Älgflugor i svansroten..

Jag har blivit biten flertalet gånger efter ridtur. Ibland sitter de kvar i håret trots dusch/bad. Gör riktigt ont!

De älskar min ena häst och bryr sig knappt om den andra.
 
Vart hittar man det medlet?
Är ju värt att prova...
Man kan googla på namnet "totalstop" så kommer det fram lite förslag. Finns bl a på fiskebutiker mm.
Står så här I beskrivningen:
"TotalStop är en toppnyhet inom sitt område. TotalStop är marknadens första produkt som är effektiv mot bett av alla kända småkryp som t.ex. mygg, fästingar, älgflugor, knott och broms. Det perfekta Myggmedel & Fästingmedel. TotalStop skyddar först och främst mot bett men håller även insekter och flygfän borta."

Jag ska leta upp min flaska och testa, hade varit super om det funkade, främst på hästen (svansroten är klart värst:p).
 
Det känns som att de aldrig försvinner detta året :( Trots två-tre frostnätter kryllar det av dom i skogarna. Jag har blivit biten minst fem gånger också. Kan inte minnas att de brukade bitas förr om åren... Så avis på de som bor där dessa små helvetesdjur inte finns!
 
Vi har typ noll här nu jämfört med tidigare år .
Som tidigare reflekterat så har ju hjortlusflugan just hjortdjur som sitt naturliga värddjur, och är därmed lokala i det att de finns där mycket hjortdjur håller till.

Jag tänker att det varierar hur hjortdjuren rör sig och vistas. Här har vi tex fällt och avverkat skog på vissa ställen i år och säkert har det påverkat var hjortdjuren då uppehåller sig .
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Narcissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 379
Senast: TBT
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 151
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp