Alfrida - stormen

Jag vet inte om jag tycker det är ok att (vissa) mobiloperatörer inte klarar ett elavbrott. Man kan inte samtidigt bygga många viktiga samhällsfunktioner på att mobilnätet fungerar, ta bort det fasta nätet och inte se till att de har reservförsörjning. Som enskild kan man (inom rimliga gränser, det en del här inne förespråkar innebär investering på 100 tkr eller mer) göra sig mindre sårbar, men när viktiga samhällsfunktioner inte fungerar så kan man inte som enskild göra så mycket.
 
Eftersom vissa inte verkade tro på att folk gnällde på elbolaget. Detta är snott från Facebook

"Eftersom vår och närliggande kommuner drabbades hårt av stormen skulle jag vilja komma med en vänlig påminnelse.

Det är nämligen ett himla gnäll, folk är arga och de är besvikna på de som är ute och arbetar i skogen. De gör fel, de jobbar inte snabbt nog fast det enda de försöker är att igång allas ström. Det är okej att tycka att det är jobbigt. Det ÄR jobbigt att vara strömlös länge. Men det är inte montörernas fel. De är bara människor och de kan inte arbeta snabbare eller mer än de gör. De har ett riskfyllt arbete och om de slarvar riskerar de att dö.

Jens, min make jobbar ju just med detta. Så fort han fick klartecken om att han fick åka ut och jobba efter stormens framfart åkte han (efter att ha röjt undan tre träd så han kom ut). De får nämligen inte börja med arbetet förrän det anses säkert. Att jobba med detta i full storm är inte säkert. Det är totalt livsfarligt. Han åkte vid första klartecken och han kom hem ett dygn senare. Då hade han jobbat hårt fysiskt i ett dygn. De jobbar utan avbrott så länge de bara orkar för att sen åka hem och vila en stund innan de ger sig ut igen. Det är tungt för dem fysiskt och det är mörkt, kallt och svåra terränger. De kan välja att jobba kortare pass, inte jobba över alls eller som till helgen att vara hemma som de egentligen ska. Men de kommer vara ute i skogen och jobba det hårdaste de kan. Jag vet inte när min make får tid att träffa sina barn igen pga allt arbete för att ni ska få tillbaka strömmen.

De är mer än väl medvetna om vilka som är prioriterade att få tillbaka strömmen och de prioriterar dessa. Att en granne som kanske inte är prioriterad har fått ström men inte du betyder ingenting. Bara för att grannen har ström betyder det inte att du lika snabbt kan få det. Allt beror på skadorna och vilken linje som försörjer dig med el. Montörerna retas inte med er. De gör bara sitt jobb på det sätt de ska. Jag vet en montör som själv förväntas vara utan el över en vecka men han kan inte göra något åt den saken snabbare heller. Ironiskt va?

Det är så omfattande skador att elbolagen ännu inte sett allt och det finns områden där de måste bygga upp nya elnät då stormen förstört allt. Det var inte elbolagen som beställde denna storm. Det kostar ju dem massor och de önskar nog att detta är över snabbare än någon annan. Men när alla väl fått ström kvarstår ett långt och hårt arbete med att laga och fixa allt. Deras jobb är långt ifrån över bara för att du fått din ström.

Jag har också läst en massa klagomål om att man inte får någon information eller prognoser. Men sanningen är att de själva inte vet. De vet ännu inte hur stort skadeläget är och det blir då omöjligt att ge mer information än de gör.

Det är människor, precis som du som är ute och jobbar dygnet runt, det har åkt personal från andra län för att hjälpa till. Men deras familjer och närstående vill ha hem dem igen. Jag vill ha hem min make igen! Han är ingen maskin, han kan inte jobba oavbrutet i flera dygn. De måste vara pigga så att de tar rätt beslut och gör rätt riskbedömning så att de inte skadar sig. De ska orka köra bil i mörkret utan att somna framför ratten. De måste få sova och de måste få i sig energi. Annars kommer montörer att dö. Och det vill väl ingen?

De kan inte trolla fram nytt material, de kan inte trolla bort alla träd, de kan inte trolla fram er ström. Men de gör sitt allra yttersta för att ni så snabbt som möjligt ska få det. Att gnälla, vara arga och ringa och klaga kommer inte hjälpa något. Det kommer inte gå snabbare. Det ger dem inte någon extra energi att fortsätta jobba. Ta då istället och koka en termos med kaffe, bre några smörgåsar och åk ut och bjud dem på lite energi. Det skulle hjälpa mer. Det är inte montörernas fel att ni är utan ström men det kommer garanterat vara deras förtjänst att ni får tillbaka den. Glöm inte det. Tacka dem istället för det hårda jobb de just nu gör."
 
Alla som klagade på preppers innan, jag undrar om någon av dem har drabbats av långt strömavbrott? Nu räknar jag mig inte som prepper, men visst är det skönt att veta att jag har mat och kan både tillaga den och hålla värmen, har batteriradio med batterier, tändstickor och gott om ljus hemma. :up:

Jag tycker Norrland ska stänga av elen till resten av landet ett tag... så får vi se vilket gnäll det blir... :angel: :D

Skämt åsido (och inte riktat till dig @Mia_R) så är för många alldeles för naiva inför vad de kan förvänta sig i en krissituation. Jag skulle blir skitförbannad om elbolaget skickade ut folk att röja innan en storm lugnat ner sig, folk dör ändå vid röjning av stormfällen! När Moder Natur ger oss fingret har vi faktiskt väldigt lite att sätta emot, det är verkligen bara att gilla läget.
 
Antar att detta var menat till mig. Möjlighet att laga till är inte det största problemet (om inte annat hade man kunnat plocka fram grillen). Problemet är främst avsaknad av vatten.
Jag måste dock säga att jag höjde lite på ögonbrynen när jag läste om någon som sa att de haft utgifter på 50-60000 pga stormem eftersom de (utöver ett elverk som kan vara rimligt) fått köpa gasoldrivet kylskåo Och frys. Det kändes rätt overkill.
 
Kylskåpet är det minsta problemet!
Jag skall villigt erkänna att jag inte uppfattade SMHI:s varningar som att jag skulle förvänta mig flera dagars strömlöshet. Å andra sidan så blev elbolagen enligt egen utsago lika överraskade av stormens verkningar, så jag var inte ensam. Har haft både rejäla stormar och en hel del strömavbrott tidigare men aldrig så långt vad jag kan minnas. Minns stormen -69 men inte den -54(?) som de nu jämför med. Det stora strömavbrottet 1983 varade inte så länge. Ärligt talat fanns det inget i SMHI:s uppgifter som gjorde att jag förstod att det skulle bli ett långt strömavbrott. Just där jag bor upplevde jag inte ens att vindarna var så starka eller pågick så länge. Men kombinationen av att det blåste från fel håll och inte var någon tjäle fick stora gamla träd att falla.
Hade elbolagen förvarnat om att det skulle ta tid så hade jag första dagen kunnat lyfta ut kylvarorna, men nu flyttades tiden fram med några timmar i taget. Dessutom hade ju inte allt klarat sig ändå eftersom det hade behövt lagas till inom de här dygnen. Men som sagt, detta är nästan ett ickeproblem.
De största svårigheterna är avsaknad av vatten och värme.
Hade man vetat att det skulle bli flera dagar utan ström så hade man kunnat förbereda sig med att tappa upp vatten innan. Men att tappa upp för flera dagars förbrukning i t ex ett stall är det inte säkert att brunnarna klarar. Nu hade vi tur att det kom snö så vi tog in och tinade. Ganska kallt att tvätta sig i, men görbart. Upptappat vatten hade vi inte heller kunnat värma. Diska i kallt vatten funkar sådär.

Ett hus som inte värms upp blir snabbt utkylt. Man ska inte öppna ytterdörren i onödan, något som talar emot att hålla på och lasta ut mat från kylen. Härikring har det varit gamla och sjuka som inte har kunnat ordna med ved själva, även om de haft kamin. Själva har vi en stor kakelugn som vi använder för uppvärmning normalt och har därför klarat oss riktigt bra (även om den inte går att laga mat i). Men om man inte har det, t ex för att man har bergvärme, så är det en stor investering att införskaffa en kamin av något slag bara för risken för strömavbrott (vi pratar om 50-100' inkl skorsten). Hade gärna haft en vedspis, men det är en lika stor investering, mycket för att det någon gång i ens liv blir strömavbrott i mer än en dag.

Frysvaror är oftast omöjligt att klara någon längre tid, att lyfta ut när temperaturen pendlar kring nollan är inget alternativ. Vi lyckades hålla en mindre frys igång med hjälp av lastbilsbatteri, men det klarade inte den stora frysen.

Även om man har några laddade powerbanks liggande så räcker de inte hur länge som helst, man behöver få hjälp med att ladda dem. Här var det en lokal ICA-butik som långt före kommunen erbjöd laddning och tappvatten. Men svårt för dem som av någon anledning inte kunde ta sig dit.
Varför kan ni inte laga mat i kakelugnen?
 
Jag måste dock säga att jag höjde lite på ögonbrynen när jag läste om någon som sa att de haft utgifter på 50-60000 pga stormem eftersom de (utöver ett elverk som kan vara rimligt) fått köpa gasoldrivet kylskåo Och frys. Det kändes rätt overkill.

Väldigt overkill... det räcker ju med ett elverk och kreativ sladdragning. Särbons grannar skakar på huvudet när de har strömavbrott och han sitter och tittar på TV :laugh: Nu driver han ju elverket för frysarna/kylen men när det ändå är igång så... ;) :D
 
Väldigt overkill... det räcker ju med ett elverk och kreativ sladdragning. Särbons grannar skakar på huvudet när de har strömavbrott och han sitter och tittar på TV :laugh: Nu driver han ju elverket för frysarna/kylen men när det ändå är igång så... ;) :D

En bekant till mig har kopplat sitt hus så att det drivs av el eller en bensindriven generator. Så för honom är det bara att koppla om när det blir strömavbrott. Han har valt ett enfas, så han kan inte köra all elektronik samtidigt, men ändå skitsmart. Definitivt nått jag tar med mig inför ev framtida hus!
 
En bekant till mig har kopplat sitt hus så att det drivs av el eller en bensindriven generator. Så för honom är det bara att koppla om när det blir strömavbrott. Han har valt ett enfas, så han kan inte köra all elektronik samtidigt, men ändå skitsmart. Definitivt nått jag tar med mig inför ev framtida hus!

Ja, jag har funderat på att köpa ett elverk också...
 
En bekant till mig har kopplat sitt hus så att det drivs av el eller en bensindriven generator. Så för honom är det bara att koppla om när det blir strömavbrott. Han har valt ett enfas, så han kan inte köra all elektronik samtidigt, men ändå skitsmart. Definitivt nått jag tar med mig inför ev framtida hus!
Det var väldigt dyrt att driva elverket, upptäckte vi. Det tar mycket bensin. Så vid ett längre strömavbrott kan det bli rätt kostsamt. Jag har för mig att vårt drog sisådär en liter/timme. Vi körde bara vårt från sen eftermiddag-läggdags annars hade det blivit på tok för dyrt.
 
Det var väldigt dyrt att driva elverket, upptäckte vi. Det tar mycket bensin. Så vid ett längre strömavbrott kan det bli rätt kostsamt. Jag har för mig att vårt drog sisådär en liter/timme. Vi körde bara vårt från sen eftermiddag-läggdags annars hade det blivit på tok för dyrt.

Ja, man får väl väga för och nackdelar och fundera på vad man själv tycker är viktigast.
 
Vi börjar på allvar kika på någon elduppvärmningslösning att sätta in i källaren.
Vi har bergvärme i huset och kamin uppe i lillstugan så frysa behöver vi inte göra, men vid längre strömavbrott riskerar vattenrören i huset att frysa sönder och det känns lite ovärt när vi redan har en skorsten i huset vi skulle kunna nyttja.
 
Det var väldigt dyrt att driva elverket, upptäckte vi. Det tar mycket bensin. Så vid ett längre strömavbrott kan det bli rätt kostsamt. Jag har för mig att vårt drog sisådär en liter/timme. Vi körde bara vårt från sen eftermiddag-läggdags annars hade det blivit på tok för dyrt.

Visst är det dyrt men man behöver ju inte köra hela tiden för att hålla igång kyl/frys. Det räcker ju med några timmar per dygn så de inte tinar.
 
Varför kan ni inte laga mat i kakelugnen?
Eldrummet (heter det så?) är ganska litet. Det går att värma vatten i en liten kastrull som man ställer ovanpå veden när den glöder. Och visst, en burk ravioli eller liknande helkonserv hade nog gått att värma. Lite bökigt, man måste passa precis när glöden är lagom och finns en risk för att man brännser sig när man står på knä på vardagsrumsgolvet. Man måste också akta noga så man inte drar med glöd ut på golvet. Jämfört med en vedspis så är den inte mycket att ha. Men några dagar med smörgåsar och yoghurt dör man inte av. :)
 
Vi börjar på allvar kika på någon elduppvärmningslösning att sätta in i källaren.
Vi har bergvärme i huset och kamin uppe i lillstugan så frysa behöver vi inte göra, men vid längre strömavbrott riskerar vattenrören i huset att frysa sönder och det känns lite ovärt när vi redan har en skorsten i huset vi skulle kunna nyttja.
Bergvärmen behöver väl el för att fungera?
 
En bekant till mig har kopplat sitt hus så att det drivs av el eller en bensindriven generator. Så för honom är det bara att koppla om när det blir strömavbrott. Han har valt ett enfas, så han kan inte köra all elektronik samtidigt, men ändå skitsmart. Definitivt nått jag tar med mig inför ev framtida hus!
Alla viktiga funktioner fungerar inte på enfas, även om mer och mer gör det numera. Har man jordfelsbrytare (vilket jag tror är krav på i nya hus/nya anläggningar?) så slår den ifrån om det saknas en fas. Anledning till att vi saknade el trot att den "officiellt" var påkopplad i fredags (men inte alla faser).
Räknar man med att ofta ha strömavrott och har viktiga funktioner att hålla igång så kan det säkert vara värt den investeringen, även om det kostar en del, både investering och drift. När det inte är akut så kanske man kan komma över en begagnad generator och elektrikern blir inte lika dyr heller.
 
Alla viktiga funktioner fungerar inte på enfas, även om mer och mer gör det numera. Har man jordfelsbrytare (vilket jag tror är krav på i nya hus/nya anläggningar?) så slår den ifrån om det saknas en fas. Anledning till att vi saknade el trot att den "officiellt" var påkopplad i fredags (men inte alla faser).
Räknar man med att ofta ha strömavrott och har viktiga funktioner att hålla igång så kan det säkert vara värt den investeringen, även om det kostar en del, både investering och drift. När det inte är akut så kanske man kan komma över en begagnad generator och elektrikern blir inte lika dyr heller.

Han ansåg att tillräckligt mycket funkar på enfas för att klara ett längre strömavbrott. Han ansåg inte att trefas var värt pengarna. Men att han inte kan köra t.ex micro och spis samtidigt och så.
 
Jag måste dock säga att jag höjde lite på ögonbrynen när jag läste om någon som sa att de haft utgifter på 50-60000 pga stormem eftersom de (utöver ett elverk som kan vara rimligt) fått köpa gasoldrivet kylskåo Och frys. Det kändes rätt overkill.
Gasoldrivet var smart .... Inte för att köpa utifallatt, det är det för dyrt för, men i akut läge. OM man får en hint om att det kan ta tid innan strömmen är tillbaka innan maten redan är förstörd.
Det som kostade mest var säkert elverket + inkoppling och drift av det.
Gasoldriven frys kan vara värt det för att slippa slänga så mycket mat (inte roligt!). Även om elverket ersätter värdet så kan det ju vara svårt att ersätta t ex vilt och sådant som säsongsslaktas (vi har lamm i frysen t ex).
Med de temperaturer som varit nu så klarar sig det mesta utomhus, mjölk t ex fryser inte så lätt. Men kanske finns det mediciner som måste förvaras kallt och inte får frysa?
 
Han ansåg att tillräckligt mycket funkar på enfas för att klara ett längre strömavbrott. Han ansåg inte att trefas var värt pengarna. Men att han inte kan köra t.ex micro och spis samtidigt och så.
Äldre spisar går på trefas, men det kan man ju byta ut om man har en sådan. Har han kommunalt vatten? Och som sagt, det bygger på att man inte har jordfelsbrytare - och det vill man ju helst ha. Vet inte om den går att koppla förbi i nödläge - men brand är ju det sista man vill ha.
 
Äldre spisar går på trefas, men det kan man ju byta ut om man har en sådan. Har han kommunalt vatten? Och som sagt, det bygger på att man inte har jordfelsbrytare - och det vill man ju helst ha. Vet inte om den går att koppla förbi i nödläge - men brand är ju det sista man vill ha.
Jag har för mig att vår spis och ugn inte fungerade på vårt lilla elverk, inte heller gjorde tvättmaskinen det. Och det var ett rätt irriterande oljud från det när det var igång. Men det var i alla fall härligt att kunna känna sig smått normal med TV, dator, dammsugning, osv några timmar om dygnet......
 
Äldre spisar går på trefas, men det kan man ju byta ut om man har en sådan. Har han kommunalt vatten? Och som sagt, det bygger på att man inte har jordfelsbrytare - och det vill man ju helst ha. Vet inte om den går att koppla förbi i nödläge - men brand är ju det sista man vill ha.

Han bor på en ö. Tror nog att han har löst det på ett säkert sätt eftersom han jobbar med husbyggen. Det verkar vara kommunalt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
442
Senast: Jeffery
·
Samhälle Hur har ni det i kväll och i natt? En reporter på nyheterna höll på att blåsa bort tidigare under kvällen.
2 3
Svar
53
· Visningar
3 941
Senast: Squie
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp