Alfrida - stormen

I nordvästskåne är det rejält blåsigt på slätten men inte riktigt så man är rädd för att gå ut. Några tappra själar lyckades genomföra det traditionella nyårsdoppet vid Ängelholm trots rejäla vågor (själv nöjde jag mig med badkaret, känns som ett mycket bra och något mer njutbart val).


Hade jag varit helt skadefri och lite mer i normal träningsform kunde jag ha gjort en galet bra kilometertid på en delsträcka av kvällspromenaden, medvind uppåt 20 m/s vinkelrätt mot ryggen och fritt blås utan träd eller byggnader som dämpade.... nu fick jag nöja mig med en rask promenad just den kilometern och betydligt trögare på de sträckor där vinden kom från fel håll (som den ju allra oftast gör :meh: )
Jag var ute vid havet i Magnarp och funderade på om de verkligen tänkte genomföra nyårsdoppet. Det blåste rätt bra och byarna tog i ordentligt!
 
Jag tror det faktum att man inte har överblick nog över skadorna för att kunna prognostisera ska tolkas som "förutsätt långvarigt tills du vet annat".
Men att i det läget ha alls ha siffror som saknar substans i infon är ju dumt. Kanske är något system som inte tillåter att där är tomt så någon klämmer in hittepå-gissningar för att det måste stå "något"?
Jag är inne på din linje. Vet hur det är inom järnvägen när alla ringer och drar i en. Innan man vet hur omfattande det är så vill personer högre upp i kedjan få en prognos och då höftar man gärna till. Dels för att man ska få vara ifred och jobba på, dels slippa sura miner ”ja men du sa det skulle va klart nu..”.
Kanske inte rätt mot tredje part som blir lidande eftersom de får en felaktig prognos men vid stora händelser är det svårt att veta omfattningen av skadorna och tiden att åtgärda det.
 
Jag är inne på din linje. Vet hur det är inom järnvägen när alla ringer och drar i en. Innan man vet hur omfattande det är så vill personer högre upp i kedjan få en prognos och då höftar man gärna till. Dels för att man ska få vara ifred och jobba på, dels slippa sura miner ”ja men du sa det skulle va klart nu..”.
Kanske inte rätt mot tredje part som blir lidande eftersom de får en felaktig prognos men vid stora händelser är det svårt att veta omfattningen av skadorna och tiden att åtgärda det.
Finns tyvärr en grupp konsumenter som är gå påiga också och trycker på om besked oavsett om det säger något vettigt eller inte också. Vilket även det är korkat enligt min mening. Jag vill veta att när jag får info är den pålitlig.
Det här tycker jag är ett bra sätt att säga att man inte har en susning om prognosen, men samtidigt ger en uppfattning om situationen och förutsättningarna som ändå gör att man får så viss känsla för vad man har att vänta.
Omfattningen av skadorna efter stormen är förödande. Tidigt på onsdag morgon var 93 % av våra kunder utan ström. Under dagen har vi enbart hunnit reparera linjer som förser de centrala delarna med ström. Några kommuner har vi inte kunnat förse med ström på hela dagen men arbetet fortgår så att deras kommuncentrum skall kunna få ström för att producera det mest väsentliga för kommuninnevånarna.
Efter en intensiv gårdag är vi nu i full gång på många platser över hela Åland inklusive skärgården. Vi har extra linjemontörer från fastlandet på väg som anländer under eftermiddagen. Vid 11 tiden under torsdagen har cirka 45 % av kunderna ström.
Fokus ligger fortsättningsvis att återställa 10 kV nätet i centrala delar av kommunerna. Vi kan tyvärr inte ge närmare prognoser för när strömmen kommer tillbaka på olika platser eftersom skadorna på elnätet är stora och tidsödande att reparera.
 
Jag hade föredragit ett besked typ: Detta är mer än vi kan överblicka, förbered er på att det kan ta dagar och helst lite uppdateringar på hemsidan vartefter om hur/vilka områden som de prioriterar. Nu när alla får samma prognos så förstår man ju att det inte gäller, men man kan inte heller bilda sig någon uppfattning om läget. De har sagt att de prioriterar fel som kan lösa elen för många, det förstår man, men var är det och vilka områden berör det? Och som sagt, den mesta infon kommer via lokaltidningar och lokala FB-sidor. Tycker att de borde ge samma info på deras hemsida. Är ändå glad (tror jag) att jag inte hör till dem i Norrtälje som fått besked om att det kan ta en vecka. De stackars ålänningarna avundas jag verkligen inte.
 
Ja det var ju bara att konstatera, jag hade tur den här gången Ett tiotal trän har gått ikull, på hela fastigheten. Till skillnad från Gudrun, då det föll långt över 1000 skogskubik, Inte ens de två skiftena med frötallar tog skada. :)
 
Granarna har väl ytliga rötter, till skillnad från björkarna.
Är väldigt tacksam att vi lät ta ner vår gamla granhäck för ett par år sen.

Jag är tacksam typ varje dag över att Den Lutande Granen i Nordvästskånsk Ort sågades ner i somras, eftersom den både var hög och gammal, ful och ojämnt växt och framför allt att den lutade olycksbådande och skrämmande nära mitt växthus. Men, den stod pall - trots ett i princip fritt läge längst ut mot åkrarna - genom förvånansvärt många förvånansvärt hårda stormar inklusive Gudrun, Per, Sven och Simone och andra som knäckt både det ena och det andra här hemma.

Och nu när den tagits ner ser man på de resterande rejäla rötterna att de stretat emot bra genom åren på vindsidan.
 
Det blev ju tydligt att många inte alls tagit till sig krisinformationsfoldern och inte heller brytt sig om att förbereda sig inför Alfridas besök. Bor man i villa finns det ju en hel del man kan göra för att slippa bli helt utan allt, men istället har man förlitat sig helt på att alla andra ska förbereda.
Vissa kom inte ens på tanken att man ju kan ställa ut kylvaror nu när det ändå är kallt?
 
Vi hade byar på 33m/s. Ungefär 50 träd hade fallit eller gått av på mitten på sommarstugans tomt. Här hemma klarade vi oss. Vi hade tur med elen också. Några hus bort var de utan ström en bra bit över dygnet.
 
Det blev ju tydligt att många inte alls tagit till sig krisinformationsfoldern och inte heller brytt sig om att förbereda sig inför Alfridas besök. Bor man i villa finns det ju en hel del man kan göra för att slippa bli helt utan allt, men istället har man förlitat sig helt på att alla andra ska förbereda.
Vissa kom inte ens på tanken att man ju kan ställa ut kylvaror nu när det ändå är kallt?
Anledningen till att man ofta inte är förberedd är väl förmodligen att det ändå tar en hel del tid och energi att hålla sig uppdaterad och förberedd? Visst kan man försöka hålla ett visst lager på saker och ting, men även sådant som matvaror som håller länge måste ju ändå bytas ut ibland. Inte alltid helt lätt att komma ihåg, speciellt som det är väldigt långt mellan "katastroferna" i det här landet.
 
Anledningen till att man ofta inte är förberedd är väl förmodligen att det ändå tar en hel del tid och energi att hålla sig uppdaterad och förberedd? Visst kan man försöka hålla ett visst lager på saker och ting, men även sådant som matvaror som håller länge måste ju ändå bytas ut ibland. Inte alltid helt lätt att komma ihåg, speciellt som det är väldigt långt mellan "katastroferna" i det här landet.

Jag tänker mer på att ha en generator, ett gasolkök och sånt. Maten är ju plättlätt att fixa eftersom de flesta har bilar eller tillgång till buss här. Allt går om man vill, orkar man inte så får man ju också ta konsekvenserna.
 
Jag tänker mer på att ha en generator, ett gasolkök och sånt. Maten är ju plättlätt att fixa eftersom de flesta har bilar eller tillgång till buss här. Allt går om man vill, orkar man inte så får man ju också ta konsekvenserna.
Ibland är det svårt att motivera att lägga pengar på sådant man inte använder, tycker jag. Ett bensindrivet elverk, till exempel, som vi köpte i samband med Gudrun. Ett sådant kostar en del, och att bara köpa ett sådant för att ha det stående ut-i-fall-att, det hade jag faktiskt inte en tanke på. Samma med gasolkök. Kostar inte särskilt mycket, men inget jag någonsin använder i mitt "normala" liv. Blir alltså inte av att jag skaffar heller tyvärr.
 
Ibland är det svårt att motivera att lägga pengar på sådant man inte använder, tycker jag. Ett bensindrivet elverk, till exempel, som vi köpte i samband med Gudrun. Ett sådant kostar en del, och att bara köpa ett sådant för att ha det stående ut-i-fall-att, det hade jag faktiskt inte en tanke på. Samma med gasolkök. Kostar inte särskilt mycket, men inget jag någonsin använder i mitt "normala" liv. Blir alltså inte av att jag skaffar heller tyvärr.

Nej, det är just det. Man prioriterar bort sånt.
 
Det blev ju tydligt att många inte alls tagit till sig krisinformationsfoldern och inte heller brytt sig om att förbereda sig inför Alfridas besök. Bor man i villa finns det ju en hel del man kan göra för att slippa bli helt utan allt, men istället har man förlitat sig helt på att alla andra ska förbereda.
Vissa kom inte ens på tanken att man ju kan ställa ut kylvaror nu när det ändå är kallt?
Kylskåpet är det minsta problemet!
Jag skall villigt erkänna att jag inte uppfattade SMHI:s varningar som att jag skulle förvänta mig flera dagars strömlöshet. Å andra sidan så blev elbolagen enligt egen utsago lika överraskade av stormens verkningar, så jag var inte ensam. Har haft både rejäla stormar och en hel del strömavbrott tidigare men aldrig så långt vad jag kan minnas. Minns stormen -69 men inte den -54(?) som de nu jämför med. Det stora strömavbrottet 1983 varade inte så länge. Ärligt talat fanns det inget i SMHI:s uppgifter som gjorde att jag förstod att det skulle bli ett långt strömavbrott. Just där jag bor upplevde jag inte ens att vindarna var så starka eller pågick så länge. Men kombinationen av att det blåste från fel håll och inte var någon tjäle fick stora gamla träd att falla.
Hade elbolagen förvarnat om att det skulle ta tid så hade jag första dagen kunnat lyfta ut kylvarorna, men nu flyttades tiden fram med några timmar i taget. Dessutom hade ju inte allt klarat sig ändå eftersom det hade behövt lagas till inom de här dygnen. Men som sagt, detta är nästan ett ickeproblem.
De största svårigheterna är avsaknad av vatten och värme.
Hade man vetat att det skulle bli flera dagar utan ström så hade man kunnat förbereda sig med att tappa upp vatten innan. Men att tappa upp för flera dagars förbrukning i t ex ett stall är det inte säkert att brunnarna klarar. Nu hade vi tur att det kom snö så vi tog in och tinade. Ganska kallt att tvätta sig i, men görbart. Upptappat vatten hade vi inte heller kunnat värma. Diska i kallt vatten funkar sådär.

Ett hus som inte värms upp blir snabbt utkylt. Man ska inte öppna ytterdörren i onödan, något som talar emot att hålla på och lasta ut mat från kylen. Härikring har det varit gamla och sjuka som inte har kunnat ordna med ved själva, även om de haft kamin. Själva har vi en stor kakelugn som vi använder för uppvärmning normalt och har därför klarat oss riktigt bra (även om den inte går att laga mat i). Men om man inte har det, t ex för att man har bergvärme, så är det en stor investering att införskaffa en kamin av något slag bara för risken för strömavbrott (vi pratar om 50-100' inkl skorsten). Hade gärna haft en vedspis, men det är en lika stor investering, mycket för att det någon gång i ens liv blir strömavbrott i mer än en dag.

Frysvaror är oftast omöjligt att klara någon längre tid, att lyfta ut när temperaturen pendlar kring nollan är inget alternativ. Vi lyckades hålla en mindre frys igång med hjälp av lastbilsbatteri, men det klarade inte den stora frysen.

Även om man har några laddade powerbanks liggande så räcker de inte hur länge som helst, man behöver få hjälp med att ladda dem. Här var det en lokal ICA-butik som långt före kommunen erbjöd laddning och tappvatten. Men svårt för dem som av någon anledning inte kunde ta sig dit.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
321
Senast: Silver Girl
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Jeffery
·
Samhälle Hur har ni det i kväll och i natt? En reporter på nyheterna höll på att blåsa bort tidigare under kvällen.
2 3
Svar
53
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp