Vad skulle ni gjort?

Ok, ja det lutar åt att jag inte säger något alls utan fortsätter bara att torka efter honom.

Men då är nästa fråga: ska jag låta detta påverka mitt omdöme om honom? Man betygsätter ju olika punkter på airbnb efter vistelsen, samt ger ett skriftligt omdöme. En av punkterna är renlighet. Om jag drar ner på betyget där, vilket är sannolikt att jag gör, bör jag då förklara i det meddelandet man ger gästen efter vistelsen, vad det var som drog ner ett visst omdöme? Det är bara gästen som kan se det meddelandet och det är till för att ge beröm för det som gick bra, tacka för besöket samt ge tips om förbättringar om det finns skäl till det.
Om du vill att gästen ska återkomma skulle jag vara försiktig med att ge sämre betyg.
 
Beroende på hur irriterande jag tyckte det var hade jag kanske höjt priset. Om jag inte innan tänkt efter hur stor del av kostnaden som går till mitt arbete att städa efter gästen, så skulle jag fundera på vad jag vill ha betalt för att torka extra kiss. Och det får sen alla betala, oavsett om de kissar brevid eller inte.
 
Håller med, är faktiskt bra för prostatan med om männen sitter vid urinering (att undvika vid yngre år). Är det en äldre kan det som ovan skrev, ha prostatabesvär.
Men din omsorg om en främmande mans hälsa är ju en rätt märklig orsak att läxa upp honom med? Om du bodde på airbnb och hade slängt bindor i papperskorgen, skulle du verkligen uppskatta om värden satte upp en skylt eller till och med förklarade för dig att tampong är mer hygieniskt? Eller skulle du tycka att det var din sak att avgöra och att det var sjukt obehagligt att han hade koll på dina mensvanor.
 
Står det något i hyresavtal eller har ni avtalat något om att du städar under tiden han bor hos dig? Om ja så får man kanske står ut och sätta upp skylt till framtida gäster.

Om nej, så går jag nog lite ifrån resten av svaren i tråden med mina tankar ^^

Jag hade antagligen påpekat att jag suttit mig på blöt ring lr något om att det inte är så väldans kul med kiss på ringen,...på ett snyggt sätt så klart 😁 I min värld spelar det ingen roll hur du gör, vilken apparat du kissar med, hur det ligger till med kisseriet etc det är för privat men efter man uträttat sina behov ser man väl ändå till att toaletten är kiss och bajs fri till nästa besökande? 🙈
 
Står det något i hyresavtal eller har ni avtalat något om att du städar under tiden han bor hos dig? Om ja så får man kanske står ut och sätta upp skylt till framtida gäster.

Om nej, så går jag nog lite ifrån resten av svaren i tråden med mina tankar ^^

Jag hade antagligen påpekat att jag suttit mig på blöt ring lr något om att det inte är så väldans kul med kiss på ringen,...på ett snyggt sätt så klart 😁 I min värld spelar det ingen roll hur du gör, vilken apparat du kissar med, hur det ligger till med kisseriet etc det är för privat men efter man uträttat sina behov ser man väl ändå till att toaletten är kiss och bajs fri till nästa besökande? 🙈
När jag bokar airbnb brukar det stå om städning ingår, om de har en städavgift eller om gästen förväntas lämna stället i samma skick som det var när man kom.
 
Varför? Känns inte som det är din sak att uppfostra gäster inget blir ju förstört.
Jag ser det inte alls som uppfostran utan som en upplysning om varför betyget inte blev full pott.

Beroende på hur irriterande jag tyckte det var hade jag kanske höjt priset. Om jag inte innan tänkt efter hur stor del av kostnaden som går till mitt arbete att städa efter gästen, så skulle jag fundera på vad jag vill ha betalt för att torka extra kiss. Och det får sen alla betala, oavsett om de kissar brevid eller inte.
Det kan å anda sidan leda till färre bokningar också.

Står det något i hyresavtal eller har ni avtalat något om att du städar under tiden han bor hos dig? Om ja så får man kanske står ut och sätta upp skylt till framtida gäster.

Om nej, så går jag nog lite ifrån resten av svaren i tråden med mina tankar ^^

Jag hade antagligen påpekat att jag suttit mig på blöt ring lr något om att det inte är så väldans kul med kiss på ringen,...på ett snyggt sätt så klart 😁 I min värld spelar det ingen roll hur du gör, vilken apparat du kissar med, hur det ligger till med kisseriet etc det är för privat men efter man uträttat sina behov ser man väl ändå till att toaletten är kiss och bajs fri till nästa besökande? 🙈
Nej, det där är oreglerat faktiskt. Men renlighet är ett kriterium som bedöms. Det står ingenstans att jag ska städa efter honom.

Det är ju inte säkert att den äldre herren ser sina skvättande droppar.
Nej, han ser antagligen inte det.

Om vi vänder på saken att det vore jag som var den äldre herren som inte ser att jag skvätter, så skulle jag nog inta alls bli arg över upplysningen att det sker, utan sett det som en möjlighet att förbättra mig. Om det är så att jag måste stå och kissa och det skvätter, så är det inte alls orimligt att torka efter sig och inte bara lämna.

Som gäst fick jag nyligen ett omdöme från värden om att jag sopsorterat och lämnat stugan välstädad. Det tror jag är värt massor för kommande bokningar.
Ja, men precis! Jag lyfter ju det som varit positivt med vistelsen i omdömen. Och alla gäster har faktiskt varit bra hittills.
 
När jag bokar airbnb brukar det stå om städning ingår, om de har en städavgift eller om gästen förväntas lämna stället i samma skick som det var när man kom.
Jag har suttit och letat efter denna inställning nu men airbnb har byggt om och jag hittar inte hur mycket jag än letar.
 
Skulle nog inte säga mycket nu men inför framtiden lägga in desinfektions wipes och vara tydligen med att man städar toaletten efter sig om det lämnas spår. :)
 
Jag har suttit och letat efter denna inställning nu men airbnb har byggt om och jag hittar inte hur mycket jag än letar.
På det förra jag bokade stod det i den löpande texten. På det jag bokat nästa gång står inget alls, så jag ska fråga. Men det gör att jag tror att de städar efter mig.
Tog upp ett slumpvist valt boende nu, där står i den löpande texten:

Andra saker att notera

Övrig information

Sängkläder och handdukar ingår.
Hyresgästen ansvarar för städning efter vistelsen enligt anvisning. Vi kompletterar med anticoronaåtgärder.
 
Jag hade inte sagt något eller gett sämre omdömme pga detta. Det kan uppfattas som kränkande att kommentera någons toalettvanor.

För att slippa liknande i framtiden hade jag haft info i min annons och på toaletten i stil med ”Då vi delar badrum med varandra ska för allas trevnad toalett, handfat och dusch lämnas rent efter användning”

Slarvas det då så kan man påpeka.
 
Jag hade pratat eller skrivit till honom att du satte dig ned på en blöt ring och bara vill uppmärksamma honom om att han kan torkar ringen efter sig med papper/trasa/våtservetter eller vad du nu föredrar och har att tillgå.
Hade inte gjort det svårare än så!

Ärligt talat är det väl inte konstigt alls att man inte lämnar en nerkissad ring när man går på någon annans toalett. Fattar inte varför man skulle bli upprörd om någon påpekar det. Känns mer som allmänt hyss att inte lämna toalettstolen full med kiss eller bajs.
Misstag kan alla göra, men varför skulle han bli så upprörd över att du vänligt ber honom torka efter sig?
 
Det är helt främmande för mig att ge negativt omdöme eller på något vis kommentera en äldre herres toalettvanor! De har inte fått samma uppfostran om att sitta ner som dagens unga för det första. För det andra är toalettvanor väldigt intimt för den äldre generationen och inte något man pratar med någon annan med, jag är rätt säker på att han skulle ta väldigt illa vid sig. För det tredje kan ha någon sjukdom som gör att han vare sig ser skvättet eller kan hjälpa det, men ändå var medveten om bristen och tycka att det är oerhört svårt att hantera själv pga pinsamt.

Skulle aldrig lämna ett negativt omdöme på renlighet bara på en sådan grej. Det känns för mig rätt fult att göra faktiskt. Och ingen vidare vinning- han är nog redan medveten om det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså... det här med grannsämja, hundars välmående och att lägga sig i eller ej. Grannen jobbar dagtid heltid och oftast borta hela...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp