Vad skulle ni gjort?

Det här med att skriva ned en sån här grej i ett omdömme känns bara fel och lite elakt. Man pekar ut en brist hos personen som gör att han kan uppfattas som en slarver, slusk och ofräch och det kan bli ett rejält minus för honom i fortsättningen.
Antar att alla kan se dessa omdömmen?
Har han dessutom inte fått till sig det personligen innan så känns det väldigt extremt att sen basunera ut det i skrift.
 
Jag ser det inte alls som uppfostran utan som en upplysning om varför betyget inte blev full pott.


Det låter som en tillsägning om vad han ska ändra sig på/förbättra/uppfostran i inlägg 1. Inte har du frågat om upplysning till herren varför betyget inte blev full pott. Finns det ett renlighetsbetyg? Är det verkligen meningen att det är din gästs personliga hygien som åsyftas??

Sen hade jag ingen aning om att kunden betygssattes, det blir ju ett betyg efter vad som passar, eller då inte passar uthyraren och det känns si så.

Lite kiss är väl bara att torka upp och va tacksam att någon hyr så du får in lite pengar.
 
Om vi vänder på saken att det vore jag som var den äldre herren som inte ser att jag skvätter, så skulle jag nog inta alls bli arg över upplysningen att det sker, utan sett det som en möjlighet att förbättra mig. Om det är så att jag måste stå och kissa och det skvätter, så är det inte alls orimligt att torka efter sig och inte bara lämna.
Jag hade tyckt att det var så fruktansvärt pinsamt om någon sa något sådant till mig... :( Jag hade ju verkligen aldrig lämnat kiss efter mig på en toalettsits med flit eller av rent slarv, utan om det hade hänt så hade det varit av någon anledning som jag absolut inte rådde över. Till exempel att jag inte såg det/var medveten om det. Och hade en främmande människa som jag hyrde ett rum av påpekat det för mig hade jag tyckt att det var riktigt hemskt. Jag hade inte heller blivit arg, men jag hade blivit bestört/ledsen/känt skam.
 
Det här med att skriva ned en sån här grej i ett omdömme känns bara fel och lite elakt. Man pekar ut en brist hos personen som gör att han kan uppfattas som en slarver, slusk och ofräch och det kan bli ett rejält minus för honom i fortsättningen.
Antar att alla kan se dessa omdömmen?
Har han dessutom inte fått till sig det personligen innan så känns det väldigt extremt att sen basunera ut det i skrift.
Omvärlden ser att han fått 4 stjärnor av 5 möjliga på renlighet. Inget mer.

Det låter som en tillsägning om vad han ska ändra sig på/förbättra/uppfostran i inlägg 1. Inte har du frågat om upplysning till herren varför betyget inte blev full pott. Finns det ett renlighetsbetyg? Är det verkligen meningen att det är din gästs personliga hygien som åsyftas??

Sen hade jag ingen aning om att kunden betygssattes, det blir ju ett betyg efter vad som passar, eller då inte passar uthyraren och det känns si så.

Lite kiss är väl bara att torka upp och va tacksam att någon hyr så du får in lite pengar.
Det är inte gästens personliga hygien som betygsätts utan hur rent denne håller omkring sig. Ja, det står att Renlighet bedöms.

Det som betygsätts från 1-5 är Renlighet, Husregler och Kommunikation. Och det ger ett genomsnittsbetyg. Sen ger man ett skriftligt omdöme också och där behöver man ju bara vara generell med hur nöjd man varit med gästen.
 
Omvärlden ser att han fått 4 stjärnor av 5 möjliga på renlighet. Inget mer.


Det är inte gästens personliga hygien som betygsätts utan hur rent denne håller omkring sig. Ja, det står att Renlighet bedöms.

Det som betygsätts från 1-5 är Renlighet, Husregler och Kommunikation. Och det ger ett genomsnittsbetyg. Sen ger man ett skriftligt omdöme också och där behöver man ju bara vara generell med hur nöjd man varit med gästen.
Vad har du för anledning att ge honom sämre betyg pga skvättandet?
 
Står det något i hyresavtal eller har ni avtalat något om att du städar under tiden han bor hos dig? Om ja så får man kanske står ut och sätta upp skylt till framtida gäster.

Om nej, så går jag nog lite ifrån resten av svaren i tråden med mina tankar ^^

Jag hade antagligen påpekat att jag suttit mig på blöt ring lr något om att det inte är så väldans kul med kiss på ringen,...på ett snyggt sätt så klart 😁 I min värld spelar det ingen roll hur du gör, vilken apparat du kissar med, hur det ligger till med kisseriet etc det är för privat men efter man uträttat sina behov ser man väl ändå till att toaletten är kiss och bajs fri till nästa besökande? 🙈
"Lämna toaletten som du önskar finna den" ?
 
För att han inte torkar upp efter sig och det därmed blir smutsigt oavsett om det är kiss man ej torkar upp eller kaffefläckar eller smulor eller annan smuts, så är väll inte det konstigt om man får sämre betyg om man smutsar ned?
Vore det inte enklare att stå över det den här gången och sedan sätta upp en skylt på toaletten och skriva in på sidan angående städning istället?
 
Varför? Det är allmänt hyffs att inte kissa ner saker. Gör man det så är man inte 5/5 i renlighet.
Det verkar vara många som tror sig aldrig bli gamla och råka ut för fysiska och eller kognitiva sjukdomar. Grattis måste jag säga.

