Älggrytan ... eller inte ... :-(

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Otherside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 8 323

Bukefalos 30 år!

Otherside

Trådstartare
Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!

Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....

Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.

Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till..... :(

HJÄLP!!

Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!

Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....

Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.

HJÄLP!!
Men varför skulle älggrytan bli hemsk?? Det är ju bara att googla och det finns MASSVIS av recept på just älggryta? Det kan ju inte vara en dålig ide, baserat på det :) ?!

HJÄLP!!
Älggryta är gott. Gör! (Vilken man du verkar ha? :crazy:)

Gör!

Hade en spansk pojkvän en gång, han bjöds på älgkött. Tyckte det var jättegott och exotiskt. Han trodde dock först han skulle äta mus (mouse) och inte älg (moose) och var helt chockad.

Hans engelska var inte så bra och min pappas uttal lite otydligt 🤭

Älggryta är ju perfekt såhär på hösten, och gör du ett riktigt långkok så finns det inte en chans att det blir segt. Möra gärna köttet i mjölk först som skrivits ovan, det gör underverk för texturen men tar ingen smak av mjölken, möjligen blir viltsmaken lite mildare bara. Jag är uppvuxen på älgkött preppat på detta sätt och kan inte minnas att det någonsin var segt. Och jag är sorten som absolut inte kan äta segt kött.

Trist att din man är så negativ. Han kan ju laga maten själv då och ta den eventuella smällen, istället för att agera bromskloss för dig som anstränger dig för att det ska bli bra.

Älggryta är ju perfekt såhär på hösten, och gör du ett riktigt långkok så finns det inte en chans att det blir segt. Möra gärna köttet i mjölk först som skrivits ovan, det gör underverk för texturen men tar ingen smak av mjölken, möjligen blir viltsmaken lite mildare bara. Jag är uppvuxen på älgkött preppat på detta sätt och kan inte minnas att det någonsin var segt. Och jag är sorten som absolut inte kan äta segt kött.

Trist att din man är så negativ. Han kan ju laga maten själv då och ta den eventuella smällen, istället för att agera bromskloss för dig som anstränger dig för att det ska bli bra.
Och @dobbis - nu är grytbitarna frysta. Jag behöver väl tina dem innan jag lägger dem i mjölk? Jag är helt lost när det gäller kött.....

HJÄLP!!
Jag hade frågat vad han tänker planera, förbereda och laga för något istället då O_o

Maten du lagt tanke och energi kring är väl främst en fin gest till dotterns pojkvän, så om mannen inte vill äta god mat så kan han ju låta bli :angel:

Jag tror absolut inte att köttet blir segt om du kokar det länge men om det mot förmodan skulle bli det så är det verkligen inte jordens undergång

Kör!

Med magert viltkött är det viktigt att INTE låta temperaturen bli hög.
Puttra är ok, sjuda är ännu bättre och akta så du inte kokar det.
Låg temperatur och lite längre tid (2 timmar kommer absolut räcka) kommer ge en jättefin gryta.

OCH grytorna går super göra dagen innan, så hinner du själv prova och se att det blev som du ville, och sen bara värma dagen efter när den ska serveras!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka