Älgklövar?

Jenka

Trådstartare
Fick precis ett mail med erbjudande om älgklövar. Har tänkt börja viltspåra med hunden men är egentligen ute efter mindre (typ rådjur). Har en dvärgschnauzer, misstänker att älg blir alldeles för stort eller vad tror ni? (har svårt att uppskatta storlek framför mig).

Sv: Älgklövar?

Ja, älgklövar är ganska så stora. Min lagotto (13 kg hund) hade en mun i minsta laget även om hon var envis :).
Å andra sidan kanske din hund ser lyckan i att tugga lite, inte bära och då fungerar det ju (min hunds belöning är att få gräva ner klöven :D).

Det beror ju på hur stort djuret är och vart de har sågat av klöven.
Viltspårskursens cairnterrier hade inga problem att bära ut en älgklöv i mellanstorlek.

Jag hade tagit emot dem och testat och om inte annat kan man alltid idka byteshandel. Själv tycker jag det är kul att variera klövarna. Har låtit hunden spåra efter både rådjur, dovhjort, älg och vildsvin.

Ååååh
Får man trycka in en liten fråga till er spårare??
Låter nu hundarna äta råa älg/rådjurs ben?
Eller blir de dåliga i magen av det?
Tänkte börja spåra med min stora och det är inte precis lätt att ta ett ben av henne, hon kniper för allt hon e värd :D

Om de visar sig vara för stora kan du få byta till dig lite rådjur från oss! Vi har fått en hel mängd men jag skulle gärna vilja prova att släpa älg också!

Ååååh
Tänkte börja spåra med min stora och det är inte precis lätt att ta ett ben av henne, hon kniper för allt hon e värd :D

Ja det finns en överhängande risk för att de blir dåliga, framförallt första gången de tuggar i sig benen.
Min tös kräktes efter sin första viltspårdag, då hade hon bara hunnit tugga en liten stund innan vi tog klöven från henne.
Men nu när hon är lite mer rutinerad sas så brukar hon få tugga lite innan jag tar klöven, mer om jag ändå tänker slänga den sen.
Men annars så använder man ju klöven flera gånger och ju mer hunden får tugga desto färre gånger kan den användas..

Tack :bow:
Äter den med päls på eller har du flått den?
Och vad gör man av den tills nästa gång? frysen?

TS: De har inga älgkalvsben? de borde ju inte vara gigantiska..?
Annars kan väl även en liten hund med massa vilja dra runt på en hel del vikt :p

Päls och allt är kvar.
Japp, de förvaras i frysen. Tar upp en dagen innan vi ska lägga spår så den hinner tina, sen åker den in i frysen igen när vi är klara.

Ååååh

Beror nog mycket på hur gamla klövarna är. Vi har spårat på riktiga stinkbomber till klövar någon enstaka gång och min hund tuggar lika glatt på dem som på de färska men har aldrig kräkts, lite dålig i magen blev han en gång men annars inget.

Ha med dig något som hunden tycker är gott som du kan idka byteshandel med. Vissa är av åsikten att hunden minsann ska släppa utan "mutor" men är hunden är väldigt stolt, ägande av sin smaskiga klöv och nöjd över sitt utförda arbete så finns det ingen anledning att tjafsa.

Jag har en hund som släpper på kommando, om än motvilligt. Jag låter honom bära klöven tillbaka till bilen och han får även hoppa in med den i buren. Efter det kommenderar jag loss och belönar det med 2-3 köttbullar, fungerar klockrent!

Jag byter gärna! Då ringer jag honom imorgon och säger att jag vill ha några så kan vi testa med både och.

Tillägg: Vet inte alls hur stora djur de kommer ifrån. Fick bara ett kort mail.

Tack för att ni svarade mig också :bump:

Min hund gillar inte bollar och liknande så jag har haft svårt att träna "loss" men kanske om man byter ett ben mot en korv :d
Hon är ju aldrig arg om jag vill ta hennes ben men hon håller fast för allt hon e värd! :D

Om någon orkar svara igen :angel: så kom jag på en annan fråga: Kan de äta vildsvinsklöv (typ foten och ev lite av benet)? Eller är det "fläskben"

Min har jaktmark och vanligaste bytet är vildsvin :crazy:

Tack för att ni svarade mig också :bump:

Min hund gillar inte bollar och liknande så jag har haft svårt att träna "loss" men kanske om man byter ett ben mot en korv :d
Hon är ju aldrig arg om jag vill ta hennes ben men hon håller fast för allt hon e värd! :D

Om någon orkar svara igen :angel: så kom jag på en annan fråga: Kan de äta vildsvinsklöv (typ foten och ev lite av benet)? Eller är det "fläskben"

Min har jaktmark och vanligaste bytet är vildsvin :crazy:

Nu har jag iofs hundar som helst vill visa upp sina byten så de släpper glatt så jag kan undersöka. :D Men jag har tidigare haft en hund som höll fast för glatta livet. Så byteshandel med något riktigt gottigt är kanon. Korv, köttbulle, pannkaka eller vad som nu går hem hos just din hund.

Andra frågan kan jag inte svara på då mina hundar inte brukar få tugga på klöven för den blir så förstörd :D Mina får något gott istället (men inte som byteshandel då utan som helt vanligt beröm)

Bar hon på den eller spårade bara?

Jag tror inte han får svårare att spåra älg än rådjur, men vill ju gärna att han ska tycka klöven är en bra belöning sen.

Nåja, ska hämta klövarna nästa vecka så vi får väl se helt enkelt =)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
1 001
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 229
Senast: Otherside
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 936
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023