Är herren renlig och skötsam i övrigt hade jag haft överseende och haft förståelse att han inte är en grispelle eller ohyfsad som person utan något annat ligger troligen bakom.
 
Det verkar vara många som tror sig aldrig bli gamla och råka ut för fysiska och eller kognitiva sjukdomar. Grattis måste jag säga.

Är herren renlig och skötsam i övrigt hade jag haft överseende och haft förståelse att han inte är en grispelle eller ohyfsad som person utan något annat ligger troligen bakom.
Det hindrar ju inte att man torkar efter sig? Speciellt om personen klarar av att ta sig ut på landet och bo i en bnb?
 
Det hindrar ju inte att man torkar efter sig? Speciellt om personen klarar av att ta sig ut på landet och bo i en bnb?
Jag tänker att grisar i allmänhet inte beskrivs om ordentliga och skötsamma, så om det bara är just det här det brister är det något annat än grisighet och förmåga osv som ligger bakom.
 
Jag har suttit och letat efter denna inställning nu men airbnb har byggt om och jag hittar inte hur mycket jag än letar.
Om du är inne i kalendern och trycker på inställningar uppe i högra hörnet (förutsatt att du använder appen) så kommer det upp lite olika möjligheter bland annat rabatter och erbjudanden. Längst ner där så står de ”add fee” och där kan du lägga en kostnad för städ. De betalar man för i de flesta Air bnb-fastigheter är min upplevelse.

För att nämna ursprungsfrågan så nej, tycker ej du skall nämna det. Känns märkligt och jag jämför det med att jag bor på hotell och städerskorna skulle kommentera eventuella brister i renlighet. Känns konstigt (ffa om du tar betalt för städ).
Är det så att ni har överenskommelsen att han skall städa så möjligen kan du nämna det i omdömet men jag hade personligen låtit det passera.

Skall man vara värd på Air Bnb så får man vara beredd på att det dyker upp gäster som inte alls sköter saker och ting på det vis man själv gör och det får nog helt enkelt bara accepteras (så länge det inte uppenbart bryter emot de i fastigheten uppsatta reglerna).
 
Jodå. Det är jättevanligt att män som verkar superprydliga står upp och pissar ner toaletterna.
Det är också vanligt att de har andra åsikter och sätt att vara som skiner igenom rätt rejält om de gör så bara för att.

Det finns också sjukdomar, fysiska och kognitiva som kan göra att det sker, och i en högre ålder är man inte van vid att prata om saken. Svårt att ens göra det med en läkare så hur skulle det kännas om någon man hyrde tog upp det. Kan tänka mig både en viss oförmåga att förstå hur pass allvarligt det är och storkbeteende eftersom att vara renlig osv tillhör manlighet i den åldern så att säga.

Men det krävs ju en förståelse för att alla inte gör saker av pin kiv och att man kan låta detta passera och sätta upp skylt och informera på sin sida till nästa gång det hyrs ut.
 
Varför? Det är allmänt hyffs att inte kissa ner saker. Gör man det så är man inte 5/5 i renlighet.

Men herregud, äldre herrar kan få problem med kisseriet, äldre får problem med syn- tänk om han blir jätteledsen över att någon annan påpekar hans bristande renlighet vid kisseriet. Fruktansvärt. Tänk att jag är så naiv att renlighet som ska bedömas är väl om man slänger papper runt sig, eller går in med gödselstövlar etc. Inte om kisset råkar skvätta.
 
Men alltså jag bryr mig inte om någon kissar eller bajsar ned toaletten för att de tycker det är kul, har kognitiva svårigheter eller är sjuka - så länge de torkar efter sig.
Det är väl inte alls konstigt att påpeka för någon att städa efter sig (oavsett anledning till nedsmutsandet) särskilt när det gäller saker så som urin.
Jag hade som sagt påpekat för hyresgästen att han får torka av efter sig. Om sen hyresgästen tycker att det är jobbigt att bli tillsagd så är det dennes problem att hantera sina känslor. Förhoppningvis blir det rentorkat efter det, blir det inte det hade personen fått dåligt betyg på renlighet. Jag hade till exempel inte ens hyrt ut till någon om jag visste att den personen kissade ned min toalett och mitt badrum och inte städade efter sig. Respektlöst att inte torka upp kiss.
 
Men herregud, äldre herrar kan få problem med kisseriet, äldre får problem med syn- tänk om han blir jätteledsen över att någon annan påpekar hans bristande renlighet vid kisseriet. Fruktansvärt. Tänk att jag är så naiv att renlighet som ska bedömas är väl om man slänger papper runt sig, eller går in med gödselstövlar etc. Inte om kisset råkar skvätta.
Jag tänker också att det är en annan slags renlighet som oftast bedöms, förutom om det är extremfall där en inte spolar och lämnar toaletten i totalt oskick. Eftersom det är sådan kort tid hade jag inte försökt uppfostra en äldre man, utan helt enkelt tagit lärdom och göra reglerna ännu tydligare inför nästa gäst med både påminnelseskylt och rengöringsprodukter tillgängliga. :)

Även om jag generellt tycker det är ett oskick av män att stå och pissa inomhus överhuvudtaget. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså... det här med grannsämja, hundars välmående och att lägga sig i eller ej. Grannen jobbar dagtid heltid och oftast borta hela...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp