L

lippan

Ni som ger era hästar alger;
vilken sorts alger ger ni?
av vilken orsak gör ni det?
Har ni märkt någon skillnad?
Efter hur lång tid?

(om detta inlägg är på fel plats kanske moderator är vänlig och flyttar det rätt? :angel: )
 
Sv: Alger?

Ger min nordis brunalger pga eksem. Det har dfinitivt gett lindring under sommaren tillsammans med täcke förstås. Har inte smörjt så ofta så jag är nöjd. Brunalgerna kör man hela året om. Ska man börja med det så rekommenderas det at börja ca 6 månader innan säsongen. Alltså börja i oktober med 1 dl (stor häst) för att i april öka till 2 dl och sedan minska igen till 1 dl i oktober. (Så gör jag i allafall andra kanske gör på något annat sätt.

Till fjordingen har vi använt carageenalger för hosta. Åt i ca 6 veckor och hon blev mycket bättre (har ju även ändrat stallmiljö och blötlägger hö i väntan på ensilage).
Vet inte om det var tillräckligt länge för hon har börjat att hosta igen (slemhosta). Ger henne brunalger nu som vi ska öka till 2 dl och se om det blir nån skillnad annars kör vi en ny kur med carageenet. (Som jag tyckte fungerade mycke bättre än slemlösande som vet skrev ut).

Ja det var mina erfarenheter :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alger?

I somras köpte vi en ponny till dottern som började hosta när han varit hos oss ca en vecka.
Hostan kom i samband med att han stått inne någon dag eller vid ridbanan om det dammade. (vilket det ofta gjorde i somras)

Jag började ge honom carrageenalger och hostan försvann helt. Men den kommer tillbaka om jag missar någon dag. Vi har gått över till hösilage och stallar in dom så lite vi kan. När dom står inne så är det mycket mera öppet än förr.

När han är klar med carrageenkuren så ska vi gå över till någon annan sort, i pulverform. Jag tror att det var brunalger han sa, men jag minns inte riktigt.

Jag är iaf helnöjd hittills! :banana:
 
Sv: Alger?

blev dubbelt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alger?

Hej!
Har bara bra erfarenheter av alger.
Min gamle pålle fick astma-anfall vintern 2001, veterinären var ute och han fick en massa medicin. De trodde aldrig att han skulle klara natten.:( Det gjorde han som tur var.. :crazy: Han hade haft flera mindre anfall innan, men inte alls livshotande.
Dagen efter, läste jag mig till på internet, hade ju inte direkt något att förlora, han var redan så dålig att det bara kunde bli bättre.
Åkte och köpte carrageenalger och började ge honom det med det samma, och sedan den dagen har vi inte haft ute veterinären för att få hjälp med andning och slem.
Han får ofta en kur med carrageen på våren när han fäller pälsen, då brukar han bli sämre, annars går han på de vanliga brunalgerna, 1 dl om dagen. Plus kalk ca 2 msk.
Köper dom genom en återförsäljare, men de kommer från Alg-Börje från början.
Tyvärr är det lite extra jobb med carraeen algerna då du måste koka det hemma. Och det är inga små mängder. 2 liter om dagen går det åt för att du ska få full effekt på en stor häst ca 500 kg.
Men som sagt, jag har algerna att tacka för att gamle gossen finns idag. Absolut värt att prova, billigare än syntetiska mediciner, och ger effect som håller längre än för stunden.:
Lycka till!
Hälsn. HarryBarry
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alger?

Det brukar inte ta lång tid innan du får effekt av algerna, högst en dag, sen sätter reningssytemet igång ordentligt och det kommer upp slem, mycket slem..

Vad har din häst för problem?
 
Sv: Alger?

Är det knottallergi din nordis har? Har hört så mycket för och nackdelar om alger. Att det är för höga halter av selen och annat och det är stor risk att man kan överdosera. Har två islandshästar med knottallergi och är ganska nyfiken på alger. Man letar ju alltid efter undermedlet som kan hjälpa de små liven. Men fördelarna är kanske större än nackdelarna.
 
Sv: Alger?

Hästarna i mitt stall får brunalger mot eksem och hosta. Min häst får det för att han hostade när han kom dit och efter att ha gått på alg-kur ca en månad slutade han hosta och har inte hostat sedan dess.
 
Sv: Alger?

Det brukar inte ta lång tid innan du får effekt av algerna, högst en dag, sen sätter reningssytemet igång ordentligt och det kommer upp slem, mycket slem..

Vad har din häst för problem?

Egentligen inte något stort problem mer än att han har lite dåliga hovar till och från. Då jag läst alla positiva saker om alger blev jag fundersam på om det skulle kunna gå att använda alger istf mineraler och vitaminer? Enligt uppgifter på nätet innehåller alger (i alla fall havsalgen Ascophyllum Nodosum) en massa vitaminer, mineraler och en hel del aminosyror. Finns det någon som har erfarenhet av dåliga hovar - alger?
Vår ponny har tidigare haft problem med lite hosta (i gamla stallet) men sedan utsläppet i våras har han inte hostat, och de kommer att flytta in i nybyggt stall så småning om, så då får vi ser hur det går!

Till alla som svarat: Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter!! :bow:
 
Sv: Alger?

:cry: alger sägs ju vara bra för hosthästar.
men det finns även vissa problem med alger, ett av dessa är den höga halten av jod, vilket är ett spårämne som hästar och andra djur behöver i mycket små mängder, men som i likhet med de flesta av spårämnena blir gifttig i för stora mängder.
Enligt ett flertal studier på hästar (dräktiga ston). där dels den direkta effekten av jodöverskott i saltform och den indirekta effekten av jodöverskott via utfodring med alger har gett samma resultat, nämligen struma och dödfödda eller svaga föl som dör kort efter förlossningen.
Ston som utfodras med alger och fått i sig ca 30 mg jod per dag har fått förstorad sköldkörtel, medan högre doser även har resulterat i svaga föl med dåligt utvecklade leder, aborter hos dräktiga ston samt dödfödslar.
ALGER INNEHÅLLER CA 50mg JOD PER 100 g ALGER.
Sen tillkommer de andra fodermedlen i foderstaten som oxå innehåller jod.
Det är därför viktigt att hålla koll på foderstatens totala jodinnehåll.
Hästfocus nr 9 2006
:smirk:
 
Sv: Alger?

Kolla med ATG-kliniken i Åby. Chefvet där har talat gott om alger för hästar med lungproblem. Ring honom det gjorde jag.
 
Sv: Alger?

Håller med, har oxå hört att det innehåller mycket jod. Och givetvis ska man vara extra noggrann vad man stoppar i hästen om den är dräktig. Det är allas skyldighet att inte stoppa i hästen för mycket jod, men i mitt fall finns det inget alternativ än alger.
Hästen står i utebox, 12 timmar utevistelse i hage, torv och hösilage, blötat kraftfoder.. Han blir ändå sämre om han inte får alger.

Alger innehåller alla vitaminer och mineraler utom kalk har jag hört. Och i perfekt kombination sägs det.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Ridinglady
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 330
Senast: Wille
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp