och bränslesnåla, och de flesta modeller är ytterst lättanvända och mobila.

Vill man kunna driva alla förbrukare i ett typiskt hushåll, om än inte samtidigt, krävs ett trefas elverk. Dessa brukar klara från ca 5-6 kW, även de börjar runt 5000 kr begagnade men är då av enklare konstruktion än ett inverterelverk och har förstås högre bränsleförbrukning och ljudnivå. De är dessutom tyngre, man flyttar dem enkelt på två personer men helst inte ensam.
I många fastigheter med egen brunn är ju vattenpumpen en trefasmotor, då kan ju redan den biten motivera valet av trefas elverk framför enfas.

Inkoppling av enfas elverk kan göras genom att dra vanliga lösa förlängningskablar, som @athena_arabians nämnde, till de apparater man prioriterar. En mer praktisk lösning är att montera en s k reservkraftomkopplare i närheten av sin huvudelcentral, det är en kopplingsbox där man kopplar in en kabel från elverket och med ett vred väljer att fastigheten skall matas därifrån istället för från elnätet. Då funkar allt i fastigheten "som vanligt". En sådan installation kostar i storleksordningen 5000-6000 kr inklusive material, ännu mindre om man hittar en begagnad reservkraftomkopplare.
Om man eldar med ved/pellets och uppvärmningen bara behöver el till någon cirkulationspump och pannans fläkt/matning så kan man vara förutseende och koppla dessa med stickpropp/eluttag så att de är extra lätta att strömförsörja flexibelt. Inte 100% by-the-book men inte helt förkastligt heller.

De flesta elverk drivs med bensin, somliga av större modell drivs med diesel. Vanlig bilbensin från macken har rätt dåliga lagringsegenskaper och är ofta märkbart svårare att starta med redan efter något halvår eller år. Så kallad alkylatbensin, som säljs som "miljöbensin" för t ex motorsågar eller gräsklippare, har avsevärt bättre lagringsegenskaper och uppför sig ofta oförändrat efter 6-8 år eller mer.

Har man inte behov av mycket ström utan klarar sig med att driva t ex ett litet(!) kylskåp och mobilladdare så kommer man långt med en s k inverter (omformare, växelriktare) som omvandlar 12V eller 24V likspänning från t ex bilbatteri till 230 V. Sådana apparater är vanliga i husbilar och båtar, och kostar från 1000-1500 kr för vettig storlek.

Var och en måste förstås göra sin egen avvägning mellan kostnad och nytta, och bedömning av hur riskerna (sannolikhet x konsekvens) med elavbrott ser ut. Men reservel i rimlig omfattning är alltså inte nödvändigtvis jättedyrt.
 
Litet om reservkraft... :)

Förbrukare som drar mycket effekt - typiskt spis/ugn, all elektrisk central uppvärmning som elpatron eller värmepump, större tvättmaskiner - är inte praktiskt att konstruera för att drivas på en (1) fas eftersom strömförbrukningen då kräver orealistiskt stora huvudsäkringar/abonnemang. Dessutom finns det andra eltekniska nackdelar med stora enfas förbrukare, som gör att det rent generellt är vettigt att undvika. Samtidigt är hushållets trefasförbrukare ofta inte helt nödvändiga i kort och medellångt perspektiv, även ett enfas elverk för att kunna köra kyl/frys, belysning, mobilladdning, cirkulationspump och andra viktiga småsaker kan vara mycket värt.
Som flera redan skrivit kan det räcka långt att köra ett elverk någon eller några timmar ett par gånger om dagen om man gör det med litet planering.

Ett bra begagnat enfas inverterelverk på 1,5-2 kW får man för storleksordningen 5000 kr. Inverterelverk är en typ av elverk som är jämförelsevis tysta och bränslesnåla, och de flesta modeller är ytterst lättanvända och mobila.

Vill man kunna driva alla förbrukare i ett typiskt hushåll, om än inte samtidigt, krävs ett trefas elverk. Dessa brukar klara från ca 5-6 kW, även de börjar runt 5000 kr begagnade men är då av enklare konstruktion än ett inverterelverk och har förstås högre bränsleförbrukning och ljudnivå. De är dessutom tyngre, man flyttar dem enkelt på två personer men helst inte ensam.
I många fastigheter med egen brunn är ju vattenpumpen en trefasmotor, då kan ju redan den biten motivera valet av trefas elverk framför enfas.

Inkoppling av enfas elverk kan göras genom att dra vanliga lösa förlängningskablar, som @athena_arabians nämnde, till de apparater man prioriterar. En mer praktisk lösning är att montera en s k reservkraftomkopplare i närheten av sin huvudelcentral, det är en kopplingsbox där man kopplar in en kabel från elverket och med ett vred väljer att fastigheten skall matas därifrån istället för från elnätet. Då funkar allt i fastigheten "som vanligt". En sådan installation kostar i storleksordningen 5000-6000 kr inklusive material, ännu mindre om man hittar en begagnad reservkraftomkopplare.
Om man eldar med ved/pellets och uppvärmningen bara behöver el till någon cirkulationspump och pannans fläkt/matning så kan man vara förutseende och koppla dessa med stickpropp/eluttag så att de är extra lätta att strömförsörja flexibelt. Inte 100% by-the-book men inte helt förkastligt heller.

De flesta elverk drivs med bensin, somliga av större modell drivs med diesel. Vanlig bilbensin från macken har rätt dåliga lagringsegenskaper och är ofta märkbart svårare att starta med redan efter något halvår eller år. Så kallad alkylatbensin, som säljs som "miljöbensin" för t ex motorsågar eller gräsklippare, har avsevärt bättre lagringsegenskaper och uppför sig ofta oförändrat efter 6-8 år eller mer.

Har man inte behov av mycket ström utan klarar sig med att driva t ex ett litet(!) kylskåp och mobilladdare så kommer man långt med en s k inverter (omformare, växelriktare) som omvandlar 12V eller 24V likspänning från t ex bilbatteri till 230 V. Sådana apparater är vanliga i husbilar och båtar, och kostar från 1000-1500 kr för vettig storlek.

Var och en måste förstås göra sin egen avvägning mellan kostnad och nytta, och bedömning av hur riskerna (sannolikhet x konsekvens) med elavbrott ser ut. Men reservel i rimlig omfattning är alltså inte nödvändigtvis jättedyrt.

Tack för ett intressant inlägg! Är det som skrivet ovan att man inte kan ha jordfelsbrytare om man har reservkraftomkopplare?
 
Tack för ett intressant inlägg! Är det som skrivet ovan att man inte kan ha jordfelsbrytare om man har reservkraftomkopplare?
Jodå, i normalfallet ligger hela den ordinarie centralen inklusive jordfelsbrytare på "insidan" om reservkraftomkopplaren.

(Skall man vara kinkig så är historien inte slut där, det finns ett par ytterligare hänsynstaganden när man vill driva husets ordinarie elinstallation med ett eget elverk. Men det har en bra elektriker koll på.)
 
Senast ändrad:
Hos mig i Uppsala så blåste det rejält de dagarna med storm. Inga fallna träd, men ljuslyktorna på balkongen höll på att blåsa bort (bor i lägenhet).
Ute på jobbet (Ärna) blåste det ännu värre, så där höll man få grenar/träd i skallen...
 
Okej, vad klagar man på då? Ärlig fråga alltså, för jag förstår inte vad det finns att klaga på.
Man hånar och idiotförklarar dom som betecknas som prepper och sätter likhetstecken mellan preppers och dårarna som väntar på den slutliga zombieapokalypsen. Jag har ju ett par extra reservelverk som är flyttbara och som grannarna får låna om dom behöver, att just jag skaffat dom är enbart därför att dom ingen kunskap har om service och garanterat kommer att glömma att köra dom den där kvarten varje månad som krävs om det ska kallas reserv annars står dom där med ett verk som inte startar eller läcker soppa som ett såll pga. att packningar och slangar torkat sönder, dessutom har dom i det läget ingen soppa hemma heller. Elverken har inte kostat mig nåt och plats har jag så varför inte?

Det är bara EN granne som aldrig kommer att få nån hjälp härifrån, han har hånat mig både öppet och bak på ryggen så han får sitta där i sin lilla oeldade kåk och titta på när frysarna tinar upp. :grin:
 
Jag vet inte om jag tycker det är ok att (vissa) mobiloperatörer inte klarar ett elavbrott. Man kan inte samtidigt bygga många viktiga samhällsfunktioner på att mobilnätet fungerar, ta bort det fasta nätet och inte se till att de har reservförsörjning. Som enskild kan man (inom rimliga gränser, det en del här inne förespråkar innebär investering på 100 tkr eller mer) göra sig mindre sårbar, men när viktiga samhällsfunktioner inte fungerar så kan man inte som enskild göra så mycket.
Och hur gjorde man innan telefonin ens fanns? Folk bodde avigt till då också, dessutom utan både telefon och el och kunde ha nån mil till nästa granne, många ägde inte ens en cykel.

Konstigt att människosläktet överlevde innan Facebook m.fl kom.
 
Väldigt overkill... det räcker ju med ett elverk och kreativ sladdragning. Särbons grannar skakar på huvudet när de har strömavbrott och han sitter och tittar på TV :laugh: Nu driver han ju elverket för frysarna/kylen men när det ändå är igång så... ;) :D
Så gör jag också och mitt elverk kostade inga 50-60,000:- Det är ett dieseldrivet på 20Kva som räcker till hela gården, dom grannarna lånar är på 750w och enfas och klarar kyl eller frys eller tv och laddning. Dom laddar kyl och frys dagtid och sen kan dom se på tv och ladda datorer och mobiler kvällstid, det gäller bara att tänka lite med insidan av huvudet så minimieras problemen. :)
 
Sätt in vedspis - borde finnas i var kåk och måste heller inte vara dyra. Finns många fina klinoder som behöver nytt hem och pryder sin plats även när de inte används.

Har man bättre råd kan man även köpa nytt. Är gamla skorsten för murken för att göra nåt åt så sätt en ny på lämplig plats, där finns många lösningar på det.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
442
Senast: Jeffery
·
Samhälle Hur har ni det i kväll och i natt? En reporter på nyheterna höll på att blåsa bort tidigare under kvällen.
2 3
Svar
53
· Visningar
3 941
Senast: Squie
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp